2003-09-22, 16:58
Medlem
hmm.. har en tunna mäsk efter ett misslyckat hembränningsprojekt.. vad kan man göra för vettigt av den som inteär alltför avancerat.. (vin eller ngt)? Hur länge håller mäsk i ett hyfsat tätt kärl?
Citera
2003-09-22, 18:32
Medlem
ta fram saft majan, ta en stor kastrull häll i 2 eller 3 liter ..
ställ en bunke i kastrulen, vänd på loket till kastrullen häll kallt vatten i locket
.........
satt på värme svagt när vattnet i locket blir varmt byt det bunken som står i kastrullen är konsentrat spar det,,,
fattar du det tar lite tid vin tillverkare brukar köra sina misstag på detta sätt
Citera
2003-09-22, 19:33
Medlem
Franss avatar
Fet och elak jag tror inte du förklarat vad en saftmaja är för något. Iaf, vet du om plastbrännaren fungerar?
Citera
2003-09-22, 20:20
Medlem
den funkar på samma sätt, i stället för en värme patron så kan man ha en platta, istället för en plast dunk en kastrul eller en saftmaja, denna plast bränare är luft kyld funkar taskigt verknins graden ökar betydligt om man har ett kyl medel
Citera
2003-09-23, 19:36
Medlem
%s avatar
En saftmaja ser ungefär ut som tre kastruller på varandra. Används för att göra saft i. Hittas ofta på loppmarknader till bra pris.
Citera
2003-09-23, 21:05
Medlem
terrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans
Fet och elak jag tror inte du förklarat vad en saftmaja är för något. Iaf, vet du om plastbrännaren fungerar?

Plastbrännaren funkar. Billig och lätt att bygga också.
Citera
2003-09-24, 01:04
Medlem
.. det är inte så lätt som det verkar.. fick fel värmare oxå.. den ska ju gärna vara ställbar, så man slipper mäta hela tiden.. är det ingen som har ngt annat tips?
Citera
2003-09-24, 10:50
Medlem
Mr Caves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devious
.. det är inte så lätt som det verkar.. fick fel värmare oxå.. den ska ju gärna vara ställbar, så man slipper mäta hela tiden.. är det ingen som har ngt annat tips?

Drick mäsken! Inte så gott, du spyr antagligen men full blir du!
Citera
2003-09-24, 17:19
Medlem
BTK Kivis avatar
blanda i fun light så smakar det bättre och får vacker färg
sätt också i doft-essens eller vad det heter så kan du till och med bjuda kungen om han skulle komma.
Citera
2003-09-25, 14:33
Medlem
tintin-toes avatar
Om du har en massa mäsk som bara ligger och skräpar tycker jag att du ska besöka www.bryggforum.com, och ladda ner ritningen till "plastbrännaren", en bra och enkel aparat för under 500 kronor! Annars kan du väl testa att frysa mäsken (långsamt) och sedan tina upp den igen(för att höja alkoholkoncentrationen). Personligen har jag aldrig testat denna varianten, fast jag vet folk som har gjort det med bra resultat.
Citera
2003-09-25, 17:59
Medlem
jodå.. jag har beskrivning för både plastbrännaren och den mer avancerade spiralbrännaren.. men vi tappade sugen när vi fick fel värmare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in