2009-02-24, 11:08
Medlem
elimicmats avatar
Först vill jag bara säga att detta är en helt hypotetisk fråga som vi diskuterade igår och blev nyfikna på hur lagen gäller. Hade det varit sant hade vi delat på allt. Nåväl:

Spelar lite poker på nätet men fattig som man är så blir det "free-rolls" som gäller (alltså man satsar inga pengar). Låt oss anta att man vinner några sådana och får ett startkapital och sedan satsar mer och mer och till sist hade vunnit jävla massa pengar. Drömma går alltid. Så låt oss säga att man kanske har 100.000:- på kontot och tar ut det. Har då sambon rätt till hälften?

Vi har gemensam ekonomi men inga papper skrivna. Likaså har det då inte satsats några pengar från vårt konto utan allt är "gratis". Och om så skulle behövas ha reda på så är det mitt namn som står på Internet/pokerkontot/IP-adressen.

Vi kom fram till att pengarna juridiskt sätt skulle vara den som spelade, dvs mina då. Har vi rätt eller fel?
Citera
2009-02-24, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elimicmat
Först vill jag bara säga att detta är en helt hypotetisk fråga som vi diskuterade igår och blev nyfikna på hur lagen gäller. Hade det varit sant hade vi delat på allt. Nåväl:

Spelar lite poker på nätet men fattig som man är så blir det "free-rolls" som gäller (alltså man satsar inga pengar). Låt oss anta att man vinner några sådana och får ett startkapital och sedan satsar mer och mer och till sist hade vunnit jävla massa pengar. Drömma går alltid. Så låt oss säga att man kanske har 100.000:- på kontot och tar ut det. Har då sambon rätt till hälften?

Vi har gemensam ekonomi men inga papper skrivna. Likaså har det då inte satsats några pengar från vårt konto utan allt är "gratis". Och om så skulle behövas ha reda på så är det mitt namn som står på Internet/pokerkontot/IP-adressen.

Vi kom fram till att pengarna juridiskt sätt skulle vara den som spelade, dvs mina då. Har vi rätt eller fel?

Pengar skulle ju inte ingå i en ev. bodelning i framtiden, så varför skulle hon ha rätt till hälften av de där?
Citera
2009-02-24, 11:18
Medlem
naganof2s avatar
...

Ni har rätt , den som spelar äger pengarna när ni bara är sambos
Citera
2009-02-24, 11:33
Medlem
Marmosets avatar
Du lär ju inte fortsätta att vara sambo så länge om du inte delar med dig av eventuella vinster - ingen tänder på en snåljåp!
Citera
2009-02-24, 11:40
Medlem
elimicmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoset
Du lär ju inte fortsätta att vara sambo så länge om du inte delar med dig av eventuella vinster - ingen tänder på en snåljåp!

Då påpekar jag en gång till, allt är hypotetiskt och givetvis hade allt gått till gemensamma utgifter/nöjen, speciellt som vi har två barn, snart 2 & 4 år.

Som det är nu har kontot gått från 0:- till ruskiga 4:-. Spelar bara för att ha skoj. Allmänt intresserad av juridikfrågor bara.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in