• 1
  • 2
2009-02-19, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deerhunter
Det låter märkligt med en sån elförbrukning, bor du i bostadsrätt eller hyresrätt?

Mitt tips är att prata med hyresvärden om det är hyresrätt, dom borde kunna hjälpa dig kontrollera din förbrukning.

Förbrukare som drar mycket el alstrar mycket värme, har du något/någon utrustning som tex vattensäng?

Det är en hyresrätt.

Har även pratar med hyresvärden, men det enda svaret jag fick var att jag skulle kontakta Fortum istället.

Ingen vattensäng,diskmaskin eller torkskåp/maskin.
Citera
2009-02-19, 20:57
Medlem
Hardcore Junkys avatar
Jag tror elen kostar 1700 kr i månaden här. Vi är fyra stycken på 165 kvm med fem datorer, tvättmaskin, tre TV, värmegolv m.m. Hur i helvete kan du behöva betala så mycket? Har du ett kylskåp/frys/spis från andra världskriget? De brukar dra som satan om det är gamla prylar.
Citera
2009-02-19, 21:00
Medlem
Hypancistruss avatar
Låter väldigt högt. Jag har lägre förbrukning i min villa som har direktverkande el som värmekälla.

Anlita en elektriker för att mäta upp förbrukningen. De pengarna har du igen jävligt snabbt när han/hon konstaterar vad felet är.
Citera
2009-02-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Jag tror elen kostar 1700 kr i månaden här. Vi är fyra stycken på 165 kvm med fem datorer, tvättmaskin, tre TV, värmegolv m.m. Hur i helvete kan du behöva betala så mycket? Har du ett kylskåp/frys/spis från andra världskriget? De brukar dra som satan om det är gamla prylar.

Fick ett nytt Kylskåp/frys från SB för inte alls länge sen och spisen är ganska ny den med.
Citera
2009-02-19, 22:57
Medlem
med den förbrukningen så kan man tro att du bor i helvetet.
Jag bor i en 4:a på 105 kvadrat med fjärrvärme (vattenburen golvvärme) och jag betalar 1200 i genomsnitt/månad för el och värme
Citera
2009-02-19, 23:19
Medlem
Tjuvström?

Hej,
Jag uppfattade faktiskt inte riktigt vilken uppvärming du hade? Elementet ser ju ut på bilden som om det är vattenburet. Ingår värmen i hyran eller har du kallhyra?

Ingår varmvatten?

Om vi antar att din lgh är på 100 m2 och så blir det följande:

18000 kWh
- 6000 kWh hushållsel enligt schablon (bor du själv kan du antagligen dra av lite)
- 4000 kWh Varmvatten
------------
8000 kWh kvar för uppvärming.

Då blir det 80 kWh per m2 och år. Den siffran är i paritet med en nybyggd villa.
Det är mycket antagande i detta resonemang. Vill du ha bättre beräkning så får du speca betydligt mera noggrant hur många det är som bor i ditt hushåll, när huset är byggt, uppvärmning,, yta etc.

Om värme och varmvatten ingår i din hyra så misstänker jag att du har ngt anslutet till din elcentral som matar ngn annan lägenhet eller fastighetens drift (pumpar, fläktar). Mindre troligt fast, att det är möjligt är att mätaran går fel.

Prova att stäng av varje elpryl i lgh. Då menar jag att dra ur sladden till datorn, tv, frysen , kylen osv. Se till att samtliga förbrukare är off. Kolla mätaren. Drar det ström då är det ngt som snor ström av dig!

Vill du kolla om mätaren är trasig och går rätt blir det knepigare. Fortum kommer troligtvis ta ut en avgift för dig om dom byter mätare, och den är hel.
Alternativet är att kontakta en elektriker och få hjälp att mäta strömmen och därigenom beräkan effektuttaget.

Lycka till och PM gärna mig om du får ngn rätsida på det!
Senast redigerad av Svartlöga 2009-02-19 kl. 23:22. Anledning: Stavfel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in