Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-21, 21:50
Medlem
Rabxorzzs avatar
Tja!

Läste någonstanns om att man kunde starta datorn med space? eller enter?

Hur gör man detta? Vore coolt att komma till skolan och trycka på space, så startar datorn.

Antar att det är i BIOS ?? men hur??

Mvh Robert
Citera
2009-02-21, 21:55
Medlem
Andreasvbs avatar
En del BIOS har stöd för det, du får kolla om din har, annars är det inte så mycket att göra åt.
Citera
2009-02-21, 21:57
Medlem
Kirchhoffs avatar
Jag startar min dator genom att trycka mellanslag. Tricket är att jag sätter den i vänteläge istället för att stänga av helt.

Vissa datorer kan kanske ställas in för att starta från helt avstända m.h.a. mellanslagstangenten också, men det tillhör inte vanligheterna.

Men akta dig, du kan bli to cool for school och du kör med sådana här l33t h4xx!
Citera
2009-02-21, 21:57
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
En del BIOS har stöd för det, du får kolla om din har, annars är det inte så mycket att göra åt.
Då lånar jag tråden med en fråga:
Hur vet man vilket BIOS som har det? Vad kallas det? "Starta-med-tangentbord"-kompabilitet?
Senast redigerad av 4283 2009-02-21 kl. 22:00.
Citera
2009-02-21, 21:58
Medlem
Rabxorzzs avatar
hur kollar man de på enklast sätt? förutom att gå in i bios?
Citera
2009-02-21, 22:24
Medlem
Enligt vissa manualer till gamla moderkort räcker det inte med att välja i bios utan man är också tvungen att flytta en av plast grejerna som man ser på metall piggarna. Omöjligt att veta utan manualen till just ditt moderkort.

Tyckte det var för jobbigt. Istället har jag ett grenuttag med egen strömbrytare som all datorutrustning är kopplad till. Sedan har jag ställt in i bios under power tror jag så att datorn startar direkt när jag trycker på strömbrytaren på grenuttaget. Inställningen i bios frågar vad den ska göra vid strömavbrott.

Edit:
Förtydligade mitt inlägg.
Senast redigerad av panpo98 2009-02-21 kl. 22:29.
Citera
2009-02-21, 22:34
Medlem
Knarkboxs avatar
Det här hade jag på min dator, 1998.
En feature som är helt utdöd numera.
Citera
2009-02-22, 10:00
Medlem
Rabxorzzs avatar
Om ni hade det på gammla datorer, tror ni inte det går på dom nyare?
Citera
2009-02-22, 10:05
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Tror nog det krävs en PS/2 eller DIN kontakt på tangentbordet, eller någon annan typ av bus som kommunicerar med moderkortet utan operativsystemets inblandning. Därför går väl alla tangentbord med USB-anslutning bort?
Senast redigerad av Alfred Nilsson 2009-02-22 kl. 10:44.
Citera
2009-02-22, 10:43
Medlem
Rabxorzzs avatar
Jag har ett gammal tangentbord som har DIN kontakter, men man måste väll fortfarande kunna ställa in det i bios?
Citera
2009-02-22, 10:45
Medlem
Alfred Nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabxorzz
Jag har ett gammal tangentbord som har DIN kontakter, men man måste väll fortfarande kunna ställa in det i bios?
Utöver rätt tangentbord måste naturligtvis moderkortet ha stöd för det.
Citera
2009-02-22, 10:53
Medlem
"First you will need to enter your BIOS. This can be done by pressing a set key at system startup. This key varies from pc to pc. Some known keys are Del, F1, F6, F8. Alot of times the key is also displayed on screen at startup.

Once you have gotten into BIOS, navigate your way through, using Enter key to select menus, Esc key to go back, and up and down arrows to move up or down. You can also use left and right arrow keys to move to a different tab or next menu.

Again I dont know what your looks like, but look for something along the lines of "Power On By PS/2 Keyboard". It may say "Disabled" next to this. Hit Enter key to reveal a menu and change this setting. There could be several options like:
Disabled
Spacebar
Ctrl-Esc
Power Key
You would chose Spacebar with the up and down arrow keys and then press Enter.

Once you have found and changed this setting. You can repeatedly press Esc until you get a small box asking you if you want to quit and save. You can type Y and press Enter. Computer will restart normally.

If you are unfamiliar with BIOS, any changes you make can be reversed. You can also leave without saving to keep things the same. There is also a setting to reset it to the original factory default, so don't be to afraid navigating through here." (http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080202113315AAQJ5pJ)

En sökning på google... lycka till..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in