Citat:
Ursprungligen postat av BaronB
Det är ingen tvekan om till vems fördel du skall vittna...
Tre veckors förhandling och 50 - 60 vittnen i et våldtäktsmål?!
Det är ju för fan värre än Tito!
Standardebloppet för ideelt skadestånd (kränkning) vid våldtäkt är 75 000, men är det två gärningsmän (vid gärningen, d.v.s."gruppvåldtäkt") kan det lande en bit över 100 000. Till detta kommer sveda och värk.
Övergrepp i rättssak/skyddande av brottsling anmäls, som alla andra brott, till polisen.
Hittade rättpraxis på vad som betalas ut i liknande fall. Minnst 75.000 kr upp till 150.000 kr vid våldtäkt, detta gäller även grovt sexuellt tvång.
Jag har aldrig satt "ett våldtäktsmål" i skrift, undan det rör sig om 5-6 våldtäker med ca 4 målsägande och 2 åtalade under en period från 2004 till nov 2008.
Får rätta migsjälv oxå när jag ändå är igång. Rättegången börjar imorgon, och målsägande X som står för 2 av anmälningarna, alt 3 (denna anmälan är i luften, om man nu kan säga så) fick 5-10 min med sitt målsägandebiträde först idag. Han har vart målsägandebiträde åt henne sen i början av dec 2008.
Jag tycker det är riktigt skevt, dessutom gjorde han uttalanden till målsägande X som inte kan uppfattas som annat än nerverderande och kränkade. Men värst kanske ändå är att han inte ens hade läst 1 sida i en över 500 sidor lång utredning, där han är målsägadebitråde åt samliga målsägade.
Ja, de råder inget tvivel om hur jag kommer vittna och åt vilket håll jag lutar, då jag är målsägande X närmsta person sedan ett par år tillbaka, men känner även åtalad sedan ca 8 år tillbaka.
Jag vet således ganska mycket. Och jag kommer inte vittna i någons favör, utan tala om det jag vet. Svara på frågor dem ställer och därefter lämna salen.