• 1
  • 2
2009-02-22, 14:55
Medlem
ibanez2s avatar
Jag har lite vitkl ver och funderar p att ev gra lite pizzasallad men frgan r: Gr det att frysa och isfall hur lnge?
Citera
2009-02-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibanez2
Jag har lite vitkl ver och funderar p att ev gra lite pizzasallad men frgan r: Gr det att frysa och isfall hur lnge?
Jag frestller mig att vitklen blir mjuk och sladdrig d.
Citera
2009-02-22, 17:26
Medlem
dePauls avatar
Som gmn skriver, det blir inte bra.

~Paul~
Citera
2009-02-22, 17:28
Medlem
tltpinnes avatar
Vad r det, rent matkemiskt (?), som avgr hurvida ngonting organiskt kan frysas fr att sedan tinas upp utan att frlora ngra egenskaper?
Citera
2009-02-22, 17:29
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Vad r det, rent matkemiskt (?), som avgr hurvida ngonting organiskt kan frysas fr att sedan tinas upp utan att frlora ngra egenskaper?

Vtskemngden, fibertthet m.m.?
Citera
2009-02-22, 17:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Det handlar om att cellernas membran sprngs pga att det bildas iskristaller. Som bekant s expanderar vatten i samband med infrysning. Ett exempel som vi alla har gjort, nmligen stoppat flaskl i frysen och glmt av den .

I samband med upptining s lcker vattnet ur och produkten renderar en torr gummiaktig konsistens.

~Paul~
Citera
2009-02-22, 18:00
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ett exempel som vi alla har gjort, nmligen stoppat flaskl i frysen och glmt av den .
~Paul~

Jo den har man ju rkat gjort.. P jobbet s hade de glmt att kyla den exklusiva champagnen. Sklart skulle jag kyla den i blastchillen, tro fan att jag glmde den!

Du kan ju gra mjlksyrad kl eller vad den heter, minnet sviker tyvrr.
Citera
2009-02-22, 18:07
Medlem
Pratbubblans avatar
Googla p "freezer coleslaw" s hittar du mnga recept p hur man man gr vitklssallad som gr att frysa. Jag har testat ett recept fr ngra r sedan och det funkade utmrkt. Jag brukade ta fram en portion p morgonen frn frysen och vid lunchtid hade salladen tinat.
Citera
2009-02-22, 18:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Googla p "freezer coleslaw" s hittar du mnga recept p hur man man gr vitklssallad som gr att frysa. Jag har testat ett recept fr ngra r sedan och det funkade utmrkt. Jag brukade ta fram en portion p morgonen frn frysen och vid lunchtid hade salladen tinat.
Jo, men det r en annan sak. I det hr fallet vill TS frysa pizzasallad. Coleslaw r en helt annan "femma" eftersom den r baserad p majonns och CF och drmed inte krver samma grad av krispighet.

~Paul~
Citera
2009-02-22, 18:54
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Jo, men det r en annan sak. I det hr fallet vill TS frysa pizzasallad. Coleslaw r en helt annan "femma" eftersom den r baserad p majonns och CF och drmed inte krver samma grad av krispighet.

~Paul~

Nix, coleslaw r inte alls bara majonnsbaserat. Jag anvnde detta recept som r vingerbaserat:

http://southernfood.about.com/od/col...r/bl30621w.htm

Och det finns fler recept av den typen.
Citera
2009-02-22, 19:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pratbubblan
Nix, coleslaw r inte alls bara majonnsbaserat. Jag anvnde detta recept som r vingerbaserat:

http://southernfood.about.com/od/col...r/bl30621w.htm

Och det finns fler recept av den typen.
Det finns visserligen varianter men vi kan vl vara verens om att en klassisk coleslaw r baserad p majonns och CF?

~Paul~
Citera
2009-02-22, 19:24
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Det finns visserligen varianter men vi kan vl vara verens om att en klassisk coleslaw r baserad p majonns och CF?

~Paul~

Javisst. Men freezer coleslaw r ngot helt annat. Och det var det som jag pratade om
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in