2009-02-21, 05:54
Bannlyst
Kr med vista, har nyaste drivisarna till chipset, r ingen skit p datorn som spyware eller dylik. Superfetch, windows search och systemrestore r disablat. Datorn r helt tip top helt enkelt.

Min dator har tv hrddiskar, en veliciraptor fr os/installerade spel och program och en lite ldre samsung fr lagring av nerladdade filmer/spel/program som r ner-rarat. r extremt smidigt ha det p detta sttet s att det ska g snabbt och smidigt nr man packar upp filmer fr att titta p s packar man upp frn D: till C:, samma sak nr man installerar spel s mountar man isos frn D: fr att installera p C:

Grejjen r det att s fort min lagrings hdd (d arbetar s slar det ner allt jag gr frn c:

Sg att jag tankar och maxar min 100mbit lina s startar program och spel mycket slare frn c:

Detta innebr ven frsts att kopiering/installering/uppackning frn d: till c: gr mycket slare n det borde, slas ner spass mycket att samma kopiering/installering frn d: till c: gr ganska rejlt mycket snabbare om jag gr det frn c: till sig sjlvt istllet, alts installerar frn c: till c:

Nu r jag mycket vl medveten om att min veliciraptor r bra mycket kvickare n min gamla sketna samsung, men den klarar inte av lsa och skriva till sig sjlv samtigt snabbare n vad min samsung klarar av att enbart lsa.

Min samsung kan lsa 75mb/sec som snabbast, vilket r lngts ut p hrddiskens skrivuta, men kopierar jag saker som finns p den snabba delen av hrdisken till min raptor s kopieras det i 35-40mb / sec. r det en solig dag s kan det g i 50mb/sec.

Har lite bilder p nr jag krt benchmarks p min hrdiskar som visar att de presterar normalt nr de krs var en fr sig sjlv fast gt skit om de arbetar samtidigt, dvs om jag ebcnhar bda hrdiskarna samtidigt.

Min raptors skriv hastighet+accestime:
http://img14.imageshack.us/img14/3923/raptoralone.jpg

Min samsung:
http://img3.imageshack.us/img3/7395/samsungalone.jpg

Detta hnder om bda benchar samtidigt:
http://img3.imageshack.us/img3/3559/...andsamsung.jpg

Som ni kan se s klarar min dator inte av att arbeta frn eller till 2 st olika fysiska hrdiskar fr fem re.

r nstan 100% p att datorn har varit s hr sen jag satte ihp den men inte tnkt p det s mycket frens nu, bara antagit att min samsung var spass sl, visade sej att den inte var det men :/

Finns inga hrdvarubegrnsingar som gr detta, sitter p en 4ghz e8400 duocore med 1069 mhz 4gb minnes stickor och ett fint asus moderbord.

Mina hrddiskar r inte defecta, om de hade varit det s hade de visat sl lshastighet nr de krs var en av sig sjlv och inte enbart nr de krs samtigt.

Detta e frmodligen ett vista problem, har alla vista patchar t.om december 2008. Januari patcharna som finns beskriver inget om detta.

r extremt tacksam fr eventuell hjlp...
Citera
2009-02-21, 06:30
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
[text]

r extremt tacksam fr eventuell hjlp...

Skulle vara intressant att f reda p dina hrdvaruspecs - speciellt CPU och RAM-minne.

Det r ju uppenbarligen ngon flaskhals nnstans, och min gissning r att det har med dataverfringen mellan fysiskt arbetsminne och cache-filen p HDD'n att gra.

EDIT: Nevermind, missade att du hade skrivit ner dina specs.

Ett enkelt frsk att rtta till problemet r att du dirigerar om cache-filen till att ligga p D: istllet fr p C:, samt att du stnger av den automatiska, schemalagda defragmenteringen.
Senast redigerad av -deviant- 2009-02-21 kl. 06:38.
Citera
2009-02-21, 06:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -deviant-
Skulle vara intressant att f reda p dina hrdvaruspecs - speciellt CPU och RAM-minne.

Det r ju uppenbarligen ngon flaskhals nnstans, och min gissning r att det har med dataverfringen mellan fysiskt arbetsminne och cache-filen p HDD'n att gra.

Corsair dominator 1066mhz minnen, 2 st i dualchannel, de kan lsta skriva i 10gb/sec ungefr s... ^^ Men r ingen flaskhals, kan frst att vissa tror det men om du kolla p sista bilden s ser du att ls hastigheten gr ner vid slutet av testet ( p den slare delen av diskytan) gr ner _mer_ n vad den borde. Hade det funnits en flaskhals s hade den lst i 55mb/sec i slutat av testet ocks, iaf p raptor vilket den inte gr.

Edit: Kr inte med swap/chache fil verhuvud taget, och chemalagt defrag e avstng. Swapfil r 100% vrdels och slar enbart ner vid vissa specifica sittuationer. Enda gngen man stter p problem utan swapfil r om man fyller ramminnet btw
Senast redigerad av sugarpuffextrem 2009-02-21 kl. 06:48.
Citera
2009-02-21, 06:49
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Corsair dominator 1066mhz minnen, 2 st i dualchannel, de kan lsta skriva i 10gb/sec ungefr s... ^^ Men r ingen flaskhals, kan frst att vissa tror det men om du kolla p sista bilden s ser du att ls hastigheten gr ner vid slutet av testet ( p den slare delen av diskytan) gr ner _mer_ n vad den borde. Hade det funnits en flaskhals s hade den lst i 55mb/sec i slutat av testet ocks, iaf p raptor vilket den inte gr.

