2009-02-22, 02:00
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Hallåj, lite osäker vart denna frågeställning ska hamna, men Juridik kändes mest lämpad, Mod får gärna flytta om det behövs..

Har en god vän som har problem angående sina barn och sitt ex angående umgängesrätt för desamma.. Därför finns en kontakt med socialen upprättad sen en tid tillbaka där dom försöker på ett sansat sätt få rätsida på allt..

Problemet..

Socialsekreteraren som har hand om ärendet har dels brutit sin tystnadsplikt gentemot min vän igenom att ha berättat saker sagda i förtroende till socsekr, och dels ljugit rakt upp och ner angående ett ekonomiskt bistånd som min vän inte fått (socsekr har alltså sagt att min vän fått ut pengar som denne inte har).. Vilket såklart fått situationen runt barnen att blossa upp än mer..

Man skulle kunna hävda att tystnadsplikten inte brutits iom det handlar om samma ärende i grund och botten (deras gemensamma barn), och att den rena lögnen är en stor missuppfattning..

Problemet är att mamman i detta fallet fått informationen av en person som inte ens jobbar på soc i den kommunen, utan sålunda är helt utomstående..

Eftersom jag dels är en god vän, och dels med ett förflutet inom vården har en ganska god inblick i vad en tystnadsplikt gäller så vill jag hjälpa till att sätta dit den socsekr så hårt det går.. Frågan är hur man går tillväga och vad som gäller ?

Enklast är såklart att sonika ringa till socialtjänsten och fråga iom ärendet förmodligen kommer utredas internt, men eftersom jag är utomstående så vänder jag mig till FB´s skarpa hjärnor så jag inte får slängt i anskitet att "det där kan jag inte uttala mig om eftersom det är ett enskilt ärende blablabla"..
Citera
2009-02-22, 06:38
Medlem
Enklaste sättet är att bli nazist. Du kommer snabbt att få henne på andra tankar när du påtalar din nya politiska ståndpunkt.
Citera
2009-02-22, 08:42
Medlem
Tjänstefel anmäls till polisen.
20 kap. BrB
https://lagen.nu/1962:700
Citera
2009-02-22, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Nyborg
Hallåj, lite osäker vart denna frågeställning ska hamna, men Juridik kändes mest lämpad, Mod får gärna flytta om det behövs..

Har en god vän som har problem angående sina barn och sitt ex angående umgängesrätt för desamma.. Därför finns en kontakt med socialen upprättad sen en tid tillbaka där dom försöker på ett sansat sätt få rätsida på allt..

Problemet..

Socialsekreteraren som har hand om ärendet har dels brutit sin tystnadsplikt gentemot min vän igenom att ha berättat saker sagda i förtroende till socsekr, och dels ljugit rakt upp och ner angående ett ekonomiskt bistånd som min vän inte fått (socsekr har alltså sagt att min vän fått ut pengar som denne inte har).. Vilket såklart fått situationen runt barnen att blossa upp än mer..

Man skulle kunna hävda att tystnadsplikten inte brutits iom det handlar om samma ärende i grund och botten (deras gemensamma barn), och att den rena lögnen är en stor missuppfattning..

Problemet är att mamman i detta fallet fått informationen av en person som inte ens jobbar på soc i den kommunen, utan sålunda är helt utomstående..

Eftersom jag dels är en god vän, och dels med ett förflutet inom vården har en ganska god inblick i vad en tystnadsplikt gäller så vill jag hjälpa till att sätta dit den socsekr så hårt det går.. Frågan är hur man går tillväga och vad som gäller ?

Enklast är såklart att sonika ringa till socialtjänsten och fråga iom ärendet förmodligen kommer utredas internt, men eftersom jag är utomstående så vänder jag mig till FB´s skarpa hjärnor så jag inte får slängt i anskitet att "det där kan jag inte uttala mig om eftersom det är ett enskilt ärende blablabla"..

Jag förstår inte vad ni för det första har för bevis, i den lilla ort jag kommer ifrån, skvallra alla hej vilt så fort någon sett dig på socialkontoret. Det gick rykten om mig lång tid. Utan befogenhet.

Har sekreteraren någonsin sagt inför din vän något av detta? Eller är allt mamman som hört via denna andra person?

Ska man anmäla är första ledet och ringa till socialchefen, du kommer inte få reda på några uppgifter alls i fallet, men skulle det vara ett tjänstefel, kommer det anmälas av chefen.
Citera
2009-02-22, 10:29
Medlem
Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet över socialtjänsten så ring dem och lägg fram ärendet så vet de vad som gäller.
Citera
2009-02-22, 13:56
Medlem
Citat:

Problemet..

Det här verkar rörigt ,du måste bena ut lite.
Behöver inte begåtts fel .

Socialsekreteraren som har hand om ärendet som ljugit rakt upp och ner ,vilken relation har hon med den andra socialsekreteraren.
Arbetskollegor på samma kommun?

Soc.sek. som berättat om ekonomiskt bistånd vilken kommun?
Är det samma socialsekreterare som ovan?
Citera
2009-02-22, 15:09
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Liten utbening som begärts..

