2009-02-19, 19:01
Medlem
Har funderat länge på att skaffa mig en egen rottis nu.
Men kruxet är att jag bor i en lägenhet.
Vet iofs många som har en rottis i en lägenhet, men de känns lite elakt att stänga in dom.

Hur pass länge kan man lämna en rottis ensam?
Säg att man jobbar från 19.00-06.00. och har ett sånt jobb att man kan åka hem lite senare och ta hunden på en promenad innan läggdags?

Är uppvuxen med hundar, golden, pudeläckel och rottis.
Men fastnade för rottis, pga deras inlärande och skärpa.

Mvh
Citera
2009-02-19, 19:05
Medlem
supermassives avatar
Min mor och hennes sambo har en blandning mellan rottis och schäfer, som brukar vara själv högst 5 timmar åt gången. De brukar gå ut med honom strax efter 7, åker iväg till jobbet, åker hem och går ut med honom vid 12, åker tillbaka. Sedan vid 16-tiden när de kommer hem från jobbet går de ut med honom igen. Detta funkar jättebra för hunden och dom. Han brukar ändå bara ligga och sova under dagarna så.
Citera
2009-02-19, 19:06
Medlem
Barkin_Doggs avatar
Om du verkligen känner att du har självkontroll att alltid ta ut hunden när det behövs ska det inte vara några större problem, vet folk som lämnar sina rottweilers längre perioder än så
Citera
2009-02-19, 19:07
Medlem
BarbieBottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkenSmeken
Vet iofs många som har en rottis i en lägenhet, men de känns lite elakt att stänga in dom.

Säg att man jobbar från 19.00-06.00. och har ett sånt jobb att man kan åka hem lite senare och ta hunden på en promenad innan läggdags?

Mvh

Enligt lagen får man bara lämna hunden ensam i 6 timmar. Har man ett jobb som gör att man inte har tid för hunden kanske man bör tänka efter en gång till innan man skaffar en. Speciellt en rottis som kräver mycket stimulans.
Citera
2009-02-19, 19:11
Medlem
BarbieBottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkin_Dogg
Om du verkligen känner att du har självkontroll att alltid ta ut hunden när det behövs ska det inte vara några större problem, vet folk som lämnar sina rottweilers längre perioder än så

Jo, men livet handlar ju inte bara om rastningar. Det är flocken och att den ska vara tillsammans. Min hund kan få 11 h mellan rastningarna över nätterna. De klarar den utan problem, men vi är ihop hela flocken.

Och det var väl det tråden handlade om. Ifall det är juste mot hunden att den ska vara helt ensam mellan 19:00 och 06:00. Vilket jag anser det inte vara.
Citera
2009-02-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbieBottom
Jo, men livet handlar ju inte bara om rastningar. Det är flocken och att den ska vara tillsammans. Min hund kan få 11 h mellan rastningarna över nätterna. De klarar den utan problem, men vi är ihop hela flocken.

Och det var väl det tråden handlade om. Ifall det är juste mot hunden att den ska vara helt ensam mellan 19:00 och 06:00. Vilket jag anser det inte vara.

Nej klart de inte bara handlar om rastningar, jag själv älskar att träna och motionera, så de lär ju bli ett par timmar ute om dagen.
Men själva grejen. Säg att man ger han sista måltiden innan man åker, sen kommer tillbaks och går ut med han en 30 min runt 22.00 så lär han ju lägga sig sen.

Att ha en rottis i en lägenhet anser ingen som ett problem då?
Citera
2009-02-19, 23:01
Medlem
Cruella de Vils avatar
Hunden behöver vara med sin flock (i det här fallet dig)! Det behöver alla hundar oavsett vilken ras det är. Nej jag anser inte att man ska köpa en hund (oavsett ras) om man är iväg hela natten från 19.00-06.00.

Hur stor lägenhet pratar vi om? Är det en etta på 30kvadrat? Vilka rast/träningsmöjligheter har du?
Citera
2009-02-19, 23:26
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Har en schäfer som i början behövde gå ut ungefär var tredje till var femte timmen. Blev ju mycket sömn under natten men ibland behövde den lille gå ut på natten också.

Nu för tiden är det mycket lugnare och hon sover under hela natten för det mesta, morgontrött är den jäveln också!

Men i början är det inte rekommenderat att lämna valpen ensam då den ska disciplineras mycket redan då och behöver stimulans för att kunna arbetas med. Att lämna den mellan 19 och 06 blir nog alldeles för mycket för en liten valp.
Bor i lägenhet och hunden har inget problem att leva på min systers rum (egentligen hennes hund) men får förstås röra sig då och då i lägenheten, men oftast bara runt i köket när det vankas mat. Annars är det förstås mycket promenader och dagar ute med ett lokalt hunddagis där hon får springa av sig med lite mallar.

Men som sagt, 19 till 06 är nog lite för länge, du kommer nog hitta mycket söndertuggat i brist på annan stimulans.
Citera
2009-02-21, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EkenSmeken

Mvh

Verkar olämpligt med hund för dig. Man lämnar inte en hund ensam. De är extrema flockdjur inga pudeläckel. Man får åka med hunden till dagis eller vänner som tar hand om hunden tills man kan sköta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in