Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-21, 05:54
Bannlyst
Kör med vista, har nyaste drivisarna till chipset, är ingen skit på datorn som spyware eller dylik. Superfetch, windows search och systemrestore är disablat. Datorn är helt tip top helt enkelt.

Min dator har två hårddiskar, en veliciraptor för os/installerade spel och program och en lite äldre samsung för lagring av nerladdade filmer/spel/program som är ner-rarat. Är extremt smidigt å ha det på detta sättet så att det ska gå snabbt och smidigt när man packar upp filmer för att titta på så packar man upp från D: till C:, samma sak när man installerar spel så mountar man isos från D: för att installera på C:

Grejjen är det att så fort min lagrings hdd (d arbetar så slöar det ner allt jag gör från c:

Säg att jag tankar och maxar min 100mbit lina så startar program och spel mycket slöare från c:

Detta innebär även förstås att kopiering/installering/uppackning från d: till c: går mycket slöare än det borde, slöas ner såpass mycket att samma kopiering/installering från d: till c: går ganska rejält mycket snabbare om jag gör det från c: till sig självt istället, altså installerar från c: till c:

Nu är jag mycket väl medveten om att min veliciraptor är bra mycket kvickare än min gamla sketna samsung, men den klarar inte av å läsa och skriva till sig själv samtigt snabbare än vad min samsung klarar av att enbart läsa.

Min samsung kan läsa 75mb/sec som snabbast, vilket är längts ut på hårddiskens skrivuta, men kopierar jag saker som finns på den snabba delen av hårdisken till min raptor så kopieras det i 35-40mb / sec. Är det en solig dag så kan det gå i 50mb/sec.

Har lite bilder på när jag kört benchmarks på min hårdiskar som visar att de presterar normalt när de körs var å en för sig själv fast gåt skit om de arbetar samtidigt, dvs om jag ebcnhar båda hårdiskarna samtidigt.

Min raptors skriv hastighet+accestime:
http://img14.imageshack.us/img14/3923/raptoralone.jpg

Min samsung:
http://img3.imageshack.us/img3/7395/samsungalone.jpg

Detta händer om båda benchar samtidigt:
http://img3.imageshack.us/img3/3559/raptorandsamsung.jpg

Som ni kan se så klarar min dator inte av att arbeta från eller till 2 st olika fysiska hårdiskar för fem öre.

Är nästan 100% på att datorn har varit så här sen jag satte ihpå den men inte täönkt på det så mycket förens nu, bara antagit att min samsung var såpass slö, visade sej att den inte var det men :/

Finns inga hårdvarubegränsingar som gör detta, sitter på en 4ghz e8400 duocore med 1069 mhz 4gb minnes stickor och ett fint asus moderbord.

Mina hårddiskar är inte defecta, om de hade varit det så hade de visat slö läshastighet när de körs var å en av sig själv och inte enbart när de körs samtigt.

Detta e förmodligen ett vista problem, har alla vista patchar t.om december 2008. Januari patcharna som finns beskriver inget om detta.

Är extremt tacksam för eventuell hjälp...
Citera
2009-02-21, 06:30
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
[text]

Är extremt tacksam för eventuell hjälp...

Skulle vara intressant att få reda på dina hårdvaruspecs - speciellt CPU och RAM-minne.

Det är ju uppenbarligen någon flaskhals nånstans, och min gissning är att det har med dataöverföringen mellan fysiskt arbetsminne och cache-filen på HDD'n att göra.

EDIT: Nevermind, missade att du hade skrivit ner dina specs.

Ett enkelt försök att rätta till problemet är att du dirigerar om cache-filen till att ligga på D: istället för på C:, samt att du stänger av den automatiska, schemalagda defragmenteringen.
Senast redigerad av -deviant- 2009-02-21 kl. 06:38.
Citera
2009-02-21, 06:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Skulle vara intressant att få reda på dina hårdvaruspecs - speciellt CPU och RAM-minne.

Det är ju uppenbarligen någon flaskhals nånstans, och min gissning är att det har med dataöverföringen mellan fysiskt arbetsminne och cache-filen på HDD'n att göra.

Corsair dominator 1066mhz minnen, 2 st i dualchannel, de kan lästa å skriva i 10gb/sec ungeför så... ^^ Men är ingen flaskhals, kan förstå att vissa tror det men om du kolla på sista bilden så ser du att läs hastigheten går ner vid slutet av testet ( på den slöare delen av diskytan) går ner _mer_ än vad den borde. Hade det funnits en flaskhals så hade den läst i 55mb/sec i slutat av testet också, iaf på raptor vilket den inte gör.

Edit: Kör inte med swap/chache fil överhuvud taget, och chemalagt defrag e avstäng. Swapfil är 100% värdelös och slöar enbart ner vid vissa specifica sittuationer. Enda gången man stöter på problem utan swapfil är om man fyller ramminnet btw
Senast redigerad av sugarpuffextrem 2009-02-21 kl. 06:48.
Citera
2009-02-21, 06:49
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Corsair dominator 1066mhz minnen, 2 st i dualchannel, de kan lästa å skriva i 10gb/sec ungeför så... ^^ Men är ingen flaskhals, kan förstå att vissa tror det men om du kolla på sista bilden så ser du att läs hastigheten går ner vid slutet av testet ( på den slöare delen av diskytan) går ner _mer_ än vad den borde. Hade det funnits en flaskhals så hade den läst i 55mb/sec i slutat av testet också, iaf på raptor vilket den inte gör.

