2009-02-25, 23:02
Medlem
chutneys avatar
En fråga till:
Om/när jag nu ska börja koda själv...vad ska jag använda för, hur ska jag säga..äh, kommer inte på :P Men vad jag har förstått så är frames inte så bra, vad ska man bygga på istället?

Om någon orkar skriva ner punkter på hur jag ska arbeta för att få en fungerande sida...så jag vet vart jag ska leta Blir väldigt tacksam då
Tack!
Citera
2009-02-26, 00:39
Medlem
Div:s och CSS!

( <div>:ar)
Citera
2009-02-26, 00:46
Medlem
Som förespråkaren,
Citera
2009-02-26, 01:02
Medlem
Traktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chutney
En fråga till:
Om/när jag nu ska börja koda själv...vad ska jag använda för, hur ska jag säga..äh, kommer inte på :P Men vad jag har förstått så är frames inte så bra, vad ska man bygga på istället?

Om någon orkar skriva ner punkter på hur jag ska arbeta för att få en fungerande sida...så jag vet vart jag ska leta Blir väldigt tacksam då
Tack!

Jag startade på webdesignskolan, var det de rekommenderade när jag läste min webdesignkurs på gymnasiet.
HTML och CSS, finns ganska lättförståeliga guider där, annars finns ju alltid w3schools.
Citera
2009-02-26, 08:10
Medlem
chutneys avatar
_blackened_

&

Fnima

Tack för svar, ska försöka ge mig på det så småningom Var inne och kikade lite nu, och jag förstår nog bättre nu, än vad jag gjorde då jag provade för länge sen
Citera
2009-02-26, 08:11
Medlem
chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakte
Jag startade på webdesignskolan, var det de rekommenderade när jag läste min webdesignkurs på gymnasiet.
HTML och CSS, finns ganska lättförståeliga guider där, annars finns ju alltid w3schools.

Ja, jag var inne och kikade lite på webdesignskolan nu och jag förstår lite bättre nu, än vad jag gjorde då jag försökte koda för länge sen Men, jag har MKT att lära mig....*s*
Ska kombinera webdesignskkolan med w3schools
Tack för svar.
Citera
2009-02-26, 08:32
Medlem
chutneys avatar
P.S

Min sambo föreslog att det kanske kunde vara en idé att bygga sidan i Flash? Vad tror och tycker ni om det?

D.S
Citera
2009-02-26, 10:29
Medlem
Traktes avatar
Personligen är jag inget större fan av flashsidor, tycker de blir jobbiga bara, visst, det kan vara snyggt och så, men eftersom du knappt verkar kunna HTML och CSS känns det som lite överkurs att åtminstone börja med det nu.
Citera
2009-02-27, 01:20
Medlem
chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakte
Personligen är jag inget större fan av flashsidor, tycker de blir jobbiga bara, visst, det kan vara snyggt och så, men eftersom du knappt verkar kunna HTML och CSS känns det som lite överkurs att åtminstone börja med det nu.

Okej ang att du inte är så förtjust i flasch-sidor

Nej, jag kan knappt HTML eller CSS..men min sambo kan
Citera
2009-02-28, 03:02
Medlem
chutneys avatar
Citat:
Okej ang att du inte är så förtjust i flasch-sidor

Nej, jag kan knappt HTML eller CSS..men min sambo kan

..hm, menar att han kan flasch
Citera
2009-02-28, 03:23
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
P.S

Min sambo föreslog att det kanske kunde vara en idé att bygga sidan i Flash? Vad tror och tycker ni om det?

D.S

Varför ska du göra den i flash? HTML/CSS är att föredra framför flash sålänge det går att göra sidan i endast HTML/CSS. Flash är till för finniga 15-åringar som tycker det är ascoolt att göra hemsidor/folk som är riktigt duktiga på det dom gör.

Satsa på HTML/SS istället
Citera
2009-02-28, 03:36
Medlem
Håll dig till html för att strukturera innehåll, css för stilsättning. Flash ska enligt min mening (och många andras) användas sparsamt för att producera vissa typer av effekter (animeringar, annonser mm.) Sidor som är skapade helt i Flash tenderar att bli röriga och kan orsaka problem för slutanvändaren. Man kan åstadkomma en hel del genom kombinationen html/css och det är bra mycket enklare att lära sig. För att bli bra på flash så bör man ju även behärska actionscript vilket höjer inlärningströskeln ytterligare.

Förutom de resurser som redan föreslagits ovan vill jag även tipsa om lynda.com och deras kurser i xhtml och css. Ibland kan det vara lättare att ta till sig kunskapen om man ser en videotutorial. Om du sedan behöver ytterligare dynamisk funktionalitet så är det kanske dags att börja fundera över att lära dig ett skriptspråk (t.ex. javascript). Säkert finns det många förespråkare för php som kommer att ge mig en känga nu men på den här nivån så tycker jag att javascript är att föredra så länge TS inte har för avsikt att blanda in databaser.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in