2009-02-24, 01:27
Medlem
carass avatar
Den irakiske mannen överklagade och yrkade att han skulle få registreras som gift i den svenska folkbokföringen. Som stöd åberopade han bland annat ett äktenskapskontrakt från Irak daterat den 3 november 1997, från vilket framgår att den irakiske mannen då 28 år gammal gift sig med en flicka som då var fjorton år gammal.

Trots att de varit gifta i tio år gör skyddsaspekterna mot barnäktenskap i den svenska lagen att kammarrätten beslutat att inte medge registreringen.

Källa: Kammarrätten i Jönköping / 934-08 / 2009-02-17
Beslut: http://www.nj.se/njab/media.nsf/lupgraphics/KRJ934_08.pdf/$file/KRJ934_08.pdf

Dock mer bekymmersamt är att Länsrätten dessförinnan hade bifallit den irakiske mannens begäran. Vad är det egentligen för personer på Länsrätten som medger barnäktenskap?! Gäller speciella lagar i Sverige för invandrare, eller?!
Citera
2009-02-24, 01:47
Medlem
Japhys avatar
Hur lång preskriptionstid är det för sexuella övergrepp/våldtäkt på barn?

För övrigt kan väll gubbfan gifta om sig med kvinnan (om hon fortfarande vill).
Citera
2009-02-24, 03:18
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy

För övrigt kan väll gubbfan gifta om sig med kvinnan (om hon fortfarande vill).
Vad hon vill eller inte spelar nog mindre roll ska du se.
Citera
2009-02-24, 03:29
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy

En oerhört intressant frågeställning, må jag säga.

Och visst är det läskigt att Länsrätten bifallit. Jag har absolut för mig att frågan diskuterats på nationell nivåoch att kontentan av det hela är att Sverige inte ska godkänna barnäktenskap.

Vad får Länsrätten att göra sin bedömning?
Citera
2009-02-24, 06:16
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Dock mer bekymmersamt är att Länsrätten dessförinnan hade bifallit den irakiske mannens begäran. Vad är det egentligen för personer på Länsrätten som medger barnäktenskap?! Gäller speciella lagar i Sverige för invandrare, eller?!
Du borde förstå att det inte är ovanligt att domstolar ofta kommer till olika slutsatser? Den som bara tittar på ärendet inser att utgången inte är alldeles given, vilket också framgår i domen, att en samlad bedömning görs och att äktenskap kan godkännas om särskilda skäl föreligger, t.ex. om de har barn tillsammans.

Det har gått över tio år sedan de gifte sig i Irak Länsrätten konstaterade då att de saknade all anknytning till Sverige och att de fått tre barn tillsammans och äktenskapet var godkänt i Irak. Den samlade bedömningen var då att äktenskapet skulle godkännas.

Kammarrätten däremot gör bedömningen att inga särskilda skäl föreligger för att godkänna äktenskapet. Kammarätten konstaterar att det förvisso gått tio år sedan äktenskapet och att de har tre barn tillsammans, men att skyddsaspekterna bakom den svenska förbudsregeln väger tyngre och därför ska äktenskapet inte godkännas.

Ett tips kan vara att placera den här typen av frågeställningar i juridikforumet. Svaren blir förmodligen rejält mycket bättre än om du frågar ett gäng främlingsfientliga som knappt klarat gymnasiet med godkända betyg.
Citera
2009-02-24, 09:07
Medlem
Du Kämpendahl - du anser alltså att man är främlingsfientlig om man tycker detta barnäktenskap är vidrigt...

Intressant inställning.
Citera
2009-02-24, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Du Kämpendahl - du anser alltså att man är främlingsfientlig om man tycker detta barnäktenskap är vidrigt...

Intressant inställning.
Så kan man förvisso tolka det om man vill. Jag tolkar det som om att han menar att ställa frågan i en forumdel som huserar en hel del "främlingsfientliga" får en viss typ av svar, och en annan typ av svar i en annan del av forumet som kanske har andra besökare.
Citera
2009-02-24, 10:26
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Du borde förstå att det inte är ovanligt att domstolar ofta kommer till olika slutsatser? Den som bara tittar på ärendet inser att utgången inte är alldeles given, vilket också framgår i domen, att en samlad bedömning görs och att äktenskap kan godkännas om särskilda skäl föreligger, t.ex. om de har barn tillsammans.

