Citat:
Ursprungligen postat av
mjukmjukare
Vore kul Att veta när o hur vilken är bättre??

- Austrailan Outback känns väldigt australiensisk, down under gillar dom att ha pepparrot och rätt mycket vin i sin senap, väldigt smakrik och krämig senap. Passar suveränt som korvsenap om du vill ha bra tryck i tillbehören.
Om du gillar senap, lök och och pickles på burgare så är Australian Outback ett toppenval.
Grym som smaksättare i coleslaw
- Balsamon är en grekisk producent. Jag gillar det enkla och vardagliga lyxandet i grekisk senap. Dom tar senap på allvar på öarna. Balsamons ”bruksenap” är smaksatt med schysst olivolja och lite örter. Det har ett bra vinägerbett, vilket jag kan uppskatta.
Jag kör den gärna till medelhavschark, i en vinaigrette eller som bas till marinader för kyckling eller fläsk.
Gör sitt jobb utmärkt på en vanlig jävla skinkmacka också.
- liss-ellas dijon är för mig en ren matlagningsenap, och den bästa sådan. Dijonsenap är i princip alltid osötad, men den här har en väldigt vuxen, kärv, ren och okonstlad senapsmak. Perfekt till kalla och varma såser, smör, senapsgrädde, griljering osv där du vill kunna jobba med en ren, stark senap utan smaker och sötma som stör och krigar med övriga ingredienser
- Tacklements british beer är gjord i en helt egen stil. Både gula och bruna frön, semigrov med en skön krämighet. Rejält maltig smak av öl och en liten chili/svartpepparhetta. Rund och snäll vinägersmak och en hel del umami.
Fantastisk till vällagrad hårdost.
Passar till brittiskt pubkäk - tänk korvar, pajer, färsbiffar eller bara en rejäl pubmacka med kokt skinka och pickles.