2009-02-24, 16:00
Bannlyst
Hej, jag går på en skola i Kalmar och fick ett telefonsamtal av min rektor för en vecka sen där han berättar för mig att elever har pratat med han om en viss t-shirt jag har burit vid ett antal tillfällen. På t-shirten står det såhär "Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?"

Tydligen så skulle den här texten bryta mot skolans likabehandlingsplan (Den förbjuder texter, bilder och symboler som visar motvilja mot vissa grupper). Undrar då helt enkelt om den här t-shirten är olaglig enligt svensk lag? Får skolan förbjuda en sådan här t-shirt?

Enligt mig så är "negerboll" ett uttryck som har funnits i en väldigt lång tid och hela texten är mest ett skämt. Att förbjuda den då några elever har problem med den känns väldigt konstigt.

Jag tycker alltså inte att den strider mot skolans likabehandlingsplan då den inte är menande att vara kränkande på något sett utan bara är ett skämt.

Det är väl även en viss skillnad på, "Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?" och bara "negerboll" då det är en fråga om varför man inte får säga det, det är ingen åsikt jag har osv.

Kan inte heller hitta likabehandlingsplanen på skolans hemsida eller på vår interna hemsida. Ska inte sånt ligga uppe för alla att läsa?
Skulle gärna uppskatta seriösa svar på den här frågan.

även, på vilket sätt kan skolan straffa mig för en sån här tröja?

Visst är det larvigt?
Citera
2009-02-24, 16:02
Medlem
micaeles avatar
Det är fruktansvärt larvigt. Hade jag varit i en liknande situation skulle jag ha burit tröjan tills polisen handgripligen kom dit och drog av mig den med papper i handen som gav dom rätt att göra det.
Innan dess, skulle jag med alla medel sökt upp dom PK-isterna som stört sig och gjort deras liv surt.
Citera
2009-02-24, 16:06
Medlem
speeeds avatar
...

Det kænns inte som att det kan vara några som helst problem med det då det inte tar upp någonting om mænniskor utan bara om "saker"....
Citera
2009-02-24, 16:08
Medlem
Snövits avatar
Vad är det du vill att vi ska diskutera? Att skolan har löjliga regler och var deras likabehandlingsplan finns? Begär ut den av rektorn den är förmodligen en offentlig handling.

Vad är det du vill diskutera utifrån juridiken och vad lagen säger om vad?
Citera
2009-02-24, 16:10
Medlem
4283s avatar
Skolorna får väl i stort sett ställa vilka "regler" de vill? Nu kan jag inget svenskt exempel, och jag antar att det inte är riktigt likadant i Storbritannien, men där var det ju - för bara någon vecka sedan - två tjejer som blev avstängda från skolan då de hade för blont hår. (Blonderat).
Skolan hade också en "policy" av något slag som sa emot alldeles för uppmärksamhetsgivande frisyrer eller kläder.

Det låter inte rätt, men skolorna får nog göra bäst de behagar. Om du har gått med på dessa regler, så ska de följas.
Citera
2009-02-24, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Vad är det du vill att vi ska diskutera? Att skolan har löjliga regler och var deras likabehandlingsplan finns? Begär ut den av rektorn den är förmodligen en offentlig handling.

Vad är det du vill diskutera utifrån juridiken och vad lagen säger om vad?
Ja, vad skulle lagen säga om det kom upp till domstol till exempel. Har skolan rätt att ha dessa regler osv.
Citera
2009-02-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anoretas
Hej, jag går på en skola i Kalmar och fick ett telefonsamtal av min rektor för en vecka sen där han berättar för mig att elever har pratat med han om en viss t-shirt jag har burit vid ett antal tillfällen. På t-shirten står det såhär "Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?"

Tydligen så skulle den här texten bryta mot skolans likabehandlingsplan (Den förbjuder texter, bilder och symboler som visar motvilja mot vissa grupper). Undrar då helt enkelt om den här t-shirten är olaglig enligt svensk lag? Får skolan förbjuda en sådan här t-shirt?