Inblandade:

*Vän
*Vännens ex
*Socialsekreteraren som har hand om ärendet
*En person vi kan kalla Y, som är behjälplig till vännens Ex i en del frågor med myndigheter osv (inte en god man alltså, utan helt enkel en polare som hjälper till att fylla i papper etc)

Vännen och Exet har en socialkontakt, initierad av Exet för att reda ut ett bra schema angående umgängesrätten för deras gemensamma barn, dom kan inte lösa situationen sinsemellan iom en infekterad relation..

Många turer fram och tillbaka med möten osv angående just barnen boendesituation kulminerar i att min vän söker ett akutbidrag från socialen för att kunna ha sina barn en längre extraperiod då mamman är sjuk och vägrar betala tillbaka underhåll till honom.. Han blir nekad akutbidraget eftersom han lyckas lösa situationen själv igenom lån från vänner och bekanta.. Han säger till exet som det är, han får inte hjälp från soc, och klagar över sitt ex slapphet med pengar som är barnens, inte hennes att bränna på vad hon vill..

Några dagar efter detta så ringer hans ex upp och skäller halvt ihjäl sig om att han visst har fått socbidrag, hon har en säker källa som hört det direkt från socialsektreteraren som är inkopplad på barnens ärende.. Källan är Y, en person som inte jobbar på socialen och inte har nånting att göra med dom övht..

Vilket ger, i mina ögon, följande slutsatser..

1. Exet är ett psyko och ljuger hej vilt sjäv för att skapa problem (känns osannolikt)

2. Y är ett psyko och har fabulerat ihop allt för att visa nån mysko lojalitet till exet..

3. Socialsekreteraren har dels brutit mot tystnadsplikten, och dels framfört en ren lögn till Y, som inte har alls med ärendet att göra..

Det som kombatanterna inte räknat med i sin kalkyl är personen X, Mr X, dvs personen bakom användarnamnet Harald.Nyborg. Denne Mr X blir heligt förbannad när hans vän räkar ut för nått dylikt, eftersom vännen är en god person som inte behöver mer skit i sitt liv för tillfället och dels ska inte myndigheter kunna köra över enskilda människor på det sättet..

Det känns coolt att kunna vara Mr X. !

Nåja, jag tror att socialchefen är det riktiga alternativet i detta läge.. Iallafall för mig som utomstående, om en polisanmälan ska göras så har jag ju ändå inte alla uppgifter om dom inblandade..
Citera
2009-02-22, 16:45
Medlem
Citat:

Inblandade:

*Vän
*Vännens ex
*Socialsekreteraren som har hand om ärendet
*En person vi kan kalla Y, som är behjälplig till vännens Ex i en del frågor med myndigheter osv (inte en god man alltså, utan helt enkel en polare som hjälper till att fylla i papper etc)

Vännen och Exet har en socialkontakt, initierad av Exet för att reda ut ett bra schema angående umgängesrätten för deras gemensamma barn, dom kan inte lösa situationen sinsemellan iom en infekterad relation..

Många turer fram och tillbaka med möten osv angående just barnen boendesituation kulminerar i att min vän söker ett akutbidrag från socialen för att kunna ha sina barn en längre extraperiod då mamman är sjuk och vägrar betala tillbaka underhåll till honom.. Han blir nekad akutbidraget eftersom han lyckas lösa situationen själv igenom lån från vänner och bekanta.. Han säger till exet som det är, han får inte hjälp från soc, och klagar över sitt ex slapphet med pengar som är barnens, inte hennes att bränna på vad hon vill..

Några dagar efter detta så ringer hans ex upp och skäller halvt ihjäl sig om att han visst har fått socbidrag, hon har en säker källa som hört det direkt från socialsektreteraren som är inkopplad på barnens ärende.. Källan är Y, en person som inte jobbar på socialen och inte har nånting att göra med dom övht..

Vilket ger, i mina ögon, följande slutsatser..

1. Exet är ett psyko och ljuger hej vilt sjäv för att skapa problem (känns osannolikt)

2. Y är ett psyko och har fabulerat ihop allt för att visa nån mysko lojalitet till exet..

3. Socialsekreteraren har dels brutit mot tystnadsplikten, och dels framfört en ren lögn till Y, som inte har alls med ärendet att göra..

Det som kombatanterna inte räknat med i sin kalkyl är personen X, Mr X, dvs personen bakom användarnamnet Harald.Nyborg. Denne Mr X blir heligt förbannad när hans vän räkar ut för nått dylikt, eftersom vännen är en god person som inte behöver mer skit i sitt liv för tillfället och dels ska inte myndigheter kunna köra över enskilda människor på det sättet..

Det känns coolt att kunna vara Mr X. !

Nåja, jag tror att socialchefen är det riktiga alternativet i detta läge.. Iallafall för mig som utomstående, om en polisanmälan ska göras så har jag ju ändå inte alla uppgifter om dom inblandade..

låter bara som personen i fråga ljuger, altså lite mildare förklaring här än i din inledning.