Det har gått över tio år sedan de gifte sig i Irak Länsrätten konstaterade då att de saknade all anknytning till Sverige och att de fått tre barn tillsammans och äktenskapet var godkänt i Irak. Den samlade bedömningen var då att äktenskapet skulle godkännas.

Kammarrätten däremot gör bedömningen att inga särskilda skäl föreligger för att godkänna äktenskapet. Kammarätten konstaterar att det förvisso gått tio år sedan äktenskapet och att de har tre barn tillsammans, men att skyddsaspekterna bakom den svenska förbudsregeln väger tyngre och därför ska äktenskapet inte godkännas.

Ett tips kan vara att placera den här typen av frågeställningar i juridikforumet. Svaren blir förmodligen rejält mycket bättre än om du frågar ett gäng främlingsfientliga som knappt klarat gymnasiet med godkända betyg.

Vad vet du om vilka gymnasiebetyg som invandringskritikerna har? Sitter du och IP kollar och sen kartlägger dina motdebattörer?
Citera
2009-02-24, 10:45
Medlem
Fylleannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Vad vet du om vilka gymnasiebetyg som invandringskritikerna har? Sitter du och IP kollar och sen kartlägger dina motdebattörer?

På sig själv känner man andra
Citera
2009-02-24, 10:48
Medlem
Legimitations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
En oerhört intressant frågeställning, må jag säga.

Och visst är det läskigt att Länsrätten bifallit. Jag har absolut för mig att frågan diskuterats på nationell nivåoch att kontentan av det hela är att Sverige inte ska godkänna barnäktenskap.

Vad får Länsrätten att göra sin bedömning?
2004 ändrades lagstiftningen för att förhindra barnäktenskap.

Normalt sett inom juridiken bedöms något efter de lagar som gällde när "brottet" begicks.
1997 var barnäktenskap (åldersgräns 15 år) tillåtet.

Äktenskapsbalk (1987:230)

Förordning (2004:146) om utredning angående rätt att ingå äktenskap enligt lagen i annan stat
Citera
2009-02-25, 14:06
Medlem
carass avatar
Citat:
Du borde förstå att (...) utgången inte är alldeles given (...) att en samlad bedömning görs (...)
Varför krångla till det med fina ord?

Citat:
Det har gått över tio år sedan de gifte sig i Irak Länsrätten konstaterade då att de saknade all anknytning till Sverige och att de fått tre barn tillsammans och äktenskapet var godkänt i Irak.
Jaha och? Var och hur lång tid det gått sedan mannen gifte sig med ett minderårigt barn är för mig helt irrelevant, det är fortfarande fel och snudd på pervert, och oavsett det sker i arabens hemland eller i Sverige är det lika fel.

Citat:
Jag är inte intresserad av att diskutera de juridiska paragraferna kring barnäktenskap, mellan en vuxen man och ett minderårigt barn som i detta fall, eftersom ämnet äcklar mig. Alltså inget jag vill ta upp i juridikforumet.
Ditt raljerande beträffande forumskribenters gymnasiebetyg lämnar jag därhän. Så länge du kan tänka fritt och uttrycka dina åsikter istället för andras är det tillräckligt godkänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Legimitation
2004 ändrades lagstiftningen för att förhindra barnäktenskap.
Normalt sett inom juridiken bedöms något efter de lagar som gällde när "brottet" begicks.
1997 var barnäktenskap (åldersgräns 15 år) tillåtet.
Så du menar att det 1997 eller 2004 var tillåtet i Sverige att en 30-årig man gifte sig med en 15-årig flicka?
Citera
2009-02-25, 14:42
Medlem
Legimitations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Så du menar att det 1997 eller 2004 var tillåtet i Sverige att en 30-årig man gifte sig med en 15-årig flicka?
Ja men tillstånd fick sökas av den som var minderårig. Läs länkarna i mitt inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in