Enligt mig så är "negerboll" ett uttryck som har funnits i en väldigt lång tid och hela texten är mest ett skämt. Att förbjuda den då några elever har problem med den känns väldigt konstigt.

Jag tycker alltså inte att den strider mot skolans likabehandlingsplan då den inte är menande att vara kränkande på något sett utan bara är ett skämt.

Det är väl även en viss skillnad på, "Varför får man inte säga negerboll när man får säga vitlök?" och bara "negerboll" då det är en fråga om varför man inte får säga det, det är ingen åsikt jag har osv.

Kan inte heller hitta likabehandlingsplanen på skolans hemsida eller på vår interna hemsida. Ska inte sånt ligga uppe för alla att läsa?
Skulle gärna uppskatta seriösa svar på den här frågan.

även, på vilket sätt kan skolan straffa mig för en sån här tröja?

Visst är det larvigt?

GÅ och begär den, märk väl att (så vitt jag minns rätt) så är inte skolan och betrakta som offentlig plats och skolan har rätt att göra inskränkningar.

Skolan kan snällt avvisa dig ut ur skolans lokaler om du bryter emot den ordningen, de kan också tillkalla polis som hämtar dig.
Citera
2009-02-24, 16:15
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anoretas
Ja, vad skulle lagen säga om det kom upp till domstol till exempel. Har skolan rätt att ha dessa regler osv.
Nej det är inte olagligt för skolan att sätta upp vissa klädregler.

Se tex denna artikel från 2007: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_544943.svd
Citera
2009-02-24, 16:17
Medlem
Jag misstänker att TS är ute efter ett svar huruvida en dylik T-shirt är olaglig i form av ex. Hets mot folkgrupp. Svaret på det är: antagligen inte. Jag är knappast någon expert på ämnet, men de fall där HMF har konstaterats har varit betydligt "grövre".
Troligen kan skolan av ordningsskäl neka en viss typ av klädsel, exempelvis religiösa symboler (är inte säker på att de har den möjligheten, jag har inte följt debatten). Jag har svårt att tänka mig att de kommer undan med ett beslut i ett enskilt fall som ditt. Kolla www.jo.se (tror jag det är, alla senare JO-utlåtanden finns iaf på nätet någonstans med en bra sökfunktion.. google.se). Jag kan slå mig i backen på att liknande fal tagits upp av JO åtminstone ett tjugotal gånger.
Annars; som snövit säger: begär ut likabehandlingsplanen skriftligt och bifoga den till en JO-anmälan.
Eller, om du inte orkar bråka; gå till H&M och köp en ny t-shirt
Citera
2009-02-24, 16:19
Medlem
Citat:

Se tex denna artikel från 2007: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_544943.svd

Läste du artikeln?

"Verkets jurister rekommenderar att skolor inte går in med förbud om kläder, utom om de har nazistiska symboler."

Vad Janne tycker är väl ändå ganska irrelevant i sammanhanget?
Citera
2009-02-24, 16:23
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultroncitron
Läste du artikeln?

"Verkets jurister rekommenderar att skolor inte går in med förbud om kläder, utom om de har nazistiska symboler."

Vad Janne tycker är väl ändå ganska irrelevant i sammanhanget?
Ja och så vitt jag förstår är inte ett verks rekommendationer lika med Svensk lag. Hurvida t-shirten faller under HMF är inte relevant i sammanhanget för det är fortfarande inte olagligt för en skola att ha lite strängare regler och tolka lite annorlunda än vad skolverket säger.

En dylik t-shirt kommer förmodligen av många tolkas som stötande och således kommer det vara ok att förbjuda den.
Citera
2009-02-24, 16:23
Bannlyst
Citat:

Okej, det får dom alltså göra. Men det är väl skillnade om det står "negerjävel" på en tröja eller om det står "varför får man inte säga negerboll......?". Jag ser inte att det där bryter mot skolans regler. Vem bestämmer vad som är hmf? Att enskilda elever bara ska kunna gå till rektorn och säga att dom känner sig kränkta av en tröja och att jag då inte längre får använda den tröjan känns jävligt larvigt och jävligt fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in