2025-03-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Det är skillnad på att utnämna företag till kunglig hovleverantör och på att själv driva företag. Chris fick ju tacka nej till en kunglig titel för att kunna fortsätta förvärvsarbeta.
Så vad kallar man det som prins Carl Philip har gjort som designer med företaget Bernadotte och Kylberg? Är det inte förvärvsarbete? Eller är det bara Madeleine som inte ska få jobba?

Det är lite intressant att man reagerar starkare på att Madde säljer krämer än på ett företag som bokstavligen heter Bernadotte…. 😅
Citera
2025-03-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Om hon önskade något att göra om dagarna sumpade hon världens chans att bli den mest folkkära medlemmen av kungahuset genom att exempelvis starta upp en stiftelse som hjälper fattiga husdjurs ägare med veterinärkostnader, engagera sig i en paraplyorganisation kring skyddshem för utsatta kvinnor, läsa sagor för döende cancersjuka barn (tänk bara; "en riktig prinsessa som kommer och läser för mig!") osv osv.

Istället blir det hudvårdsprodukter, lika platt och ytligt som henne själv.

Så troligen pengabrist som står bakom, maken är ju en nepobäbis och klarar sig inte särskilt bra i en verklighet där han måste konkurrera mot andra trots dom dörrar som öppnas genom svärfar.
Tråkig historia alltihopa.
Nä nu tycker jag ni är lite orättvisa…hon gör ju inget annat än ägnar sig åt välgörenhet i Childhood. Hon var bokstavligen utomlands för någon dag sedan på något internationellt möte om barn som blir sexuellt utnyttjade.

Hon är även beskyddare för Min stora dag som uppfyller drömmar åt svårt sjuka barn.

Men det är ju samma människor som skulle bli rasande om hon fick apanage istället.
Citera
2025-03-24, 20:39
Medlem
Även Sigvard Bernadotte hade eget företag med namnet Bernadotte för sin design, ”Bernadotte och Björn Industridesign” samt ett företag som bara hette ”Bernadotte design”.

Det vore sorgligt om man skulle sätta käppar i hjulet för att Madeleine vill sälja krämer när det uppenbart har varit både uppskattat och tillåtet för andra familjemedlemmar att driva företag med sin kungliga glans i fokus.
Citera
2025-03-24, 20:40
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moneyberry
Så vad kallar man det som prins Carl Philip har gjort som designer med företaget Bernadotte och Kylberg? Är det inte förvärvsarbete? Eller är det bara Madeleine som inte ska få jobba?

Det är lite intressant att man reagerar starkare på att Madde säljer krämer än på ett företag som bokstavligen heter Bernadotte…. 😅
Förvärvsarbete är inget problem. Skillnaden är ju att prins CP verkligen har designat en del saker som hans företag säljer. Hade Madde gjort något där hon verkligen hade arbetat hade det inte varit något problem. Det finns ju dock ingen som tror att Madde själv kommer att ta fram de krämer som skall säljas här.

Nej hon skall bara vara ansiktet utåt likt vilken influencer som helst ungefär som Bianca Ingrosso för Caia Cosmetics. Det finns ju ingen som tror att det inte kommer finnas en effekt av att hon är Prinsessan Madeleine här oavsett om hon kommer att kallas Madeleine Bernadotte. Det är ju samma person och det kan inget ändra.

Kungahuset och Weleda gjorde ju också direkt avsteg från detta när detta presenterades på hovets hemsida och i pressreleasen där hon beskrevs som Prinsessan Madeleine.

Så Madde hade gärna fått måla tavlor eller liknande och sälja men när hon ”bara” lånar ut sitt (och därmed kungahusets) namn till hudvårdsprodukter som andra har tagit fram så blir det fel.
Citera
2025-03-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Förvärvsarbete är inget problem. Skillnaden är ju att prins CP verkligen har designat en del saker som hans företag säljer. Hade Madde gjort något där hon verkligen hade arbetat hade det inte varit något problem. Det finns ju dock ingen som tror att Madde själv kommer att ta fram de krämer som skall säljas här.

Nej hon skall bara vara ansiktet utåt likt vilken influencer som helst ungefär som Bianca Ingrosso för Caia Cosmetics. Det finns ju ingen som tror att det inte kommer finnas en effekt av att hon är Prinsessan Madeleine här oavsett om hon kommer att kallas Madeleine Bernadotte. Det är ju samma person och det kan inget ändra.

Kungahuset och Weleda gjorde ju också direkt avsteg från detta när detta presenterades på hovets hemsida och i pressreleasen där hon beskrevs som Prinsessan Madeleine.

