2009-02-24, 18:43
Medlem
Hej,

Det är så att jag blivit blåst på pengar av en person på Blocket. Det gäller en lägenhet som jag skrev kontrakt på och även betalde ca 15000 kr i deposition för. Jag fick se lägenheten, fick nycklar osv, men i efterhand visade det sig att lägenheten inte tillhörde personen i fråga.

Hur som helst, anledningen till varför jag skriver här är för att fråga hur jag på ett så effektivt sätt som möjligt kan få tillbaka pengarna? Ärendet är ju polisanmält, men verkar inte ha särskilt hög prioritet, vet heller inte hurvida polisen kan hjälpa mig med att få tillbaka pengarna. En polis som jag snackade med sa att "polisen är dålig på sånt", vilket kändes sådär lagom hoppfullt.

Hur som helst, om jag t.ex. tillkallar en jurist, vilket jag antar att kommer bli en dyr historia, men sedan vinner en rättstvist, blir det då gärningsmannen som får betala hela rättegångskostnaden? Jag har ganska goda bevis och tror inte det skulle vara nåt problem att få personen i fråga fälld, bara det ekonomiska jag är orolig för.

Andra lagliga förslag på hur man driver in skulder välkomnas
Citera
2009-02-24, 18:51
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
Hej,

Det är så att jag blivit blåst på pengar av en person på Blocket. Det gäller en lägenhet som jag skrev kontrakt på och även betalde ca 15000 kr i deposition för. Jag fick se lägenheten, fick nycklar osv, men i efterhand visade det sig att lägenheten inte tillhörde personen i fråga.

Hur som helst, anledningen till varför jag skriver här är för att fråga hur jag på ett så effektivt sätt som möjligt kan få tillbaka pengarna? Ärendet är ju polisanmält, men verkar inte ha särskilt hög prioritet, vet heller inte hurvida polisen kan hjälpa mig med att få tillbaka pengarna. En polis som jag snackade med sa att "polisen är dålig på sånt", vilket kändes sådär lagom hoppfullt.

Hur som helst, om jag t.ex. tillkallar en jurist, vilket jag antar att kommer bli en dyr historia, men sedan vinner en rättstvist, blir det då gärningsmannen som får betala hela rättegångskostnaden? Jag har ganska goda bevis och tror inte det skulle vara nåt problem att få personen i fråga fälld, bara det ekonomiska jag är orolig för.

Andra lagliga förslag på hur man driver in skulder välkomnas

Om du anlitar en jurist så är du givetvis alltid betalningsskyldig mot juristen för det arbete han utför. Juristen skall naturligtvis inte stå risken för att din motpart eventuellt saknar betalningsförmåga. Den risken får du stå själv genom att kräva din motpart på betalning för dina kostnader.

Däremot har du som regel ett rättsskydd i din hemförsäkring. Rättsskyddet kan ianspråktas som ett bidrag till dina kostnader med en självrisk om ca 20% av de totala kostnaderna. Rättsskyddet i privata försäkringar brukar täcka kostnaderna upp till 100 000 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in