2009-02-23, 15:30
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frikadeller
Som jag skrev ovan så var det inte jag som skickade jackan utan min polare. Det visade sig att han faktiskt har skickat fel jacka till killen. Jag har mailat köparen och sagt att det har blivit fel och att jag skickar den nya jackan och att han ska skicka tillbaks den som jag skickat fel. Skrev även att jag står för all frakt osv. Frågan är om han kan säga att han inte vill ha den längre. Kan han häva köpet eftersom han fått fel vara? Då står jag med 240:- fraktkostnader när jag inte ens har fått sålt jackan.

Blir lite rörigt men du/din kompis ha klantat till det du får stå för fraktkostnaderna eftersom kunden redan betalt dem en gång.

Men när du skickat den rätta jackan kan kunden inte ångra sig.

Men han kan nog i detta läge häva köpet pga allt strul.
Citera
2009-02-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frikadeller
Som jag skrev ovan så var det inte jag som skickade jackan utan min polare. Det visade sig att han faktiskt har skickat fel jacka till killen. Jag har mailat köparen och sagt att det har blivit fel och att jag skickar den nya jackan och att han ska skicka tillbaks den som jag skickat fel. Skrev även att jag står för all frakt osv. Frågan är om han kan säga att han inte vill ha den längre. Kan han häva köpet eftersom han fått fel vara? Då står jag med 240:- fraktkostnader när jag inte ens har fått sålt jackan.

De primära påföljderna vid fel i varan är avhälpande och omleverans. Hävning kommer bara på fråga om du inte kan utföra nån av dem två inom "skälig tid" och utan väsentlig olägenhet för köparen. Givetvis ska inte köparen behöva betala några extra kostnader heller. Du skrev ju att du står för frakt, så det är ju lugnt.

Kräv att du ska ges möjlighet till omleverans och hänvisa till köplagen. Utgår ifrån att ni inte avtalat annat.

Edit: Köplagen 36§ 1 st. är extra intressant. Beskriver din initiativrätt till att företa avhjälpande/omleverans.
Senast redigerad av jorre 2009-02-23 kl. 17:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in