2009-02-23, 22:30
Medlem
God kväll. Tidigare i eftermiddags fick jag ett samtal från min gråtande styvsyster. Hon hade hoppat in i snabbköpet på vägen hem från jobbet och skulle köpa med sig lite mat hem. Väl där inne upptäckte hon att hon glömt sin plånbok och ställde tillbaka korgen efter sig.
När hon skulle gå igenom kassan kom det två stora karlar och ropade efter henne, samtidigt som kassakassörskan ställde sig framför henne och blockerade hennes utgång.
De krävde att få visitera hennes fickor och hennes handväska (ni vet en såndär liten fjortis grejj som man knappt får plats med mobilen i)
Detta skedde inför två fullsatta kassaköer där en massa folk stod och tittade på.

När min syster väl bevisat sin oskuld att hon inte hade något på sig följde ändå butikspersonalen efter henne ändå ut till cykeln och stirrade på henne.

Varpå hon ringer mig och är jätte ledsen och rädd på något sätt.
Det är första gången jag använder ordet, men hon kände sig otroligt kränkt och bortgjord.

Detta snabbköpet ligger i vårat lokala kvarter och det var grannar och andra personer som känner till våran familj som såg på.

Jag blev givetvis förbannad när jag hörde hur det hade gått till och följde med henne dit och krävde att få träffa personalen och deras chef inne på kontoret. Men chefen vägrade att låta sin personal vara med i mötet och villa ha ett enskilt samtal med mig och min syster.

Han förklarade att någon ur personalen hade misstänkt att min syster stoppade ner en brödlimpa i min systers (läs;9e raden: 10cm stora väska) och försökt att sno den.
Jag förstår ju att butikspersonalen alltid måste vara på högvakt. Men jag menar sättet de utförde kontrollen på? Att ta henne inför en massa människor i kassorna, blockera hennes utgång och sen vara två stora män och en kvinna på en 20årig tjej.
Sen trots att hon bevisat sin oskuld så förföljde personalen henne ändå ut på parkeringen och stirrade på henne.

Butikschefen vägrade säga att situationen behandlats oerhört amatörmässigt och erbjöd ett presentkort på någon hundralapp i kompensation. Ett föga plåster på såret.

Vad säger ni? Får de uppföra sig såhär? Var det ett korrekt agerande av personalen?
Citera
2009-02-23, 22:43
Medlem
sladdetasss avatar
Är inte 100% men butikspersonal får väl inte visitera en. Inte ens väktare får det utan ens medgivande, dom får bara hålla kvar en på platsen eller dylikt om dom misstänker "stöld". Det är nog bara polisen som har den makten att visitera folk. Så polis måste tillkallas till platsen.

Hade någon lärare som som svarade på detta en gång i tiden angående detta, synd att jag inte riktigt kommer ihåg det men, han vägrade att öppna sin ryggsäck för en väktare som i sin tur ringde polisen som kom efter en halvtimme gick genom väskan dom hittade inget och polisen skällde ut butiken/väktaren.

EDIT: Massa stavfel.
Senast redigerad av sladdetass 2009-02-23 kl. 22:58.
Citera
2009-02-23, 22:59
Medlem
Vilsens avatar
Bad han ärligt om ursäkt eller mumlade han bara 100 spänn presentkort?
Det är det enda jag skulle bry mig om, sen väljer man om man vill polisanmäla utifrån det.

De har ingen rätt att visitera någon, och eftersom de skrämde en (liten?) flicka till att visa sin väska så kan det räknas som att hon frihetsberövades, dessutom utan tillräcklig anledning (brott som man kan gripa på, inte bara misstanke) så är det absolut något man borde gå vidare med om inte butikschefen ger dig anledning att göra upp tillgodo.

Det här förutsätter förstås att flickan inte är snattare sedan tidigare.

edit: mina råd bygger på moral, inte juridik
Citera
2009-02-23, 22:59
Medlem
Bara att han erbjuder er något visar ju på att han vet att dom gjort fel.
Ska man plocka in någon för visitation ska man vara HELT säker på att personen har stulit.

Och helt säker är man om man ser att personen stoppat på sig något och sen följt denne med blicken HELA tiden. Dessutom måste man passerat kassan. Och det verkar vara det enda rätta dom gjorde.

Larmbågarna som finns i bla klädbutiker är egentligen värdelösa. Tjuter dessa när du går ut har du ingen skyldighet att stanna. Personalen får ej heller springa efter och stoppa dig. Tar dom tag i dig kan du anmäla dom för misshandel.

Om en kassörska ber dig visa upp medhavd väska/kasse är det bara att neka. Dom kan inte tvinga dig.

Vad följderna kan bli i detta fallet för butiksinnehavaren vet jag inte. Men drar du det vidare kommer han nog försöka få det till att din syrra gått med på att bli visiterad.
Citera
2009-02-23, 23:03
Medlem
zockerzylts avatar
Nej, en butikskontrollant har verkligen inte rätt till att visitera någon.

En butikskontrollants huvuduppgift är att bevaka varorna i butiken, samt att förhindra och ingripa vid stöld och snatteri, och har inga befogenheter utöver envar och arbetar endast med den lagstiftning som är
tillgänglig för envar. Det betyder att en kontrollant har lika mycket rätt till att begära visitation, som en vanlig person.