Så Madde hade gärna fått måla tavlor eller liknande och sälja men när hon ”bara” lånar ut sitt (och därmed kungahusets) namn till hudvårdsprodukter som andra har tagit fram så blir det fel.

Jag tror att Carl Philips designinsats var minimal, men namnet sålde bra!

För övrigt har även Sofia och Daniel företag.
Citera
2025-03-24, 22:09
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Nä nu tycker jag ni är lite orättvisa…hon gör ju inget annat än ägnar sig åt välgörenhet i Childhood. Hon var bokstavligen utomlands för någon dag sedan på något internationellt möte om barn som blir sexuellt utnyttjade.

Hon är även beskyddare för Min stora dag som uppfyller drömmar åt svårt sjuka barn.

Men det är ju samma människor som skulle bli rasande om hon fick apanage istället.
Jag tror inte att hon bryr sig ett dugg om utsatta barn. Mammas stiftelse sågs väl som ett lämpligt forum för en medelålders prinsessa att profilera sig och putsa bort det skamfilade ryktet.

På IG är hon ’Princess Madeleine of Sweden’. Hon försitter inte en chans att stoltsera med sin titel. Hon har aldrig gjort ett riktigt dagsverke i sitt liv, utan bara glassat runt och levt jetsetliv. Fästman nr ett bedrog henne inför hela svenska folket så hon flydde till Manhattan för att ’jobba’ för mammas stiftelse och lyckades få en finansvalp med societetslejon till mamma på kroken. Om man jämför med Victoria är skillnaden stor. Victoria har jobbat hårt för att växa in i sin roll och utvecklas. Hon kämpar på med utbildningar trots sin svåra dyslexi. Men vad har Madeleine gjort, mer än att festa, shoppa, gifta sig rikt (trodde åtminstone alla då) och leva lyxliv i London, NY och Florida?

Prins Sigvard förlorade sin prinstitel och plats i tronföljden när han gifte sig med en kvinna av folket utan kungens tillstånd, så han var en privatperson som kunde leva sitt eget liv och jobba med vad han ville.
Senast redigerad av PrincessAnne 2025-03-24 kl. 22:12.
Citera
2025-03-24, 22:29
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Prinsessan Madeleine gör reklam för sitt hudvårdsmärke utan reklamidentifeiring vilket bryter mot marknadsföringslagen på instagram.

https://www.instagram.com/princess_m...p/DHlGJQMoFXb/

Jag har anmält både till reklamombudsmannen och konsumentverket
Well done! Återstår att se om myndigheterna vågar ingripa…det bugas och bockas och skrapas alltför ofta med foten när kungligheterna är inblandade. Och vår statsminister älskar att frottera sig med kungafamiljen.
Citera
2025-03-24, 23:22
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Jag tror att Carl Philips designinsats var minimal, men namnet sålde bra!

För övrigt har även Sofia och Daniel företag.
Svidande kritik mot Madeleine:

https://nyheter24.se/bloggbevakning/...omment-4560032

Det skulle vara intressant att veta hur diskussionerna gått inom hovet…kan kungaparet verkligen ha tyckt att det var en bra idé? Det lär bli ett ganska brutalt uppvaknande när kritiken väller in från alla håll.
Citera
2025-03-25, 02:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Håller med. Tyvärr lär produkterna gå åt som smör i solsken. Det är många som kommer att köpa dem bara för att de förknippas med Madeleine. Jag undrar var anledningen egentligen är...hon har ju en egen privat förmögenhet och föräldrarna betalar väl allt hon ber om. Hon bor gratis i en lyxvåning renoverad på skattebetalarnas pengar. Hon har så hon klarar sig utan maken. Så varför detta projekt? Har hon långtråkigt på Childhood?

Det är väl bra att hon uppvisar lite företagsamhet, du låter dock väldigt negativ av någon anledning?

Hon vill kanske göra en helt egen satsning och dra in helt egna pengar?
Citera
2025-03-25, 07:40
Medlem
Citat:
Jag tror inte att hon bryr sig ett dugg om utsatta barn. Mammas stiftelse sågs väl som ett lämpligt forum för en medelålders prinsessa att profilera sig och putsa bort det skamfilade ryktet.

På IG är hon ’Princess Madeleine of Sweden’. Hon försitter inte en chans att stoltsera med sin titel. Hon har aldrig gjort ett riktigt dagsverke i sitt liv, utan bara glassat runt och levt jetsetliv. Fästman nr ett bedrog henne inför hela svenska folket så hon flydde till Manhattan för att ’jobba’ för mammas stiftelse och lyckades få en finansvalp med societetslejon till mamma på kroken. Om man jämför med Victoria är skillnaden stor. Victoria har jobbat hårt för att växa in i sin roll och utvecklas. Hon kämpar på med utbildningar trots sin svåra dyslexi. Men vad har Madeleine gjort, mer än att festa, shoppa, gifta sig rikt (trodde åtminstone alla då) och leva lyxliv i London, NY och Florida?

