2009-02-20, 21:56
Medlem
Aspires avatar
Hej!
Min tjej har varit på vårdcentralen och tagit blodprov eftersom hon misstänker att sköldkörteln inte funkar som den borde.

Hon är extrtemt trött, fryser lätt, svettas vid minsta ansträngning, lättirriterad, dåligt tålamod osv. Läkaren sa att han skulle höra av sig om det inte såg bra ut och han har inte hört av sig, men vi tycker efter lite googlande att vissa värden är lite konstiga.

Någon här som kan hjälpa till att berätta om hur det ser ut?
/Aspire

P Albumin 37
P Calcium 2,23
P TSH 0.1 (Var 0.01 för en vecka sedan)
PT3 fritt 5,4
PT4 fritt 12
S TPO-AK 1130 (elvahundratrettio) om jag fattat det rätt väldigt högt.
S-TRAK väntar på svar
Citera
2009-02-20, 22:30
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspire
Hej!
Min tjej har varit på vårdcentralen och tagit blodprov eftersom hon misstänker att sköldkörteln inte funkar som den borde.

Hon är extrtemt trött, fryser lätt, svettas vid minsta ansträngning, lättirriterad, dåligt tålamod osv. Läkaren sa att han skulle höra av sig om det inte såg bra ut och han har inte hört av sig, men vi tycker efter lite googlande att vissa värden är lite konstiga.

Någon här som kan hjälpa till att berätta om hur det ser ut?
/Aspire

P Albumin 37
P Calcium 2,23
P TSH 0.1 (Var 0.01 för en vecka sedan)
PT3 fritt 5,4
PT4 fritt 12
S TPO-AK 1130 (elvahundratrettio) om jag fattat det rätt väldigt högt.
S-TRAK väntar på svar

P albumin ligger normalt men lågt på referensvärdet (normalvärde 36-45 g/l)
P calcium ligger också normalt (normalvärde 2,15-2,50 mmol/L)

Tror du förväxlat P med S, för just TSH brukar man mäta i serum

S TSH ska normalt ligga på 0.3-0.4, så det är defintivt lågt
S-T3 ska ligga på 3-6.5 pmol/L så det är defintivt i sin ordning
S-T4 ska normalt ligga på 12-23 pmol/L, så det är helt normalt men lågt på referensvärde

har ej hittat referensvärde för S-tpo ak som är ett mått på antikroppar som kroppen felaktig bildar mot sköldkörtlen

Men hursomhelst tycker jag defintivt att du ska tala med din läkare, för de ska alltid tolka värdena och göra ett utlåtande
Citera
2009-02-20, 22:38
Medlem
Läkaren hör väl av sig då han har fått alla svaren, dvs avvaktar TRAK.

Hon kommer knappast dö av att gå med lite överfunktion i sköldkörteln, speciellt som TSH stigit, men om det känns jobbigt med hjärtklappning och svettningar borde hon kunna få lite betablockad medan hon väntar.

Är TRAK negativt har hon åkt på en vanlig inflammation i sköldkörteln, därav TPO-titern. Kommer först vara lite irritabel och svettig med hög puls och sedan vända, möjligen på sikt behöva piller. Är det däremot positivt kan man behöva behandla mer aggressivt, även om man knappast får det intrycket utifrån labproverna.

Chilla
Citera
2009-02-20, 23:10
Medlem
Muppis avatar
Jag får inte riktigt värdena att gå ihop.

Har hon fått någon behandling med levaxin?

Jag kopplar ihop högt anti-TPO med hypotyreos, men då borde TSH vara högt och inte lågt!
Citera
2009-02-21, 08:30
Medlem
Aspires avatar
Ang S TPO-AK enl labb i Malmö ska man ha 35 el mindre, och hennes låg på 1130. Tack för all hjälp!
Citera
2009-02-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppi
Jag får inte riktigt värdena att gå ihop.

Har hon fått någon behandling med levaxin?

Jag kopplar ihop högt anti-TPO med hypotyreos, men då borde TSH vara högt och inte lågt!
Hon är väl snarare åt hypertyreoshållet? Så länge det inte är en inflammation, men då borde de ha kollat om hon hade en inflammation med.
Citera
2009-02-26, 15:56
Medlem
Aspires avatar
Svar på TRAK nu

Hej igen alla hjälpsamma.....idag kom svaret på TRAK. Det ligger på 3,4 och referens är 1-1,5. Läkaren från vårdcentralen har ännu inte hört av sig, verkar inte ta det riktigt på allvar, men min tjej har haft problem i 11 månader nu, allt sedan vi fick vår senast son. Kan man ringa endokrin på lasarettet och prata med dom eller måste man ha remiss från vårdcentralen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in