Citat:
Ursprungligen postat av puffu
har åkt tåg utan att betala, det går ju att köpa biljetter på nätet men det orkar jag inte göra.
grejjen var den att tåget var skapligt fullt och den skulle inte så långt och jag satt längst bak i sista vagnen så konduktören hann väl inte på mig att ta betalt.
har jag gjort ett brott? det gavs ju aldrig tillfälle att betala för tjänsten då alternativen är att betala på internet (i förväg såklart) och att betala på tåget.
med mina "goda" intentioner att betala men aldrig ges tillfälle för det kan väl inte klassas som bedrägligt beteende?
I och med att mojligheten att betala pa taget ges, men du inte ens ser en konduktor under resan sa kanns det valdigt konstigt om det skulle vara sa att du vid en kontroll pa t ex perrongen aker dit for just det.
Sa fungerar det ju i Stockholms lokaltrafik, dar finns det ofta stationer som har en skylt dar det star ungefar "stationen tillfalligt obemannad, ga igenom sparren". Aker man dit i en kontroll sa uppger man bara station och tid man gick igenom sparren sa kollar de det mot stationen i fraga och man slipper losa biljett eller tillaggsavgift.