2009-02-27, 01:07
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Om du nu ska ha ett föredrag så hör det till att vara lite nervös. Man kan inte medicinera bort alla känslor.
Tycker du ska kontakta din doktor om detta och inte mixtra själv med mediciner som har så stor påverkan på blodtryck och hjärtrytm.
Tycker du ska kontakta din doktor om detta och inte mixtra själv med mediciner som har så stor påverkan på blodtryck och hjärtrytm.
exakt..
Inderal är B-receptorblockerare som sänker blodtrycket. Detta lindrar somatiska symtom vid oro och rampfeber..
inget konstigt med det.. många solomusiker t.ex. går på inderal.
I ditt fall undrar jag om du inte lider av något som kallas för specifik social fobi
Då är det rätt vanligt att läkare skriver ut detta läkemedel i kombination med atarax eller lergigan... sistnämnda är att föredra.. atarx är en allergimedicin. och tämligen värdelös mot ångest.
Funkar inte detta så får din läkare avgöra om du ska påbörja behandling med ssri/snri.
Under en övergångsperiod kan insättningssymtomen innebära ökad oro/ångest och därför är det då ej ovanligt att läkare skriver ut mindre doser benzo under en mycket begränsad tid. T.ex. stesolid.
Det e normalt att känna sig lite nervös inför ett föredrag men av vad som framgår här så tycker jag mig finna vissa indikationer på just SF (som 10-15 % av befolkning någon gång i livet drabbas av)
Den vanligaste av de så kallade sammansatta fobierna vid sidan av agorafobi.
Var ärlig mot din läkare och säg som det är. Du får ligga på lite där
lycka till!!