2009-02-23, 20:54
Bannlyst
Om jag, exempelvis via upplysning.se, tar reda på en persons fulla person-nummer, adress osv, publicerar detta på internet av olika skäl - utan att hota, trakassera eller försöka kränka personens integritet - och det skulle leda till en polisanmälan. Skulle åtal väckas då?

Vad jag har hört så är det inte så eftersom det är offentliga uppgifter. Hade det däremot handlat om sekretess-stämplat material så hade jag legat pyrt till.

Någon som har något bra svar?
Citera
2009-02-23, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maradoo
Om jag, exempelvis via upplysning.se, tar reda på en persons fulla person-nummer, adress osv, publicerar detta på internet av olika skäl - utan att hota, trakassera eller försöka kränka personens integritet - och det skulle leda till en polisanmälan. Skulle åtal väckas då?

Vad jag har hört så är det inte så eftersom det är offentliga uppgifter. Hade det däremot handlat om sekretess-stämplat material så hade jag legat pyrt till.

Någon som har något bra svar?

Ja du kommer åka dit. du får inte publicera personnr och adress osv. Det är inte ok. Inga uppgifter som kan kopplas till en person som inte tycker det är OK är tumregeln jag fått lära mig...

Upplysning skickar ju dessutom numer ut en kopia till den du frågar efter. Så...
Citera
2009-02-23, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Ja du kommer åka dit. du får inte publicera personnr och adress osv. Det är inte ok. Inga uppgifter som kan kopplas till en person som inte tycker det är OK är tumregeln jag fått lära mig...

Upplysning skickar ju dessutom numer ut en kopia till den du frågar efter. Så...

Hur kan de skicka ut en kopia? Eller varför?

Ingen som har något citat direkt ur lagboken om detta?
Citera
2009-02-23, 21:16
Medlem
Citat:
Hur kan de skicka ut en kopia? Eller varför?

Ingen som har något citat direkt ur lagboken om detta?

har inte använt just upplysning, men ratist.com, som använder precis samma upplägg och tjänster, blev tvingade att ändra på sina tjänster. Begär man ut ekonomisk info, så ska omfrågade kopia skickas ut. De var ett himla rabalder om detta för typ två år sedan.

PuL är inte klockren att citera, den är svår o tolka och tilllämpa på internet... Men datainspektionen.se är en bra startsida... hitta följande frågor:

Gäller personuppgiftslagen när personuppgifter görs tillgängliga på en privat webbplats?

Svar:
Ja, en publicering av personuppgifter på Internet är inte att betrakta som en privat behandling eftersom uppgifterna görs tillgängliga för ett obestämt antal personer.

Men som sagt, just om internet är det lite svårt o ge direkt svar, inte ens datainspektionen gör det.

förresten så hur kan du publicera massa sådana uppgifter utan att kränka integriteten? du som skriver anonmt på ett anonymt forum borde väl ha förståelse för det?
Citera
2009-02-23, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
har inte använt just upplysning, men ratist.com, som använder precis samma upplägg och tjänster, blev tvingade att ändra på sina tjänster. Begär man ut ekonomisk info, så ska omfrågade kopia skickas ut. De var ett himla rabalder om detta för typ två år sedan.

PuL är inte klockren att citera, den är svår o tolka och tilllämpa på internet... Men datainspektionen.se är en bra startsida... hitta följande frågor:

Gäller personuppgiftslagen när personuppgifter görs tillgängliga på en privat webbplats?

Svar:
Ja, en publicering av personuppgifter på Internet är inte att betrakta som en privat behandling eftersom uppgifterna görs tillgängliga för ett obestämt antal personer.

Men som sagt, just om internet är det lite svårt o ge direkt svar, inte ens datainspektionen gör det.

förresten så hur kan du publicera massa sådana uppgifter utan att kränka integriteten? du som skriver anonmt på ett anonymt forum borde väl ha förståelse för det?

Ja, det är ju det som är kruxet. Men i så fall så kränker skatteverket såväl som ett antal sidor på internet hela sveriges integritet. Just därför kan jag inte förstå hur det skulle vara olagligt eftersom det är offentliga uppgifter.

Men jag vill ju inte dra på mig massa böter för en sån struntsak så jag vill kolla upp EXAKT hur det ligger till.
Citera
2009-02-24, 02:32
Medlem
Giffoxs avatar
Det beror ju lite på i vilket sammanhang du publicerar uppgiften och HUR du gör det. Med största sannolikhet får du publicera uppgiften m.h.a. missbruksregeln (5a § PUL) men det förutsätter att du inte kränker eller förtalar personen. Ratsits metoder faller in under hanteringsmodellen (standard för organiserade och sökbara databaser i princip) varför alla bestämmelser i PUL blir tillämpliga. Även om ett p-nummer i sig inte är så farligt (dock "värre" än enbart ett namn) borde du vara lite mer försiktig. I slutändan kan ju faktiskt vem som helst gå ner till ex Skatteverket och begära ut uppgifter där bland annat p-nummer står angivet utan omfrågandekopia. Men det är som sagt lite luddigt egentligen, better safe than sorry. Ju mer vi vet desto mer kan vi "hjälpa dig"
Citera
2009-02-24, 07:52
Medlem
Citat:
Ja, det är ju det som är kruxet. Men i så fall så kränker skatteverket såväl som ett antal sidor på internet hela sveriges integritet. Just därför kan jag inte förstå hur det skulle vara olagligt eftersom det är offentliga uppgifter.

Men jag vill ju inte dra på mig massa böter för en sån struntsak så jag vill kolla upp EXAKT hur det ligger till.

varför skulle skatteverket kränka? de offentliggör inte uppgifterna, tror inte ratist och upplysning heller "offentliggör" eftersom som du först och främst måste vara medlem, sen måste du också betala för att få uppgifterna, vilket skulle betrakta som en tjänst. DEssutom har dom nog antaligen sökt tillstånd,...

Det är skillnad på det, och skillnad på rakt upp och ner skriva uppgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in