2019-10-20, 01:34
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
- Tracklements brittish beer

Den är en höjdare! Lite svår att få tag på, tyvärr. Men Västervik bör man också alltid ha hemma.

Den bästa ketchupen är ingen ketchup.
Citera
2019-10-20, 09:04
Medlem
borrizs avatar
Skånsk grov senap och tysk curryketchup!
Citera
2019-10-22, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Vore kul Att veta när o hur vilken är bättre??

- Austrailan Outback känns väldigt australiensisk, down under gillar dom att ha pepparrot och rätt mycket vin i sin senap, väldigt smakrik och krämig senap. Passar suveränt som korvsenap om du vill ha bra tryck i tillbehören.
Om du gillar senap, lök och och pickles på burgare så är Australian Outback ett toppenval.
Grym som smaksättare i coleslaw

- Balsamon är en grekisk producent. Jag gillar det enkla och vardagliga lyxandet i grekisk senap. Dom tar senap på allvar på öarna. Balsamons ”bruksenap” är smaksatt med schysst olivolja och lite örter. Det har ett bra vinägerbett, vilket jag kan uppskatta.
Jag kör den gärna till medelhavschark, i en vinaigrette eller som bas till marinader för kyckling eller fläsk.
Gör sitt jobb utmärkt på en vanlig jävla skinkmacka också.

- liss-ellas dijon är för mig en ren matlagningsenap, och den bästa sådan. Dijonsenap är i princip alltid osötad, men den här har en väldigt vuxen, kärv, ren och okonstlad senapsmak. Perfekt till kalla och varma såser, smör, senapsgrädde, griljering osv där du vill kunna jobba med en ren, stark senap utan smaker och sötma som stör och krigar med övriga ingredienser

- Tacklements british beer är gjord i en helt egen stil. Både gula och bruna frön, semigrov med en skön krämighet. Rejält maltig smak av öl och en liten chili/svartpepparhetta. Rund och snäll vinägersmak och en hel del umami.
Fantastisk till vällagrad hårdost.
Passar till brittiskt pubkäk - tänk korvar, pajer, färsbiffar eller bara en rejäl pubmacka med kokt skinka och pickles.
Citera
2020-03-23, 13:30
Medlem
tepss avatar
Tjena

Har ingen lust att starta en ny tråd om detta så jag gör ett försök här.
Jag efterlyser en senap som förmodligen var populär på 90-talet i Danmark.
Har ett starkt minne av denna senap när jag som ung pojkspoling var på BonBon-Land
och smakminnet sitter kvar i min fantasi.
Nu när jag skriver detta så skulle jag kunna maila och fråga BonBon-Land om de har koll på vilken senap deras restaurang jobbade med på 90-talet.
Eller så vet någon här?
Jag vill minnas att den till färgen liknar en amerikansk "yellow mustard" i stil med French's.
Citera
2020-03-23, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Tjena

Har ingen lust att starta en ny tråd om detta så jag gör ett försök här.
Jag efterlyser en senap som förmodligen var populär på 90-talet i Danmark.
Har ett starkt minne av denna senap när jag som ung pojkspoling var på BonBon-Land
och smakminnet sitter kvar i min fantasi.
Nu när jag skriver detta så skulle jag kunna maila och fråga BonBon-Land om de har koll på vilken senap deras restaurang jobbade med på 90-talet.
Eller så vet någon här?
Jag vill minnas att den till färgen liknar en amerikansk "yellow mustard" i stil med French's.

Med allra största sannolikhet var det Bähnckes senap som serverades.
Bähnckes har alltid varit den mest populära senapen i Danmark.
Citera
2020-03-23, 15:18
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Med allra största sannolikhet var det Bähnckes senap som serverades.
Bähnckes har alltid varit den mest populära senapen i Danmark.

På ämnet Danmark så förstår jag verkligen inte varför den danska sandwich ketchupen inte gjort genomslag här hemma. Mycket mer struktur på den än vanlig, verkligen asgod! Man brukar få den som standard när man beställer pölser där.

När det kommer till senap är jag allätare alla har sin plats tycker jag.
Citera
2020-03-23, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
På ämnet Danmark så förstår jag verkligen inte varför den danska sandwich ketchupen inte gjort genomslag här hemma. Mycket mer struktur på den än vanlig, verkligen asgod! Man brukar få den som standard när man beställer pölser där.

När det kommer till senap är jag allätare alla har sin plats tycker jag.

Bähncke har sin Hot-dog ketchup som är precis som du beskriver, den serveras på Pølsemannen, Steff Houlberg och i dom allra flesta andra pølsevagnar i Danmark.

Jo, senap behöver man ha flera sorter hemma - olika sorters senap funkar till olika grejer, kolla t.ex. mitt inlägg några poster ovan.
Senast redigerad av cdec 2020-03-23 kl. 15:33.
Citera
2020-03-23, 18:40
Medlem
Roligt med alla tips om senap.

Vad det gäller ketchup så är ju den frågan inte aktuell på flashback då det är 18 års gräns här.
Citera
2020-03-23, 18:48
Medlem
CPJesuss avatar
Graveleijs, Gästabudssenap, vanlig Slotts och Skånsk senap om vi snackar svensk senap.
Fransk senap gillar jag Edmond fallots dijonsenap.
Amerikanska French's är hyfsad med.

Ketchup var det Heinz som gällde då dom fanns att köpa på glasflaska. Nu är det egalt.
Citera
2020-03-24, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Graveleijs, Gästabudssenap, vanlig Slotts och Skånsk senap om vi snackar svensk senap.
Fransk senap gillar jag Edmond fallots dijonsenap.
Amerikanska French's är hyfsad med.

Ketchup var det Heinz som gällde då dom fanns att köpa på glasflaska. Nu är det egalt.

Av dom du räknar upp är det bara Graveleijs som fortfarande är svenskt.
Det görs mycket riktigt bra hantverksenap i Sverige - kolla Senapsfabrikörn’s, Lis-Ellas och Lagritos.
Väldigt väldigt bra senap, långt ifrån den ”svenska” som massproduceras i Polen.
Citera
2020-03-24, 11:45
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Av dom du räknar upp är det bara Graveleijs som fortfarande är svenskt.
Det görs mycket riktigt bra hantverksenap i Sverige - kolla Senapsfabrikörn’s, Lis-Ellas och Lagritos.
Väldigt väldigt bra senap, långt ifrån den ”svenska” som massproduceras i Polen.

Syftade mest på stilen, men tackar för tipset.
Har inte sett dom märkena i butiken vad jag minns, är det saluhallar som gäller om man vill testa, eller ska man handla via nätet?
Citera
2020-03-24, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Syftade mest på stilen, men tackar för tipset.
Har inte sett dom märkena i butiken vad jag minns, är det saluhallar som gäller om man vill testa, eller ska man handla via nätet?

Lätt värt att kolla upp!
Dom brukar finnas på marknader och i Saluhallar, annars är det nätshopping som gäller.
Om du bor i STHLM så har ICA Supermarket i Fältöverersten ett överraskande bra senapsortiment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in