• 1
  • 2
2009-02-21, 21:50
Medlem
Rabxorzzs avatar
Tja!

Lste ngonstanns om att man kunde starta datorn med space? eller enter?

Hur gr man detta? Vore coolt att komma till skolan och trycka p space, s startar datorn.

Antar att det r i BIOS ?? men hur??

Mvh Robert
Citera
2009-02-21, 21:55
Medlem
Andreasvbs avatar
En del BIOS har std fr det, du fr kolla om din har, annars r det inte s mycket att gra t.
Citera
2009-02-21, 21:57
Medlem
Kirchhoffs avatar
Jag startar min dator genom att trycka mellanslag. Tricket r att jag stter den i vntelge istllet fr att stnga av helt.

Vissa datorer kan kanske stllas in fr att starta frn helt avstnda m.h.a. mellanslagstangenten ocks, men det tillhr inte vanligheterna.

Men akta dig, du kan bli to cool for school och du kr med sdana hr l33t h4xx!
Citera
2009-02-21, 21:57
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
En del BIOS har std fr det, du fr kolla om din har, annars r det inte s mycket att gra t.
D lnar jag trden med en frga:
Hur vet man vilket BIOS som har det? Vad kallas det? "Starta-med-tangentbord"-kompabilitet?
Senast redigerad av 4283 2009-02-21 kl. 22:00.
Citera
2009-02-21, 21:58
Medlem
Rabxorzzs avatar
hur kollar man de p enklast stt? frutom att g in i bios?
Citera
2009-02-21, 22:24
Medlem
Enligt vissa manualer till gamla moderkort rcker det inte med att vlja i bios utan man r ocks tvungen att flytta en av plast grejerna som man ser p metall piggarna. Omjligt att veta utan manualen till just ditt moderkort.

Tyckte det var fr jobbigt. Istllet har jag ett grenuttag med egen strmbrytare som all datorutrustning r kopplad till. Sedan har jag stllt in i bios under power tror jag s att datorn startar direkt nr jag trycker p strmbrytaren p grenuttaget. Instllningen i bios frgar vad den ska gra vid strmavbrott.

Edit:
Frtydligade mitt inlgg.
Senast redigerad av panpo98 2009-02-21 kl. 22:29.
Citera
2009-02-21, 22:34
Medlem
Knarkboxs avatar
Det hr hade jag p min dator, 1998.
En feature som r helt utdd numera.
Citera
2009-02-22, 10:00
Medlem
Rabxorzzs avatar
Om ni hade det p gammla datorer, tror ni inte det gr p dom nyare?
Citera
2009-02-22, 10:05
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Tror nog det krvs en PS/2 eller DIN kontakt p tangentbordet, eller ngon annan typ av bus som kommunicerar med moderkortet utan operativsystemets inblandning. Drfr gr vl alla tangentbord med USB-anslutning bort?
Senast redigerad av Alfred Nilsson 2009-02-22 kl. 10:44.
Citera
2009-02-22, 10:43
Medlem
Rabxorzzs avatar
Jag har ett gammal tangentbord som har DIN kontakter, men man mste vll fortfarande kunna stlla in det i bios?
Citera
2009-02-22, 10:45
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabxorzz
Jag har ett gammal tangentbord som har DIN kontakter, men man mste vll fortfarande kunna stlla in det i bios?
Utver rtt tangentbord mste naturligtvis moderkortet ha std fr det.
Citera
2009-02-22, 10:53
Medlem
"First you will need to enter your BIOS. This can be done by pressing a set key at system startup. This key varies from pc to pc. Some known keys are Del, F1, F6, F8. Alot of times the key is also displayed on screen at startup.

Once you have gotten into BIOS, navigate your way through, using Enter key to select menus, Esc key to go back, and up and down arrows to move up or down. You can also use left and right arrow keys to move to a different tab or next menu.

Again I dont know what your looks like, but look for something along the lines of "Power On By PS/2 Keyboard". It may say "Disabled" next to this. Hit Enter key to reveal a menu and change this setting. There could be several options like:
Disabled
Spacebar
Ctrl-Esc
Power Key
You would chose Spacebar with the up and down arrow keys and then press Enter.

Once you have found and changed this setting. You can repeatedly press Esc until you get a small box asking you if you want to quit and save. You can type Y and press Enter. Computer will restart normally.

If you are unfamiliar with BIOS, any changes you make can be reversed. You can also leave without saving to keep things the same. There is also a setting to reset it to the original factory default, so don't be to afraid navigating through here." (http://answers.yahoo.com/question/in...2113315AAQJ5pJ)

En skning p google... lycka till..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in