Ja jag såg det nu...

Som sagt, det hela är väldigt märkligt.

Det finns ju egentligen inte någon direkt anledning till varför diskarna beter sig som de gör. Jag har samma konfiguration som dig - dvs VelociRaptor som systemdisk och vanlig 7200-varvare som lagringsdisk och har aldrig upplevt något liknande det du har råkat ut för.

Hur ser det ut med signalkablarna; ligger diskarna på samma signalkabel eller på olika?
Citera
2009-02-21, 06:56
Bannlyst
Citat:
Ja jag såg det nu...

Som sagt, det hela är väldigt märkligt.

Det finns ju egentligen inte någon direkt anledning till varför diskarna beter sig som de gör. Jag har samma konfiguration som dig - dvs VelociRaptor som systemdisk och vanlig 7200-varvare som lagringsdisk och har aldrig upplevt något liknande det du har råkat ut för.

Hur ser det ut med signalkablarna; ligger diskarna på samma signalkabel eller på olika?

Ne de är på varsin sata kabel på 2 olka slots på MB. Skulle ju iofs kunna testa med å switch runt å testa koppla i andra sata portar, har 6 st sataportar på mitt mb men såvitt jag vet så är alla portarna identiska, alltså inte så att 2 st av dem e designade för raid lr nått liknande. Har ett asus p5e deluxe mb.
Citera
2009-02-21, 07:05
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ne de är på varsin sata kabel på 2 olka slots på MB. Skulle ju iofs kunna testa med å switch runt å testa koppla i andra sata portar, har 6 st sataportar på mitt mb men såvitt jag vet så är alla portarna identiska, alltså inte så att 2 st av dem e designade för raid lr nått liknande. Har ett asus p5e deluxe mb.

Ja det kan ju alltid vara värt ett försök, även om det som sagt är ett rejält "long shot".

Du kan ju även kontrollera så att strömförsörjningen kommer från två olika kablar från PSU'n.

Antar att du har bra koll på luftströmningen i burken, för det skulle ju kanske även kunna vara frågan om värmeproblem.

Det verkar ju dock mest troligt att det är din Samsung-disk som sjunger på sista versen; det kan ju vara frågan om något fabriksfel eller dylikt om det är så att du har upplevt problemen sedan du byggde datorn.
Citera
2009-02-21, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ja det kan ju alltid vara värt ett försök, även om det som sagt är ett rejält "long shot".

Du kan ju även kontrollera så att strömförsörjningen kommer från två olika kablar från PSU'n.

Antar att du har bra koll på luftströmningen i burken, för det skulle ju kanske även kunna vara frågan om värmeproblem.

Det verkar ju dock mest troligt att det är din Samsung-disk som sjunger på sista versen; det kan ju vara frågan om något fabriksfel eller dylikt om det är så att du har upplevt problemen sedan du byggde datorn.

Jo jävlar ja, stömmen ja :P De delar på samma kabel. Har en 750 wattare corsair men var rätt billig, Kan vara så att de e lite kass kabeldragning i den så att den inte kan generera bra kräm till enbart en kabel lr nått.
Citera
2009-02-21, 07:16
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Jo jävlar ja, stömmen ja :P De delar på samma kabel. Har en 750 wattare corsair men var rätt billig, Kan vara så att de e lite kass kabeldragning i den så att den inte kan generera bra kräm till enbart en kabel lr nått.

Precis, det är ju åtminstone en möjlighet som är värd att testa...

Tyvärr har jag för övrigt ingen erfarenhet av Samsung-diskar, så jag vet inte hur pass vanligt det är med fabriksfel på dem (kör WD och Seagate).
Citera
2009-02-21, 07:28
Bannlyst
Citat:
Precis, det är ju åtminstone en möjlighet som är värd att testa...

Tyvärr har jag för övrigt ingen erfarenhet av Samsung-diskar, så jag vet inte hur pass vanligt det är med fabriksfel på dem (kör WD och Seagate).

Testade men 2 separat sata ström kablar, nogo =(

När jag ända var där inne å pillade så testa jag att switchar runt sata portarna med.
http://img18.imageshack.us/img18/8913/wee.jpg

Tydligen så e mina 6 sataportar indelade i 2 lr 3 kanaler å de måste ha suttit på samma kanal förut men är på varsin nu vilket löste problemet =)

Fyfan va gött.

Så typsikt att det mesta problemem ska vara så långsökta ibland:P

Tack för att du bollade lite ideer med mej -deviant- <3
Citera
2009-02-21, 07:38
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Testade men 2 separat sata ström kablar, nogo =(

När jag ända var där inne å pillade så testa jag att switchar runt sata portarna med.
http://img18.imageshack.us/img18/8913/wee.jpg

Tydligen så e mina 6 sataportar indelade i 2 lr 3 kanaler å de måste ha suttit på samma kanal förut men är på varsin nu vilket löste problemet =)

Fyfan va gött.

Så typsikt att det mesta problemem ska vara så långsökta ibland:P

Tack för att du bollade lite ideer med mej -deviant- <3

Lugna puckar. Schyst att problemet löste sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in