2009-02-20, 02:14
Medlem
Moots avatar
Jag är inte den första, eller sista, som vill åka kollektivt gratis. Säkerligen har detta med auktoritet diskuterats om och om igen, och det senaste jag minns är hur man plankar på tunnelbanan i Sthlm - men på vanliga tåg?

Jag åker dagligen med Skånetrafiken, och som alla andra skaffar jag färdbevis för att få åka med tåget. Nu är det dock ett företag som sköter tågen, och jag förstår att jag måste betala - men det står ingenstans. Som jag förstår så kan ägare sätta krav på hur deras resurser kan utnyttjas (Dresscode i lokaler, inträdespriser, kameraförbud mm), och då ska detta tydligt skyltas med, men det står inte någonstans att jag BEHÖVER ha en biljett?

Nu kan man dock säga att jag har köpt biljett innan i mitt liv och jag troligen inte blir blir retarderad över en natt och tror att man kan åka gratis, så det faller väl som en sten om jag vägrar betala kontrollavgiften.

På tal om kontrollavgifter, måste man ens visa sin biljett? Ja, jag har en tågbiljett, i fickan - du har inte rätt att genomsöka mig och mina tillhörigheter eftersom du inte är en väktare (är väl bara polis som får det, men det är en helt annan tråd), så vad ska du göra? Det är upp till dem att bevisa att jag inte hade en biljett, på ett sätt, men o andra sidan "ska" man som passagerare visa upp biljetten - men det står ingenstans.

Slutligen, sist men inte minst, om jag plankar och blir tagen - måste jag betala? Det följer inte fängelse på 100kr, så konduktören har troligen ingen rätt att hålla fast mig, samtidigt som jag har svårt att tänka mig att hon kan tvinga mig att visa legitimation. Så det blir bara att hoppa av tåget och vänta på nästa i kylan?

Naivt kanske, men hur plankar man med juridikens hjälp på Skånetrafikens tåg? Svårt att veta var man ska börja leta bland lagarna, och google var ju till mycket hjälp. Not.

In b4 moralkärringar om biljettbetalning.
Citera
2009-02-20, 03:28
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moot
Slutligen, sist men inte minst, om jag plankar och blir tagen - måste jag betala? Det följer inte fängelse på 100kr, så konduktören har troligen ingen rätt att hålla fast mig,
Bedrägligt beteende
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C3%A4gligt_beteende
Citera
2009-02-20, 04:12
Medlem
u_n_mes avatar
Du behöver inte visa biljett. Dock så tillkallar de polis om du vägrar och de har rätt att kontrollera om du har biljett eller inte.

Genom att du går på tåget så har du ingått ett avtal med företaget (tro det eller ej) men du är skyldig att betala tillägsavgiften eller vad fan de väljer att kalla den.

De har dock ingen rätt att gripa dig ifall du inte av någon anledning blir våldsam. Det krävs ett brott som minst kan ge 1 år i färngelse för att de ska ha rätt att gölra ett envarsgripande. Många gånger hävdar de att de har rätt till att gripa dig för att bedrägligt beteende kan ge upp till 2 års fängelse men efter som detta rör sig om ringa bedrägligt beteende som har ett maxstraff på 6 månader så är i allafall min tolkning att de inte har rätt att gripa dig. De kan dock stå ivägen för dig med sin "kroppshydda" men inte ta tag i dig.

Detta är det jag kommit fram till i min jakt på vad de har rätt att göra. Har flera kompisar som är notoriska plankare, dock på vanlig kolektivtrafik, men det samma borde gälla på regionaltrafik.

