2009-02-22, 16:44
Medlem
Cassandraas avatar
Måste dessvärre hålla på med en XP-dator ett tag, och det är lite småfel på den efter omformatering. När jag startar datorn får jag fram två alternativ att starta, och bägge är XP Home Edition...Detta fick jag efter att ha installerat ett chipset-drivrutin från tillverkarens hemsida (som ändå inte gjorde någon nytta av alla drivrutiner som datorn säger fattas)

Vad göra åt detta, vet att man kunde fixa detta i XP, eftersom jag själv en gång i tiden använt det, men kommer nu ej ihåg var!
Citera
2009-02-22, 16:50
Bannlyst
Start > Högerklick på "Den här datorn" > Egenskaper > Avancerat > Start och återställning, klicka på "Inställningar" > Klicka på knappen "Redigera" > Ta bort den textraden i det textdokumentet som du inte vill ska visas som ett alternativ vid starten.

Eller så kan du bara välja vilket OS du vill ha som standard-OS och bocka ur "Visa listan över operativsystem i:".
Citera
2009-02-22, 16:59
Medlem
Samma råd som Enigmium men med VARNING och varför den ena sättet är säkrare.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / Avancerat / "Start och återställning" / Inställningar / Start (rutan).
Det finns två sätt att lösa det på det stället.

1. Kryssa ur väntetiden. Du ändrar vilket Windows som är förvald genom att trycka på pilen nästan längst upp i slutet av raden.

Viktigt, Kontrollera att rätt Windows är förvald när du startar datorn annars får du inte igång Windows. Dvs om du väntar 30 sekunder och datorn startar rätt utan att du rört tangentbordet så är den rätt. Då kan du kryssa ur.

2. Trycker på edit och tar bort den raden med det Windows du vill ta bort.

Viktigt, Tar du bort fel rad så får du inte igång Windows. Tycker punkt 1 är säkrare för där kan du kontrollera genom att göra en omstart INNAN man tar bort 30 sek väntetiden helt (kryssar ur).
Välja bar det system du vill starta med och minska eller ta bort väntetiden. Klart.
boot.ini finns här också men rör INTE den. Vet man inte vad man gör i boot.ini så är det andra sättet säkrare.
Senast redigerad av panpo98 2009-02-22 kl. 17:09.
Citera
2009-02-22, 17:33
Medlem
Cassandraas avatar
funkade utmärkt, tack så mycket!

Kram Cass.
Citera
2009-02-22, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
funkade utmärkt, tack så mycket!

Kram Cass.

Kul att höra.
Jag hoppas även att du följde panpo98:s säkerhetsbeskrivningar som jag inte orkade skriva till. Vore inte så kul om Windows helt plötsligt inte vill starta.
Citera
2009-02-22, 18:02
Medlem
Cassandraas avatar
Jaad¨, låste bägge era inlägg, och jag visste att det var den första som var okej så att säga...Men gjorde som så att jag tog bort väntetiden, så nu glider den förbi frågan som aldrig för så att säga...
Citera
2009-02-22, 18:38
Medlem
Kul att det gick bra.

Insåg efteråt att Enigmium hade skrivit kortare men tyckte att varningar var befogad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in