Ja jag sg det nu...

Som sagt, det hela r vldigt mrkligt.

Det finns ju egentligen inte ngon direkt anledning till varfr diskarna beter sig som de gr. Jag har samma konfiguration som dig - dvs VelociRaptor som systemdisk och vanlig 7200-varvare som lagringsdisk och har aldrig upplevt ngot liknande det du har rkat ut fr.

Hur ser det ut med signalkablarna; ligger diskarna p samma signalkabel eller p olika?
Citera
2009-02-21, 06:56
Bannlyst
Citat:
Ja jag sg det nu...

Som sagt, det hela r vldigt mrkligt.

Det finns ju egentligen inte ngon direkt anledning till varfr diskarna beter sig som de gr. Jag har samma konfiguration som dig - dvs VelociRaptor som systemdisk och vanlig 7200-varvare som lagringsdisk och har aldrig upplevt ngot liknande det du har rkat ut fr.

Hur ser det ut med signalkablarna; ligger diskarna p samma signalkabel eller p olika?

Ne de r p varsin sata kabel p 2 olka slots p MB. Skulle ju iofs kunna testa med switch runt testa koppla i andra sata portar, har 6 st sataportar p mitt mb men svitt jag vet s r alla portarna identiska, allts inte s att 2 st av dem e designade fr raid lr ntt liknande. Har ett asus p5e deluxe mb.
Citera
2009-02-21, 07:05
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ne de r p varsin sata kabel p 2 olka slots p MB. Skulle ju iofs kunna testa med switch runt testa koppla i andra sata portar, har 6 st sataportar p mitt mb men svitt jag vet s r alla portarna identiska, allts inte s att 2 st av dem e designade fr raid lr ntt liknande. Har ett asus p5e deluxe mb.

Ja det kan ju alltid vara vrt ett frsk, ven om det som sagt r ett rejlt "long shot".

Du kan ju ven kontrollera s att strmfrsrjningen kommer frn tv olika kablar frn PSU'n.

Antar att du har bra koll p luftstrmningen i burken, fr det skulle ju kanske ven kunna vara frgan om vrmeproblem.

Det verkar ju dock mest troligt att det r din Samsung-disk som sjunger p sista versen; det kan ju vara frgan om ngot fabriksfel eller dylikt om det r s att du har upplevt problemen sedan du byggde datorn.
Citera
2009-02-21, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ja det kan ju alltid vara vrt ett frsk, ven om det som sagt r ett rejlt "long shot".

Du kan ju ven kontrollera s att strmfrsrjningen kommer frn tv olika kablar frn PSU'n.

Antar att du har bra koll p luftstrmningen i burken, fr det skulle ju kanske ven kunna vara frgan om vrmeproblem.

Det verkar ju dock mest troligt att det r din Samsung-disk som sjunger p sista versen; det kan ju vara frgan om ngot fabriksfel eller dylikt om det r s att du har upplevt problemen sedan du byggde datorn.

Jo jvlar ja, stmmen ja :P De delar p samma kabel. Har en 750 wattare corsair men var rtt billig, Kan vara s att de e lite kass kabeldragning i den s att den inte kan generera bra krm till enbart en kabel lr ntt.
Citera
2009-02-21, 07:16
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Jo jvlar ja, stmmen ja :P De delar p samma kabel. Har en 750 wattare corsair men var rtt billig, Kan vara s att de e lite kass kabeldragning i den s att den inte kan generera bra krm till enbart en kabel lr ntt.

Precis, det r ju tminstone en mjlighet som r vrd att testa...

Tyvrr har jag fr vrigt ingen erfarenhet av Samsung-diskar, s jag vet inte hur pass vanligt det r med fabriksfel p dem (kr WD och Seagate).
Citera
2009-02-21, 07:28
Bannlyst
Citat:
Precis, det r ju tminstone en mjlighet som r vrd att testa...

Tyvrr har jag fr vrigt ingen erfarenhet av Samsung-diskar, s jag vet inte hur pass vanligt det r med fabriksfel p dem (kr WD och Seagate).

Testade men 2 separat sata strm kablar, nogo =(

Nr jag nda var dr inne pillade s testa jag att switchar runt sata portarna med.
http://img18.imageshack.us/img18/8913/wee.jpg

Tydligen s e mina 6 sataportar indelade i 2 lr 3 kanaler de mste ha suttit p samma kanal frut men r p varsin nu vilket lste problemet =)

Fyfan va gtt.

S typsikt att det mesta problemem ska vara s lngskta ibland:P

Tack fr att du bollade lite ideer med mej -deviant- <3
Citera
2009-02-21, 07:38
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Testade men 2 separat sata strm kablar, nogo =(

Nr jag nda var dr inne pillade s testa jag att switchar runt sata portarna med.
http://img18.imageshack.us/img18/8913/wee.jpg

Tydligen s e mina 6 sataportar indelade i 2 lr 3 kanaler de mste ha suttit p samma kanal frut men r p varsin nu vilket lste problemet =)

Fyfan va gtt.

S typsikt att det mesta problemem ska vara s lngskta ibland:P

Tack fr att du bollade lite ideer med mej -deviant- <3

Lugna puckar. Schyst att problemet lste sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in