2009-02-23, 10:14
Medlem
frikadellers avatar
Jag la nyligen upp en jacka på blocket, en kille kontaktade mig och sa att han ville köpa jacka. På telefon frågade han om jackan var äkta och jag sa till honom att jag inte visste om det var en äkta jacka. Han sa OK. hursomhelst så var priset väldigt bra. Jag betalade frakten och skickade jackan till honom. Nu får jag ett mail och han säger att jackan inte såg ut som den såg ut på bilden och att jackan inte var äkta. Bilden som visades på blocket är tagna på samma jacka ur 4 vinklar. Han vill skicka tillbaks jackan och få tillbaks sina pengar. Vad gäller här egentligen?
Citera
2009-02-23, 10:16
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frikadeller
Jag la nyligen upp en jacka på blocket, en kille kontaktade mig och sa att han ville köpa jacka. På telefon frågade han om jackan var äkta och jag sa till honom att jag inte visste om det var en äkta jacka. Han sa OK. hursomhelst så var priset väldigt bra. Jag betalade frakten och skickade jackan till honom. Nu får jag ett mail och han säger att jackan inte såg ut som den såg ut på bilden och att jackan inte var äkta. Bilden som visades på blocket är tagna på samma jacka ur 4 vinklar. Han vill skicka tillbaks jackan och få tillbaks sina pengar. Vad gäller här egentligen?
Hmm. Du sa ju att du inte visste om jackan var äkta.. Alltså fanns det en liten risk att den inte var det. Han får väl anmäla om han tycker så. Kommer inte att hända nåt.
Citera
2009-02-23, 10:23
Medlem
frikadellers avatar
Hoppas inte det

Sånt här är störande, jag gick igenom mycket trubbel för att få den där jackan skickad, jag bor inte i Sverige för tillfället. Vad är rätt juridiskt? Har man någon rätt att häva köpet? Jag har ju informerat honom om läget och när han frågade : är det en äkta *märke*? Sa jag att jag inte visste helt säkert men han ville ju att jag skulle skicka den och han satte in pengarna hos mig. Jackan är förövrigt använd ca 4 gånger och är i helt perfekt skick.
Citera
2009-02-23, 10:25
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:

Konsumentköplagen gäller inte vid försäljning mellan 2 privatpersoner (konsumenter). Så öppet köp eller ångerrätt finns inte.

Du har lagt upp flera bilder på den och sagt att du inte vet om den var äkta eller inte. Han tog helt enkelt en chansning, kanske pga av priset och hoppades få bingo. Tyvärr för hans del, så blev det inte det. Han blev lite sur, försöker därmed att få tillbaka sina pengar.

Det du måste göra är, ingenting. Däremot kan du om du vill vara schysst, ta tillbaka jackan. Och dra av för dina kostnader som du haft vid försäljningen. Dvs dra av frakt, emballage samt annonskostnaden på Blocket. Resten betalar du tillbaka, men inte förrän du fått jackan i retur. Naturligtvis skall han stå för returfrakten.

Men som sagt, ingen skyldighet, bara möjlighet...
Senast redigerad av Morgonkröök 2009-02-23 kl. 11:22.
Citera
2009-02-23, 10:28
Medlem
frikadellers avatar
ok, tack så mycket för hjälpen och de snabba svaren.
Citera
2009-02-23, 10:32
Medlem
swebarbs avatar
Gör inte ett skit, antagligen fick han reda på att jackan inte är äkta och det är darför han vill ångra. synd bara att inget sånt förekommer på beg köp bara om det är goodwill från säljaren och man kommer överens innan om sånt.