Inte helt ovanligt i sådana här fall.
Citera
2009-02-22, 18:09
Medlem
Citat:

Rent juridiskt är dessa turer ovidkommande.
Jag förstår att föräldrarna har en konflikt men nu gäller det om en tjänsteman
kan anmälas.
I en familjutredning får utredarna skaffa sig information från register/andra myndigheter,
men ett steg i taget.

Steg 1
Skulle vara bra ifall din vän begär utdrag från ekonomi gruppen gällande ekonomiskstöd.
Han kan vara lite frågande och undra vilka datum det gjordes osv
(spela dum låssas det är sant men han vill ha kopior)

Kanske personen på ekonomiavdelningen säger:
men vi har inget registrerat på dig /ditt personnummer
Då ska han fråga vad personen heter,vad den arbetar med inom ekonomi avdelningen och skriva upp detta samt tid och datum för telsamtalet .

Steg 2
Skriftligen begära ut journalanteckningar från utredningen /socialsekreteraren.
Denna förfrågan skall innehålla datum, mottagare
och avsändare med personnummer samt underskrift.
Han skall behålla en kopia på detta .
Enligt lag ska de besvara honom så fort som möjligt .
Handlingarna lämnas ut inom några veckor/dagar,han kan gärna tjata.

Då visar dessa handlingar alla relevanta turer i utredningen,
vem som pratat med vem . Datum och vilka som ringt etc.
Varje notering är "undertecknad"(socialsekreterarens namn).
Vissa uppgifter kan vara begränsade enligt sekretesslagen.

Med tanke på den konflikt som finns mellan föräldrarna är det
bättre att inhämta korrekt information istället för att lyssna på andra.

Det är denna information som ligger till grund för
utredarnas ev. bedömning.
När han läst dessa anteckningar kan han gå vidare ifall
det finns tecken på tjänsteman begått fel.
Han får även lämna bilaga och rätta ev felaktigheter i deras anteckningar.

Om detta anmäls till socialchefen utan indikationer i anteckningarna kommer det belasta honom.
Hon kommer att se det som ”skvaller” motarbetande av utredningen etc.
I hans situation ska han vara försiktig.
Senast redigerad av Hag22 2009-02-22 kl. 18:13.
Citera
2009-02-22, 21:05
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Hag22 - Jupps, turerna är i sak ovidkommande, men du ville ha mer info så jag skrev exakt som det låg till..

Om jag har förstått det rätt så behöver min vän alltså köra lite detektivarbete enligt steg ett och två innan han tar kontakt med socialchefen i den aktuella kommunen.. Känns det inte lite som att det är "overkill", eftersom socialen själva kommer att göra en liknande utredning och få fram sina egna papper igen?

Dvs, han begär ut papper och registerutdrag från soc, soc-chefen ska kolla dom och ser exakt samma papper bland sina egna, och sen går vidare med ärendet ?

Byråkrati ftw ?
Citera
2009-02-22, 21:56
Medlem
Citat:
Hag22 - Jupps, turerna är i sak ovidkommande, men du ville ha mer info så jag skrev exakt som det låg till..

Om jag har förstått det rätt så behöver min vän alltså köra lite detektivarbete enligt steg ett och två innan han tar kontakt med socialchefen i den aktuella kommunen.. Känns det inte lite som att det är "overkill", eftersom socialen själva kommer att göra en liknande utredning och få fram sina egna papper igen?

Dvs, han begär ut papper och registerutdrag från soc, soc-chefen ska kolla dom och ser exakt samma papper bland sina egna, och sen går vidare med ärendet ?

Byråkrati ftw ?

Han har ju lite mer belägg för sin anmälan om han har pappren i handen när han anmäler?
Citera
2009-02-22, 23:55
Medlem
Citat:

Byråkrati ftw ?
Absolut jag bad att du ska reda ut turerna

Men i en anmälan är turerna ovidkommande ord mot ord leder ingen vart.
Han måste gå till ”källan” ta reda på fakta, läsa vad som skrivs,vad andra säger etc.
Är det umgänge han kämpar för ,ser det inte bra ut med en pappa som ger sig på tjänstemän utan bevis.
Soc cheferna/deras jurister är vana vid missnöjda /misstänksamma personer.

Formella termer heter det journalanteckningar.
Men jag kan beskriva det som: dagboksanteckningar.

Kan se ut så :

22 februari 2009
Inkommer uppgifter från Stadsdelsförvaltning XXXX gällande ”pappa”att han ej finns /eller har tidigare varit aktuell i socialregistret , se bilaga i akten / Hag 22

24 februari 2009
Ringer upp mamman och informerar om förlängning av utredningstid.
Hon blir upprörd över detta och ska lämna in en anmälan talar om att utredarna beter sig som handikappade fiskar,ska plocka fenorna/rensa Ut.
Vi gör överenskommelsen att utredaren ringer tillbaka för att bekräfta antal fenor som ska plockas.
/Hag 22

Alla samtal/åtgärder noteras -även det konstigaste ,vad andra säger etc.
Dessa journalanteckningar ,ger honom kontroll över situationen istället för "skvaller"även juridiskt bindande.
(Grunden i utredningen)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in