2009-02-23, 06:24
Medlem
tja alla snillen

har kommit på att min förra chef håller inne väldigt mkt av min sista lön. runt 10k.

hur ska man gå till väga för att kräva det som är mitt?

är inte medlem i facket så dem kan ju inte hjälpa mig.

när jag skrev på min timrapport så var det 150 jobbade timmar. det enda sättet för mig att få mindre lön (då hon lämnar över allt till en revisor som sköter alla utbetalningar) är att hon 1. skriver en ny rapport och signerar med mitt namn (urkundsförfalskning?) 2. ändrar min redan påskrivna rapport i efterhand.

Jag har ju sparat mitt schema för när jag har jobbat där, och likaså finns det ju folk som kan intyga att jag har varit där och jobbat. Men vad ska man göra? Ringa polisen? En advokat?
Citera
2009-02-23, 06:56
Medlem
Du kan ju först och främst ta och fråga henne, kan vara så att det är fel någonstans? Såsom timlönen hos revisorn.
Citera
2009-02-23, 06:59
Medlem
nja dels så skiljdes vi inte åt som vänner och sedan så har min lön stämt de andra 4 månaderna jag jobbade där, och hon kan ju inte ändra min lön utan att skriva ett nytt kontrakt med mig (då lönen står på kontraktet).
Citera
2009-02-23, 07:05
Medlem
Ser nu att jag bara skumläste igenom posten och missa helt att du hade slutat och att det var din slutlön, my bad.

Ring henne och fråga angående lönen. Säg att du kontaktar en advokat annars.
Citera
2009-02-23, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skylinx
tja alla snillen

har kommit på att min förra chef håller inne väldigt mkt av min sista lön. runt 10k.

hur ska man gå till väga för att kräva det som är mitt?

är inte medlem i facket så dem kan ju inte hjälpa mig.

när jag skrev på min timrapport så var det 150 jobbade timmar. det enda sättet för mig att få mindre lön (då hon lämnar över allt till en revisor som sköter alla utbetalningar) är att hon 1. skriver en ny rapport och signerar med mitt namn (urkundsförfalskning?) 2. ändrar min redan påskrivna rapport i efterhand.

Jag har ju sparat mitt schema för när jag har jobbat där, och likaså finns det ju folk som kan intyga att jag har varit där och jobbat. Men vad ska man göra? Ringa polisen? En advokat?

En fråga, hur vet du att det är just din timrapport som lämnas över och inte en sammanställd redovisning? Så har de funkat på alla mina jobb, och där har dom räknat ihop och ibland sänkt med naturlig förklaring (felräkning)
Citera
2009-02-23, 09:42
Medlem
Brain Damages avatar
Kan det vara avdrag för förskotterad lön månad 1?
Citera
2009-02-23, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
En fråga, hur vet du att det är just din timrapport som lämnas över och inte en sammanställd redovisning? Så har de funkat på alla mina jobb, och där har dom räknat ihop och ibland sänkt med naturlig förklaring (felräkning)

allas rapporter lämnas in och revisorn går igenom dem var för sig.

och jag har inte fått något förskott eller något sådant.

att jobba 150h och bara få ut 7k när man hade en timlön på 130kr + 55kr ob = 185kr (jobbade bara natt) är väll lite märkligt?
Citera
2009-02-23, 15:26
Medlem
Brain Damages avatar
Återstår bara att ringa och fråga vad det beror på.
Citera
2009-02-23, 18:19
Medlem
sebnies avatar
skylinx: Chefen kanske har sagt till revisorn att det är felaktiga uppgifter i din timrapport, at du inte jobbat som du redovisat, och att du ska få si och så mycket lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in