En kroppsvisitation kan endast utföras av polis på beslut av en förundersökningsledare - om inte särskilda omständigheter föreligger.

Nu vet experterna säkert bättre angående detta, men jag är tämligen säker på att butikskontrollanterna, i och med blockerandet av utgången, gjorde sig skyldiga till olaga frihetsberövande.
Citera
2009-02-23, 23:06
Medlem
zockerzylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75

Om en kassörska ber dig visa upp medhavd väska/kasse är det bara att neka. Dom kan inte tvinga dig.

Sant, men de kan, om sannolika misstankar finns, utföra ett så kallat envarsgripande. De ringer sedan efter polis, och polisen tar över envarsgripandet när de kommer till platsen och gör en egen bedömning.
Citera
2009-02-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Bad han ärligt om ursäkt eller mumlade han bara 100 spänn presentkort?
Det är det enda jag skulle bry mig om, sen väljer man om man vill polisanmäla utifrån det.

De har ingen rätt att visitera någon, och eftersom de skrämde en (liten?) flicka till att visa sin väska så kan det räknas som att hon frihetsberövades, dessutom utan tillräcklig anledning (brott som man kan gripa på, inte bara misstanke) så är det absolut något man borde gå vidare med om inte butikschefen ger dig anledning att göra upp tillgodo.

Det här förutsätter förstås att flickan inte är snattare sedan tidigare.

edit: mina råd bygger på moral, inte juridik

Butikschefen bad om ursäkt men vägrade hålla med om att personalen agerat fel. Som plåster på såren erbjöd han henne någon hundralapp i form utav ett presentkort som kompensation.

Jag kan personligen gå i godo för att hon aldrig snattat något i hela sitt liv. Det kan jag verkligen sätta min högra pungkula på
Citera
2009-02-23, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zockerzylt
Nej, en butikskontrollant har verkligen inte rätt till att visitera någon.

En butikskontrollants huvuduppgift är att bevaka varorna i butiken, samt att förhindra och ingripa vid stöld och snatteri, och har inga befogenheter utöver envar och arbetar endast med den lagstiftning som är
tillgänglig för envar. Det betyder att en kontrollant har lika mycket rätt till att begära visitation, som en vanlig person.

En kroppsvisitation kan endast utföras av polis på beslut av en förundersökningsledare - om inte särskilda omständigheter föreligger.

Nu vet experterna säkert bättre angående detta, men jag är tämligen säker på att butikskontrollanterna, i och med blockerandet av utgången, gjorde sig skyldiga till olaga frihetsberövande.

Det var såpass illa att det inte ens var en butikskontrollant. Utan två vanliga affärsgorillor + En kassörska
Citera
2009-02-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Bara att han erbjuder er något visar ju på att han vet att dom gjort fel.
Ska man plocka in någon för visitation ska man vara HELT säker på att personen har stulit.

Och helt säker är man om man ser att personen stoppat på sig något och sen följt denne med blicken HELA tiden. Dessutom måste man passerat kassan. Och det verkar vara det enda rätta dom gjorde.

Larmbågarna som finns i bla klädbutiker är egentligen värdelösa. Tjuter dessa när du går ut har du ingen skyldighet att stanna. Personalen får ej heller springa efter och stoppa dig. Tar dom tag i dig kan du anmäla dom för misshandel.

Vad följderna kan bli i detta fallet för butiksinnehavaren vet jag inte. Men drar du det vidare kommer han nog försöka få det till att din syrra gått med på att bli visiterad.

Jag har också hört om att de inte har någon som hellst rätt att stoppa dig eller kräva visitation.
Jag vet att min syster blev totalt ställd och väldigt rätt och visade upp sin väska och tömde sina fickor. Men detta gjordes offentligt framför två fullsatta kassaköer inför en massa åskådare. Och TROTS att hon bevisat sin oskuld följde de två männen efter henne ändå ut till parkeringen.
Jag personligen tycker att de iallafall skulle bett henne följa med in på kontoret och tagit saken där. Och verkligen inte inför hela jävla kvarteret.
Jag ringde hem till våra föräldrar och ville prata med henne men hon är fortfarande jävligt ledsen och t.om rädd. Hon känner sig bortgjord
Citera
2009-02-23, 23:12
Medlem
zockerzylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Det var såpass illa att det inte ens var en butikskontrollant. Utan två vanliga affärsgorillor + En kassörska

Det har ingen större betydelse, skillnaden mellan dem är endast att butikskontrollanter har tjänstemannaskydd då de är utbildade väktare.
Citera
2009-02-23, 23:15
Medlem
langaocbs avatar
Är det inte så att de ska behöva ha bevittnat att personen i fråga har stoppat på sig något för att öht få göra envarsgripande?
Jag tycker ärligt talat att din syster ska göra en polisanmälan, hon lär ju få högre skadestånd än 100 spänn iaf.
Citera
2009-02-23, 23:16
Medlem
the-consuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zockerzylt
Sant, men de kan, om sannolika misstankar finns, utföra ett så kallat envarsgripande. De ringer sedan efter polis, och polisen tar över envarsgripandet när de kommer till platsen och gör en egen bedömning.

Under förutsättning att de verkligen sett vederbörande stoppa på sig något. Tycka, tro eller misstänka är inte relevant. De skall ha sett det med egna ögon!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in