Ska man köpa beg och 4 bilder på samma jacka inte räcker då kanske man ska inte handla beg då och speciellt om en säljare säger han inte är säker på äkta eller ej.
Citera
2009-02-23, 11:09
Medlem
brajzillas avatar
han visste allt som du visste om jackan, och det där om att jackan såg annorlunda ut är godtyckligt om det är samma jacka på bilden
Citera
2009-02-23, 12:15
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonkröök
Det du måste göra är, ingenting. Däremot kan du om du vill vara schysst, ta tillbaka jackan. Och dra av för dina kostnader som du haft vid försäljningen. Dvs dra av frakt, emballage samt annonskostnaden på Blocket. Resten betalar du tillbaka, men inte förrän du fått jackan i retur. Naturligtvis skall han stå för returfrakten.
Det finns dock en risk med att "vara schysst", om jackan är skadad av någon anledning så kommer det att vara väldigt svårt att få betalt för det, eller att få köparen att erkänna det. Det kommer att stå ord mot ord om vem som har skadat jackan.
Citera
2009-02-23, 13:05
Medlem
frikadellers avatar
det var fel

Som jag skrev ovan så var det inte jag som skickade jackan utan min polare. Det visade sig att han faktiskt har skickat fel jacka till killen. Jag har mailat köparen och sagt att det har blivit fel och att jag skickar den nya jackan och att han ska skicka tillbaks den som jag skickat fel. Skrev även att jag står för all frakt osv. Frågan är om han kan säga att han inte vill ha den längre. Kan han häva köpet eftersom han fått fel vara? Då står jag med 240:- fraktkostnader när jag inte ens har fått sålt jackan.
Citera
2009-02-23, 13:08
Medlem
Befintligt skick.
Du har informerat honom om det du vet om jackan,äkta eller inte vet du inte.
Jackan du sålt finns på bild,köparen har sätt den.(även om en bild inte alltid kan förmedla färg 100%).

Som nämnt finns det ingen "garanti" direkt mellan privatpersoner,tyngden ligger på köparen att kunna påvisa att du lurat/ljugit för honom om jackan.
Och att döma av det du skriver så står köparen i en återvänds gränd och har inte mycket att kräva från dig.
Men som även nämnt,vill man vara stjysst kan man göra ett återköp.Men då skall du förvisa dig om att jackan är i exakt samma skick som när du skickade den.

Tyngden ligger kort och gott på köparen att fastställa att jackan är äkta eller inte,i beskrivet skick osv.
Har du inte sagt att den ÄR äkta,annan färg,annat skick,osv så är köpet köpt och kan inte hävas.

Dock kan köparen va både dryg och jobbig och göra tex en bedrägeri anmälan,skicka stämning osv.
Men den risken bör vara väldigt väldigt liten i detta fall om det du skriver stämmer.
Citera
2009-02-23, 13:23
Medlem
frikadellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenIstan
Befintligt skick.
Du har informerat honom om det du vet om jackan,äkta eller inte vet du inte.
Jackan du sålt finns på bild,köparen har sätt den.(även om en bild inte alltid kan förmedla färg 100%).

Som nämnt finns det ingen "garanti" direkt mellan privatpersoner,tyngden ligger på köparen att kunna påvisa att du lurat/ljugit för honom om jackan.
Och att döma av det du skriver så står köparen i en återvänds gränd och har inte mycket att kräva från dig.
Men som även nämnt,vill man vara stjysst kan man göra ett återköp.Men då skall du förvisa dig om att jackan är i exakt samma skick som när du skickade den.

Tyngden ligger kort och gott på köparen att fastställa att jackan är äkta eller inte,i beskrivet skick osv.
Har du inte sagt att den ÄR äkta,annan färg,annat skick,osv så är köpet köpt och kan inte hävas.

Dock kan köparen va både dryg och jobbig och göra tex en bedrägeri anmälan,skicka stämning osv.
Men den risken bör vara väldigt väldigt liten i detta fall om det du skriver stämmer.

Vi skrev om varandra där, kolla inlägget innan. Detta är så sjukt.
Citera
2009-02-23, 13:37
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Som jag skrev ovan så var det inte jag som skickade jackan utan min polare. Det visade sig att han faktiskt har skickat fel...

Ja, då kom saken i ett annat läge. Så det kan gå...

Rent juridiskt är han väl muntligt bunden till sitt avtal med dig att köpa jackan. Men försök dra det till en domstol. Så i praktiken kan han väl dra sig ur.

Men å andra sidan sitter du på pengarna, så bara du fått tillbaka den första jackan, är det bara att posta den rätta. Svårt för honom att dra sig ur då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in