2009-02-22, 21:49
Medlem
Jag var med om olycka förra veckan i torsdags då en buss körde in i mig på sidan, vägunderlaget var väldigt isig och jag kunde inte undvika det när jag väl reagerade och började bromsa. Jag ringde polisen eftersom att detta var första gången jag varit med om en olycka, i hopp om att dom skulle hjälpa mig på något sätt så ger dom istället mig böter på 2000kr!? Där det står att jag "ej iakttagit väjningsplikt"

Nu till frågan, jag tycker att boten var fel, jag hade iakttagit väjningsplikten men gjorde en felbedömning på underlaget och kunde därmed inte hindra olyckan. När polisen gav mig böterna så skrev jag på snabbt, eftersom att jag ville så snabbt som möjligt köra till sjukhuset för att kolla ifall inget seriöst har hänt( Nack och ryggont)

Nu undrar jag ifall jag kan överklaga på denna bot? Jag ringde inte polisen för att få böter? och deras uppträdande var väldigt oproffessionellt med tanke på att jag precis varit med om en olycka. Jag anser att eftersom jag fortfarande var i chock så visste jag inte vad jag riktigt skrev på.

Kan dom då avskriva boten på 2000kr? och vad ska jag göra för att överklaga?
Citera
2009-02-22, 21:50
Medlem
core_s avatar
Fordon --> Juridik
/Mod
Citera
2009-02-22, 22:26
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaziz
Jag var med om olycka förra veckan i torsdags då en buss körde in i mig på sidan, vägunderlaget var väldigt isig och jag kunde inte undvika det när jag väl reagerade och började bromsa. Jag ringde polisen eftersom att detta var första gången jag varit med om en olycka, i hopp om att dom skulle hjälpa mig på något sätt så ger dom istället mig böter på 2000kr!? Där det står att jag "ej iakttagit väjningsplikt"

Nu till frågan, jag tycker att boten var fel, jag hade iakttagit väjningsplikten men gjorde en felbedömning på underlaget och kunde därmed inte hindra olyckan. När polisen gav mig böterna så skrev jag på snabbt, eftersom att jag ville så snabbt som möjligt köra till sjukhuset för att kolla ifall inget seriöst har hänt( Nack och ryggont)

Nu undrar jag ifall jag kan överklaga på denna bot? Jag ringde inte polisen för att få böter? och deras uppträdande var väldigt oproffessionellt med tanke på att jag precis varit med om en olycka. Jag anser att eftersom jag fortfarande var i chock så visste jag inte vad jag riktigt skrev på.

Kan dom då avskriva boten på 2000kr? och vad ska jag göra för att överklaga?
Så länge man har skrivit under så har man erkänt brott men du kan självklart överklaga
Citera
2009-02-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Så länge man har skrivit under så har man erkänt brott men du kan självklart överklaga
Ett erkännande borde väl gå att ta tillbaka?
Citera
2009-02-22, 23:01
Medlem
Din underskrivna ordningsbot gäller som lagakraftvunnen dom.

Du kan inte överklaga, men väl begära undanröjande av ordningsboten.

Av Rättegångsbalken 59 kap. 6 §. framgår hur du begär undanröjande, men som framgår av lagtexten är det höga krav för ett undanröjande:

1) att godkännandet inte kan anses som en giltig viljeförklaring,
2) att vid ärendets behandling förekommit sådant fel att föreläggandet bör anses ogiltigt eller
3) att föreläggandet eljest inte överensstämmer med lag.

Besvär över föreläggande av ordningsbot prövas av en tingsrätt som skulle vara behörig att ta upp åtal för brottet (59 kap 7 §). Besvär skall anföras inom ett år efter det att verkställighetsåtgärd vidtagits. Om besvären bifalls undanröjs föreläggandet.

Och om nu tingsrätten, mot förmodan, skulle undanröja ordningsboten, betyder ju inte det att du har klarat dig undan böter. Åklagaren kan ta upp målet i domstol istället...

...om nu inte åklagaren anser att det med anledning av undanröjandet inte längre finns förutsättningar för att döma dig för brottet. Det beror kanske litet på vilken grund det undanröjs. Är litet osäker där.
Citera
2009-02-23, 03:37
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Nu till frågan, jag tycker att boten var fel, jag hade iakttagit väjningsplikten men gjorde en felbedömning på underlaget och kunde därmed inte hindra olyckan.

Eh. Du är nog rätt ansvarig för olyckan i mina ögon. Du åkte för fort och kunde inte bromsa i tid där du hade väjningsplikt. Ska då bussföraren betala för att ni krockade trots att han inte gjorde någonting fel?
Någon måste ju betala, och jag är (tyvärr) säker på att du kommer åka på det.
Citera
2009-02-23, 07:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag ringde polisen eftersom att detta var första gången jag varit med om en olycka, i hopp om att dom skulle hjälpa mig på något sätt så ger dom istället mig böter på 2000kr!? Där det står att jag "ej iakttagit väjningsplikt"

Nu till frågan, jag tycker att boten var fel, jag hade iakttagit väjningsplikten men gjorde en felbedömning på underlaget och kunde därmed inte hindra olyckan.

Vad ska jag göra för att överklaga?

Förstår inte hur du tänkte när du ringde polisen när du var medveten om att du brutit mot väjningsplikten? Ok du var chockad efter att ha krockat men ringa polisen var inte så smart då dom är tvingade att skriva rapport när dom rycker ut...
Citera
2009-02-23, 08:05
Medlem
kultingens avatar
Det är din skyldighet kunna bromsa oberoende av väglag. Sen borde du väll förstå att bussen kanske skulle svänga eller vad det nu var för fel du gjorde?
Gissar att det är sådana som dig som man blir galen på i trafiken, ouppmärksamma och utan samspel med andra.
Citera
2009-02-23, 21:59
Medlem
Hur tänker du?

Du ska vara glad att polismännen skrev ett ordningsföreläggande på plats och inte rapporterade dig för vårdslöshet i trafik iställlet.

Du hade väjningsplikt, missbedömde underlaget och orsakade en trafikolycka. Vad mer finns det att säga? Skulle busschauffören räddat situationen? Om det vore ett övergångsställe och två barn gick ut, och du inte kunde stanna pga. underlaget, var det inte ditt fel då eller?

Nej, betala boten och var istället glad att det inte var värre. Du lärde dig en enkel läxa som kunde varit betydlig mycket dyrare, och svårare att bära med sig i bagaget.

/J
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in