2009-02-24, 01:54
Medlem
Hej,

jag har börjat ge upp hoppet på min dator då den alltid hänger sig efter att ha varit igång i några minuter i form av att bilden fryser sig. Jag har försökt att installera om windows till ingen nytta. Det får mig att tro att det är något med hårdvaran som strular. Datorn kan vara igång ett längre tag utan att hänga sig men om man startar något program så hänger den sig alltid efter ett par minuter. Någon som har någon aning om vad det kan röra sig om?
Citera
2009-02-24, 02:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zoroth
Hej,

jag har börjat ge upp hoppet på min dator då den alltid hänger sig efter att ha varit igång i några minuter i form av att bilden fryser sig. Jag har försökt att installera om windows till ingen nytta. Det får mig att tro att det är något med hårdvaran som strular. Datorn kan vara igång ett längre tag utan att hänga sig men om man startar något program så hänger den sig alltid efter ett par minuter. Någon som har någon aning om vad det kan röra sig om?

Kolla om något minne sitter löst. Kan också vara fel på hårdisken.
Citera
2009-02-24, 02:29
Medlem
fisken420s avatar
Citat:
Hej,

Din hårddisk håller på att krasha
Citera
2009-02-24, 02:35
Medlem
Shoffens avatar
Är det en bärbar eller stationär dator?
kolla efter damm i fläktarna och ta bort det.
Tänk på garantin, den försvinner nog om du börjar skruva i datorn.
Citera
2009-02-24, 02:43
Medlem
Citat:
Hej,

Jaghoppas du gjorde en REN installation och inte bara ovanpå det gamla? Har du koll på ifall du blivit smittat med något virus? Kan du köra en boot time virusscan, dvs ett virusprogram går igång innan operativsystemet startas? Avast kan göra detta fast det är klart du ska kunna installera det och instruera programmet till att köras vid omstart ... av nån anledning är jag ganska säker på att det rör sig om ett mjukvaruproblem speciellt om du inte körde ren installation när du installerade om windows... vilken windows och service pack kör du förresten?
Citera
2009-02-24, 02:52
Medlem
Den är stationär, 5-6 år gammal, en 2.4 tror jag. med 512 minne (kingston). Har två hårdiskar varav den ena e lite nyare (kanske 3 år). Kör windows xp sp3 med den jag kör nu och installera den över den gamla versionen, men hårddiskfel låter rimligt eftersom den ändå har några år på nacken. Försöker köra med en hårddisk nu men det går ej att boota oavsett vilken jag använder. Hade dom inställda på master o slave, så jag förmodar att den kvarvarande ska vara master, stämmer det? I alla fall ska först se om det går att köra med en hårddisk sen testa att installera om windows om det fortfarande inte funkar. Hur gör man en "ren" installation?
Citera
2009-02-24, 03:29
Medlem
Shoffens avatar
Förenklat så är en ren installation då du
* bootar från xp skivan
* väljer att först formatera din C: där du ska installera xp på
* installera xp på den nyformaterade disken.
Citera
2009-02-24, 07:15
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
[...]

Hade dom inställda på master o slave, så jag förmodar att den kvarvarande ska vara master, stämmer det?

Japp, den kvarvarande HDD'n skall vara Master - detta förutsatt att din optiska enhet inte ligger på samma IDE-kanal och är inställd som Master den också.

Om så är fallet så bör du sätta den optiska enheten på "Cable Select", eller flytta den till en annan kanal.

Dessutom så behöver problemet med att din dator hängde sig inte nödvändigtvis ha med hårddisken att göra, men det lär ju visa sig efter ominstallationen.
Citera
2009-02-24, 07:28
Medlem
Det var den äldre hårddisken som strejkade, allt fungerar utmärkt efter en installation av windows på den anda enheten. Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in