Prins Sigvard förlorade sin prinstitel och plats i tronföljden när han gifte sig med en kvinna av folket utan kungens tillstånd, så han var en privatperson som kunde leva sitt eget liv och jobba med vad han ville.
Tror du verkligen att det finns någon normalt funtad människa som inte bryr sig om utsatta barn? Det tror faktiskt inte jag. Men du kanske utgår från dig själv?

Kungen gifte sig själv med en kvinna av folket så det skulle ju se lite lustigt ut om han drog tillbaka prinstitlar pga det.

Varför ska hon inte stoltsera med att vara prinsessa av Sverige? Är det inte en rätt fin titel?

Det är så sjukt att något som accepteras av alla andra kungligheter blir helt fel när det gäller Madeleine och ändå klagar du på att hon aldrig har gjort något i dina ögon. Så då ska hon fortsätta med att göra ingenting då? Eller…? 😅

Det är ju ett skämt.
Citera
2025-03-25, 07:49
Medlem
Madeleine är för övrigt den enda av sina syskon som har en helt vanlig universitetsutbildning med tillhörande betyg.

Men jag antar att folk blir gladare om hon bara sitter och rullar tummarna och börjar ta emot apanage igen. 👍
Citera
2025-03-25, 08:26
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Tror du verkligen att det finns någon normalt funtad människa som inte bryr sig om utsatta barn? Det tror faktiskt inte jag. Men du kanske utgår från dig själv?

Kungen gifte sig själv med en kvinna av folket så det skulle ju se lite lustigt ut om han drog tillbaka prinstitlar pga det.

Varför ska hon inte stoltsera med att vara prinsessa av Sverige? Är det inte en rätt fin titel?

Det är så sjukt att något som accepteras av alla andra kungligheter blir helt fel när det gäller Madeleine och ändå klagar du på att hon aldrig har gjort något i dina ögon. Så då ska hon fortsätta med att göra ingenting då? Eller…? 😅

Det är ju ett skämt.
Prinsessa är en förlegad titel i ett otidsenligt system som borde ha avskaffats för länge sedan. Monarkin har ingen plats i ett modernt samhälle. Madeleine har vuxit upp i lyx och aldrig behövt tänka på någon än sig själv. Jag tror inte att hon är ett dugg intresserad av utsatta barn, nej, hon är nog nöjd så länge hennes egna barn får gå i privatskolor och växa upp med en massa privilegier som diplomatpass och obegränsade tillgångar.

Kungen gillar själv strippor så han blev säkert glad i hemlighet när sonen kom hem med en sådan. Och du kan knappast jämföra Silvia med Sofia. Jag är inte rojalist, men Silvia var välutbildad, hade gjort karriär inom IOK och hade en erkänt god organisatorisk förmåga. Hon hade jobbat sig upp genom att organisera två OS och utbilda chefsvärdinnor som skulle ta hand om VIP-gästerna, inte genom att ta av sig kläderna i tv och posera naken med en boaorm runt halsen. Dessutom var Silvia vacker och kunde föra sig i de fina salongerna. Hon behövde inte gå i prinsesskola. Vid 81 års ålder är hennes schema fortfarande fullspäckat, medan Madeleine inte gör många knop. Silvias uppgift var och är att representera Sverige och det har hon gjort med den äran. Sofia sitter mest och häckar i Villa Solbacken och är mammaledig i åratal samtidigt som de har personal som sköter markservicen. Enligt hovet jobbar hon med sådant som inte syns i kalendern. Hur många skulle inte vilja ha ett sådant jobb?!

Madeleine försöker profitera på sin kungliga titel och räknar med att det ska räcka för framgång. Jag hoppas att hon kommer att gå på en rejäl nit och att intresset snabbt svalnar. Jag tror personligen att den marknaden är mättad och att hon inte kommer att bidra med något revolutionerande. Hon ser plastikopererad ut i ansiktet och det är knappast någon bra reklam för Weledas produkter.

Jag vet inte vilka andra kungligheter du syftar på som får jobba och tjäna pengar utan kritik, förutom då Carl Philip som åtminstone bidrar med något själv genom sin designerutbildning? Om han bara lånat sin namn åt någon annans kollektion skulle han säkert ha fått kritik för det.
Senast redigerad av PrincessAnne 2025-03-25 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in