2009-02-23, 12:26
Citat:
Det finns nog förstås människor som är i en position separat från den klassiska slavpositionen, så det är ganska farligt att generalisera. Men på universitetet arbetar nästan alla åt bemanningsföretag, och som sagt, bemanningsföretaget Manpower är världens största företag (om det inte ändrats det senaste året). I vanliga fall köper och säljer man sin egen tjänst/arbetskraft, men på ett bemanningsföretag är det företaget som köper och säljer din arbetskraft/tid/kropp. Och det är väl definitionen för slavarbete, när en person inte äger sig själv på marknaden. Slavarna under romartiden hade vissa grundläggande rättigheter, så det är inte så farligt som dom flesta tror. Man kunde köpa sig själv fri, ens familj var fri, och mat&husrum kunde man också köpa sig. Vissa nyttjade visserligen mer frihet än andra, men det kan man säga om folk idag också. För bemanningsföretaget är min person helt irrelevant, så länge dom inte får klagomål från klienten förstås. Det viktiga för företaget är positionen. Dom kan säga "Vi säljer en sekreterare", sen spelar det egentligen ingen roll om det är du eller någon annan. Du behöver inte ens vara med vid själva köpandet/säljandet.
Ursprungligen postat av CurryCurre
Yidaki! Skulle du vilja utveckla den tanken, att vi idag varken äger tid, arbetskraft eller kropp? Läste lite mer på Wiki-länkarna och från min, förvisso ganska oinitierade, synvinkel känns det ändå som att slaveriet på romartiden var ganska gräsligt jämfört med hur vi har det idag. Jag är i och för sig öppen för att den moderna människan lever i en form av slaveri också, men det skulle vara kul att veta mer om på vilket sätt. Politisk filosofi är inte en av mina starkaste grenar.
Det tar inte slut vid bemanningsföretag. Banken/Försäkringsbolaget lägger också sin press på folk. Till exempel, alla tar banklån för att köpa hus, så att du arbetar för banken istället för dig själv. Folk belånar sig upp över öronen idag, för att kunna hålla sig flytande. För vissa, som vant sig vid en viss sorts standard, går det så långt att dom leasar alla möbler, bilen, mobilen och allt möjligt. Folk äger ingenting, och arbetar för banken.
Sen kan man kanske dra det väldigt långt, övertolka. Bara det att vi gått från jägare&samlare till fast bosatta odlare, kan ses som grunden till slaveriet vi har idag. Men det blir alldeles för abstrakt, svårt att argumentera för.
Jag skulle nog ändra trådtiteln till "Samhället är uppbyggt av slavarbete",
men det är petitesser.

Edit:
För att vara lite pessimistisk, så som dom flesta människor lever idag, skiljer sig inte mycket från den inhumana statarklassen vi hade i samhället för ~hundra år sedan. Om folk tycker att det är koolt med väggar tapetserade med tidningspapper, och stampat jordgolv, då hoppas jag varningsklockorna ringer någonstans...
Senast redigerad av yidaki 2009-02-23 kl. 12:28.
Senast redigerad av yidaki 2009-02-23 kl. 12:28.