2009-02-22, 03:02
Medlem
Katarsiss avatar
Kanske skulle jag ha lagt den här tråden i träningsforumet, eftersom de mer är inne på effekt än på smak på upplevelse, men jag testar här.

Om man utgår ifrån vitaminer, mineraler, spårämnen osv. vad är då minsta möjliga antal livsmedel man kan leva på?

Om man får i sig ägg, mjölk, nötter, fisk och spenat så har man ju täckt största delarna av behoven.

K, E, D, A och C-vitamin
B12, B9, B8, B6, B5, B3, B2 och B1
Jod, järn, kalcium, kalium, magnesium, mangan, molybden, natrium, selen, zink, fosfor, fluor, svavel och kobolt.
Omega3 och omega6
Isoleucin, leucin, cystein, fenylalanin, tyrosin, treonin, tryptofan och valin.

Då har man fem "grundlivsmedel" att utgå ifrån.
Men vad mer ska man äta för att få i sig det man behöver?
Om man ska försöka hålla nere antalet livsmedel till ett absolut minimum?

Nu kan jag ju säga med en gång att jag inte tror att man mår speciellt bra av att minimera kosten och jag har inga planer på att göra det själv.
Det handlar mer om att under en begränsad tid optimera näringsintaget som komplement till den vanliga kosten.
Att mola i sig "grundlivsmedlen" som mellanmål eller frukost.

Är det något jag sagt som borde bytas ut?
Citera
2009-02-22, 09:49
Medlem
Verkar som om den dåliga variationen ev. kan ge brist på vitamin B7 (Biotin). I övrigt får man nog i sig allt man behöver av de 5 livsmedel du har i din lista (förutsatt att man äter rätt fisk), däremot kan väl näringsämnenas inbördes proportioner vara felaktiga? Då man väldigt sällan hittar färskt spenat på riktigt (till skillnad från nedfrusen bladspenat eller vakuumförpackad babyspenat) är ju frågan om allt som finns i spenaten är kvar efter packetering och tillagning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in