2009-02-24, 14:57
Medlem
implantss avatar
Har en faktura här från ett företag jag jobbade för förut. Det står "innehar F-skatt" på den längst ner under organisationsnummer. Har ringt till skatteverket och dom har bekräftat att företaget EJ innehar F-skatt.

Vad är det som gäller?

PS. Jag har bestridit fakturan.
Citera
2009-02-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av implants
Har en faktura här från ett företag jag jobbade för förut. Det står "innehar F-skatt" på den längst ner under organisationsnummer. Har ringt till skatteverket och dom har bekräftat att företaget EJ innehar F-skatt.

Vad är det som gäller?

Är det något som du skall dra av tex hushållsnäratjänster eller vad har du köpt?
Citera
2009-02-24, 17:21
Medlem
Mig veterligen spelar det ingen roll för dig om de har F-skattesedel eller ej. Vad är det du vill göra gällande egentligen?
Citera
2009-02-24, 18:41
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:

Vad är det som gäller?

Har bolaget inte F-skatt skall du dra av 30 % av fakturabeloppet som du sedan inbetalar till skatteverket. Resten betalar du till fakturautställaren. Relevanta lagbestämmelser hittar du i 5 kapitlet Skattebetalningslagen. Du kan även ringa till skatteupplysningen. Telefonnumret finns på skatteverkets hemsida.

Erlägger du betalningen som privatperson behöver du dock inte göra något skatteavdrag enligt ovan om utbetalningen till fakturautställaren understiger 10 000 kronor under ett år, se 5 kap 3 § p. 3 a) skattebetalningslagen.
Senast redigerad av Kreutz 2009-02-24 kl. 18:43.
Citera
2009-02-24, 19:33
Medlem
Phalanxs avatar
Räcker det inte med att företaget åberopar att de har F-skatt (som i TS fall) för att man ska slippa att själv göra skatteavdrag m.m.? Har ett svagt minne att det gör det men orkar inte kolla just nu.
Citera
2009-02-24, 19:45
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Räcker det inte med att företaget åberopar att de har F-skatt (som i TS fall) för att man ska slippa att själv göra skatteavdrag m.m.? Har ett svagt minne att det gör det men orkar inte kolla just nu.

Jo, så länge du är i god tro kan du förlita dig på fakturauppgiften och behöver då inte göra skatteavdrag när du betalar.

Men av förutsättningarna i TS första inlägg framgår att han inte var i god tro sedan han hade kollat med skatteverket.
Citera
2009-02-24, 19:52
Medlem
implantss avatar
Det är en påhittad faktura som företaget har skickat ut till mig och min kollega, vi är f.d. anställda där. Det är faktura på mil/hyra av lastbil. Det jag undrar över är om man verkligen får skriva "Innehar F-skatt" på en faktura när det är lögn. Jag håller på att kolla upp saker eftersom detta antagligen kommer sluta i rätten.
Citera
2009-02-24, 20:00
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Det är en påhittad faktura som företaget har skickat ut till mig och min kollega, vi är f.d. anställda där. Det är faktura på mil/hyra av lastbil. Det jag undrar över är om man verkligen får skriva "Innehar F-skatt" på en faktura när det är lögn. Jag håller på att kolla upp saker eftersom detta antagligen kommer sluta i rätten.

Nej, man får inte skriva att man har F-skatt om så inte är fallet. Jag hade för en tid sedan en klient som delgavs misstanke om brott på grund av just en sådan felaktig uppgift. Han undgick dock åtal eftersom det hela visade sig bero på ett misstag (lång historia som inte passar här).

Men den felaktiga uppgiften spelar dock inte någon roll i och för sig för frågan om du är betalningsskyldig eller inte enligt fakturan. Är fakturan påhittad som du skriver så skall du givetvis bestrida på just den grunden.
Citera
2009-02-24, 20:04
Medlem
implantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Nej, man får inte skriva att man har F-skatt om så inte är fallet. Jag hade för en tid sedan en klient som delgavs misstanke om brott på grund av just en sådan felaktig uppgift. Han undgick dock åtal eftersom det hela visade sig bero på ett misstag (lång historia som inte passar här).

Men den felaktiga uppgiften spelar dock inte någon roll i och för sig för frågan om du är betalningsskyldig eller inte enligt fakturan. Är fakturan påhittad som du skriver så skall du givetvis bestrida på just den grunden.
Han har bara slängt ihop en massa mil och dagar då han tycker att vi använt lastbilen utan tillåtelse. Vilket inte är fallet då vi fick tillåtelse av honom. Men detta nekar han. Det jävliga är ju att vi inte har nåt skriftligt bevis. Han är skyldig oss mycket pengar i outbetalda löner, ungefär samma belopp som fakturan är på. 60 000:-. Den 12/2 skrev han på ett förhandlingsprotokoll där det står att han ska betala ut våra pengar senast den 25/2. Men den 17/2 skrev han fakturan och har dragit av summorna från den som "delbetalning". Då har han väl brutit mot något där med? Han försöker med allt för att få in pengar för han har helt enkelt inga. Mängder med skulder är vad han har.
Citera
2009-02-24, 20:10
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Han har bara slängt ihop en massa mil och dagar då han tycker att vi använt lastbilen utan tillåtelse. Vilket inte är fallet då vi fick tillåtelse av honom. Men detta nekar han. Det jävliga är ju att vi inte har nåt skriftligt bevis. Han är skyldig oss mycket pengar i outbetalda löner, ungefär samma belopp som fakturan är på. 60 000:-. Den 12/2 skrev han på ett förhandlingsprotokoll där det står att han ska betala ut våra pengar senast den 25/2. Men den 17/2 skrev han fakturan och har dragit av summorna från den som "delbetalning". Då har han väl brutit mot något där med? Han försöker med allt för att få in pengar för han har helt enkelt inga. Mängder med skulder är vad han har.

Din arbetsgivare har inte rätt att formlöst kvitta sitt krav mot din lönefordran. Om så likväl sker är du berättigad till skadestånd utöver din lönefordran. Relevant lagstiftning för kvittningsförbudet är lagen (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt, se länk:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700215.HTM
Citera
2009-02-24, 20:16
Medlem
implantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Din arbetsgivare har inte rätt att formlöst kvitta sitt krav mot din lönefordran. Om så likväl sker är du berättigad till skadestånd utöver din lönefordran. Relevant lagstiftning för kvittningsförbudet är lagen (1970:215) om arbetsgivares kvittningsrätt, se länk:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700215.HTM
Tack så hemskt mycket, du har varit bästa hjälpen hittills. Det var precis det där jag behövde, trodde inte jag hade ens en gnutta försvar om detta slutar i rätten. Att inte han på vårat fack har sagt något om detta förbryllar mig. Han var med och förhandlade fram vår fodran och är en av dom som skrivit på protokollet.

Med tanke på alla problem vår f.d. arbetsgivare har ställt till för oss så har jag snart lärt mig så mycket att jag är färdigutbildad advokat! Haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in