2009-02-24, 18:19
Medlem
Det är så att jag har googlat runt på ordet "sionism" men jag hittar bara fakta som jag inte fattar ett smack av :/. Nån som har lust att "översätta" på ett enklare sätt?

Jag har letat i uppslagsbok där står det inte så man fattar :P,

nån seriös stjäl som kan hjälpa mig och förklara "sionism" med egna ord så jag fattar?
Citera
2009-02-24, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bildtavlan
Det är så att jag har googlat runt på ordet "sionism" men jag hittar bara fakta som jag inte fattar ett smack av :/. Nån som har lust att "översätta" på ett enklare sätt?

Jag har letat i uppslagsbok där står det inte så man fattar :P,

nån seriös stjäl som kan hjälpa mig och förklara "sionism" med egna ord så jag fattar?
Det är det alla vänstermänniskor hävdar att de är emot, inte att de är emot semitismen i sig. Hoppas det hjälpte!
Citera
2009-02-24, 20:06
Medlem
Psionicists avatar
Sionism = Sionism är en nationalistisk rörelse med rötter i 1800-talet som strävar efter att åstadkomma en judisk stat i Eretz Yisrael (landet Israel). Namnet kommer av bergsfästet Sion utanför Jerusalem som under diasporan fick symbolisera judarnas längtan tillbaka till landet Israel. Även om sionismen är baserad på en religiös tradition som kopplar judarna till Israel är det i huvudsak en politisk rörelse med rötter i 1800-talets antisemitism och förtryck av judarna i Europa.

Psionicist = En karaktärsklass i fantasyrollspel.

Förvånansvärt ofta folk tror att jag är jude.
Citera
2009-02-24, 20:14
Medlem
Judarnas motsvarighet till nazism.
Citera
2009-02-24, 21:31
Medlem
Nick Nitros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arahant
Judarnas motsvarighet till nazism.

Tråden började bra och så var du tvungen att bajsa ner den. Inte förvånande men ändock lika fånigt.
Citera
2009-02-24, 21:40
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psionicist
Sionism = Sionism är en nationalistisk rörelse med rötter i 1800-talet som strävar efter att åstadkomma en judisk stat i Eretz Yisrael (landet Israel). Namnet kommer av bergsfästet Sion utanför Jerusalem som under diasporan fick symbolisera judarnas längtan tillbaka till landet Israel. Även om sionismen är baserad på en religiös tradition som kopplar judarna till Israel är det i huvudsak en politisk rörelse med rötter i 1800-talets antisemitism och förtryck av judarna i Europa.

Psionicist = En karaktärsklass i fantasyrollspel.

Förvånansvärt ofta folk tror att jag är jude.
Grundat av Theodor Herzl, icke att förglömma.
Citera
2009-02-25, 00:38
Medlem
Niccolos avatar
Länk till lite fördjupad information

Lade in en länk igår med två artiklar om sionismens historia:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=15294980&postcount=7362
Citera
2009-02-25, 20:54
Medlem
Carpe Diems avatar
PI -> PU
/mod.
Citera
2009-02-25, 21:44
Bannlyst
Sionism är samma sak som Hitlers Nazism
Citera
2009-02-25, 22:22
Medlem
Adazanims avatar
Sionism är rationellt och självklart. Det judiska folket måste överleva och då måste man ta till alla medel.
Citera
2009-02-25, 22:42
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Sionism är rationellt och självklart. Det judiska folket måste överleva och då måste man ta till alla medel.
Måste? Judarna är väl inte mer nödvändiga än något annat folk? Som folk säger, sionismen är renodlad nazism. Fast enligt sionismen är det judarna som är "the master race", valda av Gud och annat trams.
Citera
2009-02-25, 23:41
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Måste? Judarna är väl inte mer nödvändiga än något annat folk? Som folk säger, sionismen är renodlad nazism. Fast enligt sionismen är det judarna som är "the master race", valda av Gud och annat trams.

Inte valda av gud, utan de har alltid vart förföljda och dörför vart tvungna att utveckla sionism för att deras folk inte ska dö ut. Enligt mig är det en rationell indoktrin som judarna måste tillämpa för att överleva. Det finns ett par hundra miljoner runt dom som inte vill att de ska leva. Plus ett antal miljoner i europa och resten av världen också. Sionism är nödvändig för att den judiska staten ska existera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in