Det jag skulle vilja fråga någon som vet är ifall man kan komma undan med att skicka smsbiljett när man ser kontrollanterna? Jag vet att enligt det avtal man ingår genom att använda sig av sådana biljetter så krävs det att man har dem innan man går på bussen/spårvagnen och att de kan kontrollera med "sms-centralen" när man skickade in sms:et. Dock vet jag inte hur det funkar om man fasthåller att man hade det när man gick på och att deras klocka i så fall går fel eller liknande. Sedan undrar jag också om man åker två personer och den ena har biljett men den andra åker fast. Den personen med biljett går av och sedan direkt fram till föraren och köper en biljett och hävdar att att båda har biljett. Det som talar till att detta fungerar är att jag har läst en intervju med en kontrollant om deras metoder för att förhindra att folk (som han uttryckte det) "stämplar upp" när de ser kontrollanterna. Detta borde ju i såfall visa att de inte kan säga nått om båda har biljetter oberoende av när de fick dem.
Senast redigerad av u_n_me 2009-02-20 kl. 04:19.
Citera
2009-02-20, 04:35
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Många gånger hävdar de att de har rätt till att gripa dig för att bedrägligt beteende kan ge upp till 2 års fängelse men efter som detta rör sig om ringa bedrägligt beteende som har ett maxstraff på 6 månader så är i allafall min tolkning att de inte har rätt att gripa dig.
Vad grundar du din tolkning på?

24 Kap. Om häktning och anhållande
7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).
http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19420740.htm
Citera
2009-02-20, 04:43
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Vad grundar du din tolkning på?

24 Kap. Om häktning och anhållande
7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.
Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).
http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19420740.htm

Jag vet faktiskt inte men antar att jag hört det från den grundläggande juridikutbildningen jag gick för 4 år sedan. Känns väldigt konstigt om det inte skulle stämma men jag kan inte påstå att jag läst lagtexten om det. Dock har jag sett youtubeklipp på tullvakter som blir filmade när de försöker sätta dit en brud. De som filmar påpekar hela tiden att de inte får röra henne och efter ca 3-4 minuter så kommer hon undan just för att de inte tar tag i henne.
Citera
2009-02-20, 04:49
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moot
Jag är inte den första, eller sista, som vill åka kollektivt gratis. Säkerligen har detta med auktoritet diskuterats om och om igen, och det senaste jag minns är hur man plankar på tunnelbanan i Sthlm - men på vanliga tåg?

Jag åker dagligen med Skånetrafiken, och som alla andra skaffar jag färdbevis för att få åka med tåget. Nu är det dock ett företag som sköter tågen, och jag förstår att jag måste betala - men det står ingenstans. Som jag förstår så kan ägare sätta krav på hur deras resurser kan utnyttjas (Dresscode i lokaler, inträdespriser, kameraförbud mm), och då ska detta tydligt skyltas med, men det står inte någonstans att jag BEHÖVER ha en biljett?

Nu kan man dock säga att jag har köpt biljett innan i mitt liv och jag troligen inte blir blir retarderad över en natt och tror att man kan åka gratis, så det faller väl som en sten om jag vägrar betala kontrollavgiften.

På tal om kontrollavgifter, måste man ens visa sin biljett? Ja, jag har en tågbiljett, i fickan - du har inte rätt att genomsöka mig och mina tillhörigheter eftersom du inte är en väktare (är väl bara polis som får det, men det är en helt annan tråd), så vad ska du göra? Det är upp till dem att bevisa att jag inte hade en biljett, på ett sätt, men o andra sidan "ska" man som passagerare visa upp biljetten - men det står ingenstans.

Slutligen, sist men inte minst, om jag plankar och blir tagen - måste jag betala? Det följer inte fängelse på 100kr, så konduktören har troligen ingen rätt att hålla fast mig, samtidigt som jag har svårt att tänka mig att hon kan tvinga mig att visa legitimation. Så det blir bara att hoppa av tåget och vänta på nästa i kylan?

Naivt kanske, men hur plankar man med juridikens hjälp på Skånetrafikens tåg? Svårt att veta var man ska börja leta bland lagarna, och google var ju till mycket hjälp. Not.

In b4 moralkärringar om biljettbetalning.

