2009-02-20, 15:23
Medlem
cpapas avatar
Hej!

Jag ska börja med ett projekt där en liten del är att jag måste få "hemmabyggd" hårdvara att fungera i linux. Det finns drivisar till windows men i värsta fall måste jag koda om skiten så att det fungerar i linux. Projektet startar om 1-2 månader och jag tänkte passa på att lära mig allt som kan tänkas behövas.

Mina linuxkunskaper är grundläggande+, alltså skulle jag vilja börja med att studera "grundläggande linuxteori" dvs hur systemet fungerar och är uppbyggt. Sedan skulle jag vilja läsa på lite extra om I/O- (usb, serieport, parallellport) och nätverk.

Jag har sökt efter litteratur men jag tycker att det finns så jävla mycket så jag vet inte riktigt vad jag ska köpa.
Är det någon som kan ge några bra boktips eller länkar där jag kan börja?
Om du tycker att mitt studieupplägg är dåligt, föreslå gärna hur jag ska gå till väga!
Citera
2009-02-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
Hej!

Jag ska börja med ett projekt där en liten del är att jag måste få "hemmabyggd" hårdvara att fungera i linux. Det finns drivisar till windows men i värsta fall måste jag koda om skiten så att det fungerar i linux. Projektet startar om 1-2 månader och jag tänkte passa på att lära mig allt som kan tänkas behövas.

Mina linuxkunskaper är grundläggande+, alltså skulle jag vilja börja med att studera "grundläggande linuxteori" dvs hur systemet fungerar och är uppbyggt. Sedan skulle jag vilja läsa på lite extra om I/O- (usb, serieport, parallellport) och nätverk.

Jag har sökt efter litteratur men jag tycker att det finns så jävla mycket så jag vet inte riktigt vad jag ska köpa.
Är det någon som kan ge några bra boktips eller länkar där jag kan börja?
Om du tycker att mitt studieupplägg är dåligt, föreslå gärna hur jag ska gå till väga!

För det första, vilken dist pratar du om?
För det andra så rekommenderar jag dig att kolla på böcker som är skrivna av engelsktalande författare.
Där hittar du förmodligen mest korrekt och den bästa informationen.
När dom översätter så blir det nästan aldrig korrekt.
Citera
2009-02-20, 17:29
Medlem
h-kans avatar
Vilken dist han talar om spelar väl inte så stor roll när han ska in på kernel nivå. Har du två månader på dig tycker jag du ska skaffa dig http://www.amazon.com/Kernel-Project.../dp/0201612437

All information finns på nätet och koden är ju som du säker vet öppen så det e bara att dyka ner och rota själv om du inte vill lägga massa pengar på böker.
Citera
2009-02-20, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snakedoc
För det första, vilken dist pratar du om?
För det andra så rekommenderar jag dig att kolla på böcker som är skrivna av engelsktalande författare.
Där hittar du förmodligen mest korrekt och den bästa informationen.
När dom översätter så blir det nästan aldrig korrekt.

Hans frågor är inte särskilt distrelaterade.
Citera
2009-02-20, 17:58
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h-kan
Vilken dist han talar om spelar väl inte så stor roll när han ska in på kernel nivå. Har du två månader på dig tycker jag du ska skaffa dig http://www.amazon.com/Kernel-Project.../dp/0201612437

All information finns på nätet och koden är ju som du säker vet öppen så det e bara att dyka ner och rota själv om du inte vill lägga massa pengar på böker.

Tack för bokförslaget, den verkar vara perfekt!

Ang. att läsa källkod ... jag vill gärna börja med att läsa en bok för att få en lite övergripande känsla för systemet. Jag får säkert läsa alldeles tillräckligt med källkod senare
Citera
2009-02-20, 21:38
Medlem
http://lwn.net/Kernel/LDD3/
Bra och relevant bok för det du är ute efter. Den är också fri.
Citera
2009-02-21, 13:10
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akina
http://lwn.net/Kernel/LDD3/
Bra och relevant bok för det du är ute efter. Den är också fri.

Tackar! Den verkar vara alldeles utmärkt! Priset kan man inte klaga på heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in