Läste inte igenom ditt inlägg till 100%. Men om vi säger såhär: Lagen har alltid någon krypväg till vad man gjort. Finns alltifrån till det och det, om du förstår. Det mesta korsar vägarna man valt. Så finns mycket att välja mellan.
Citera
2009-02-20, 04:51
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Soldier_
Läste inte igenom ditt inlägg till 100%. Men om vi säger såhär: Lagen har alltid någon krypväg till vad man gjort. Finns alltifrån till det och det, om du förstår. Det mesta korsar vägarna man valt. Så finns mycket att välja mellan.

Jo men eftersom kontrollanter inte är lagen så kanske man kan komma undan innan polisen komemr dit på grund av att de inte kan bevisa att man gjort sig skyldig till bedrägligt beteende.
Citera
2009-02-20, 05:04
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte men antar att jag hört det från den grundläggande juridikutbildningen jag gick för 4 år sedan. Känns väldigt konstigt om det inte skulle stämma men jag kan inte påstå att jag läst lagtexten om det.
Hittar inget som stödjer ditt påstående när jag söker men du kanske har bättre tur?

Citat:
Du behöver inte visa biljett..

3. Färdbevis (biljetter och kort)
3.1 Resenär skall själv ombesörja att giltigt färdbevis finns innan resa påbörjas och skall när som helst under färd kunna visa upp sitt färdbevis.
Resenär vars färdbevis är registrerat i mobiltelefonen är skyldig att tillfälligt överlämna sin mobiltelefon till förare, ombordpersonal eller kontrollant, med uppgift att kontrollera färdbevis, om denne bedömer det nödvändigt för att kunna utföra kontrollen.
http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=2692&epslanguage=SV#3.
Senast redigerad av JimGoose 2009-02-20 kl. 05:14.
Citera
2009-02-20, 05:42
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
3. Färdbevis (biljetter och kort)
3.1 Resenär skall själv ombesörja att giltigt färdbevis finns innan resa påbörjas och skall när som helst under färd kunna visa upp sitt färdbevis.
Resenär vars färdbevis är registrerat i mobiltelefonen är skyldig att tillfälligt överlämna sin mobiltelefon till förare, ombordpersonal eller kontrollant, med uppgift att kontrollera färdbevis, om denne bedömer det nödvändigt för att kunna utföra kontrollen.
http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=2692&epslanguage=SV#3.

Ja de kan kräva att jag visar upp biljetten men om jag inte gör det så kan de bara kontakta polisen som sedan får kontrollera ifall jag har en eftersom de inte får gå igenom min fickor. När det sedan visar sig att jag har en biljett (som jag fick i samband när kontrollanterna gick på om vi nu pratar om smsbiljett) så kan de inte bevisa att jag inte hade den när jag gick på eftersom jag givetvis säger att jag gick på stationen innan de gick på.
Citera
2009-02-20, 05:52
Medlem
u_n_mes avatar
Måste ju säga att nu när jag också kollat upp grunderna för envarsgripande så vet jag inte varför de inte får gripa en person som tjuvåker. Men jag är ändå inte övertygad om att de får göra det. Då skulle du kunna gripa en person som sitter framför dig och säger att han tjuvåker eller hur man nu ska tolka det att man måste se någon begå brottet på bargärning.
Citera
2009-02-20, 06:17
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
När det sedan visar sig att jag har en biljett (som jag fick i samband när kontrollanterna gick på om vi nu pratar om smsbiljett) så kan de inte bevisa att jag inte hade den när jag gick på eftersom jag givetvis säger att jag gick på stationen innan de gick på.
Räcker att kolla vilket klockslag du köpte sms-biljetten för att se att du ljuger.
Citera
2009-02-20, 08:01
Medlem
Kreutzs avatar
Man måste ha färdbiljett annars gör man sig mycket riktigt skyldig till brottet bedrägligt beteende. Fängelse ingår i straffskalan för detta brott. Därför har biljettkontrollanterna rätt att kvarhålla resenären i avvaktan på att polis skall anlända, allt enligt rätten till envarsgripande, se 24 kap 7 § RB.

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

Biljettkontrollanten får dock inte genomsöka kläder, väskor eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in