2009-02-23, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Yidaki! Skulle du vilja utveckla den tanken, att vi idag varken äger tid, arbetskraft eller kropp? Läste lite mer på Wiki-länkarna och från min, förvisso ganska oinitierade, synvinkel känns det ändå som att slaveriet på romartiden var ganska gräsligt jämfört med hur vi har det idag. Jag är i och för sig öppen för att den moderna människan lever i en form av slaveri också, men det skulle vara kul att veta mer om på vilket sätt. Politisk filosofi är inte en av mina starkaste grenar.
Det finns nog förstås människor som är i en position separat från den klassiska slavpositionen, så det är ganska farligt att generalisera. Men på universitetet arbetar nästan alla åt bemanningsföretag, och som sagt, bemanningsföretaget Manpower är världens största företag (om det inte ändrats det senaste året). I vanliga fall köper och säljer man sin egen tjänst/arbetskraft, men på ett bemanningsföretag är det företaget som köper och säljer din arbetskraft/tid/kropp. Och det är väl definitionen för slavarbete, när en person inte äger sig själv på marknaden. Slavarna under romartiden hade vissa grundläggande rättigheter, så det är inte så farligt som dom flesta tror. Man kunde köpa sig själv fri, ens familj var fri, och mat&husrum kunde man också köpa sig. Vissa nyttjade visserligen mer frihet än andra, men det kan man säga om folk idag också. För bemanningsföretaget är min person helt irrelevant, så länge dom inte får klagomål från klienten förstås. Det viktiga för företaget är positionen. Dom kan säga "Vi säljer en sekreterare", sen spelar det egentligen ingen roll om det är du eller någon annan. Du behöver inte ens vara med vid själva köpandet/säljandet.

Det tar inte slut vid bemanningsföretag. Banken/Försäkringsbolaget lägger också sin press på folk. Till exempel, alla tar banklån för att köpa hus, så att du arbetar för banken istället för dig själv. Folk belånar sig upp över öronen idag, för att kunna hålla sig flytande. För vissa, som vant sig vid en viss sorts standard, går det så långt att dom leasar alla möbler, bilen, mobilen och allt möjligt. Folk äger ingenting, och arbetar för banken.

Sen kan man kanske dra det väldigt långt, övertolka. Bara det att vi gått från jägare&samlare till fast bosatta odlare, kan ses som grunden till slaveriet vi har idag. Men det blir alldeles för abstrakt, svårt att argumentera för.

Jag skulle nog ändra trådtiteln till "Samhället är uppbyggt av slavarbete",
men det är petitesser.

Edit:
För att vara lite pessimistisk, så som dom flesta människor lever idag, skiljer sig inte mycket från den inhumana statarklassen vi hade i samhället för ~hundra år sedan. Om folk tycker att det är koolt med väggar tapetserade med tidningspapper, och stampat jordgolv, då hoppas jag varningsklockorna ringer någonstans...
Senast redigerad av yidaki 2009-02-23 kl. 12:28.
Citera
2009-02-23, 13:35
Medlem
Ankdammsmans avatar
När kommer husbonden och stänger av trådskaparens dator? Verkar vara ett ganska slappt bomullsplantage.

När det gäller statusjakten så kan man ju faktiskt välja att minimera sitt deltagande i den, genom att nöja sig med arbetslöshet eller ett jobb där man inte behöver göra särskilt mycket. Annars är medborgarlön en intressant tanke, men var sig högern eller vänstern är i närheten av att kunna genomföra det i praktiken.
Citera
2009-02-23, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Du kan ju flytta upp till norrland och leva som en stenåldersmänniska om du vill, men troligtvis väljer du inte det -> du är ingen slav. Det finns ingen som med våld tvingar dig att vara här.

Bra resonemang det där. Det är ungefär som att säga till de svarta som slavade på 1800-talet. "slavar du inte åt mig skjuter jag skallen av dig".

Även han hade fri vilja eller? Jag menar ingen tvingade honom... han kunde ju dö istället?
Citera
2009-02-23, 14:15
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezeriil
Bra resonemang det där. Det är ungefär som att säga till de svarta som slavade på 1800-talet. "slavar du inte åt mig skjuter jag skallen av dig".

Även han hade fri vilja eller? Jag menar ingen tvingade honom... han kunde ju dö istället?

Du vill alltså bara ha fördelarna utan att jobba för det? Om vi alla vill ha samma sak då?
Citera
2009-02-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Du vill alltså bara ha fördelarna utan att jobba för det? Om vi alla vill ha samma sak då?
Då får alla sina huvuden avskjutna?
Citera
2009-02-23, 14:44
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Då får alla sina huvuden avskjutna?

Ni kanske skjuter er själva när staten slutar mata er?
Citera
2009-02-23, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Ni kanske skjuter er själva när staten slutar mata er?
Är det det "alla" vill?

En bra bok om du verkligen tror att staten "matar" folk:
http://varuhuset.etc.se/sv/article/60256/marknadsmyter
Citera
2009-02-23, 16:49
Medlem
CurryCurres avatar
Tror inte att hela slav-analogin håller ihop riktigt efter en del funderingar här hemma på kammaren.

Vi är alla i den situationen att ingen har valt vilken situation hon ska födas till. Under vår barndom är vi i princip hjälplösa och måste leva på nåder hos institutioner, familj etc. Vi formas alltså redan från början av staten, i någon mening. När vi blir äldre sker alla våra val av karriär, familj, etc, inom ramar som helt är dikterade av vårt samhälle (ramarna alltså, inte nödvändigtvis valen själva... öppna samhällen har vida ramar, fundamentalistiska har snäva). Det är lika oundvikligt för oss som har fötts in i detta samhälle, som det var för slavarna på bomullsfälten som föddes in i sitt.

Men om vi verkligen låter detta (att födas in i en situation man inte kan påverka och måste lära sig fungera inom) stå som definition för slaveri, så skulle alla i så fall vara slavar. Begreppet skulle helt tappa sin innebörd. Dessutom tror jag att de mänskliga slavar som finns, exempelvis offer för trafficking etc, med all rätt skulle känna sig lite kränkta ifall vi på allvar jämställde vår situation med deras.

Däremot är jag absolut en förespråkare för att vi skulle kunna skapa ett bättre samhälle för alla! Att kritisera det rådande är alltid ett viktigt första steg till förändring!
Citera
2009-02-23, 17:04
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det finns nog förstås människor som är i en position separat från den klassiska slavpositionen, så det är ganska farligt att generalisera. Men på universitetet arbetar nästan alla åt bemanningsföretag, och som sagt, bemanningsföretaget Manpower är världens största företag (om det inte ändrats det senaste året). I vanliga fall köper och säljer man sin egen tjänst/arbetskraft, men på ett bemanningsföretag är det företaget som köper och säljer din arbetskraft/tid/kropp.

Du ser möjligen inte att du idag är fri att sluta på manpower utan att köpa dig fri, som skillnaden mot slaveri? Liberalism är motsatsen till slaveri, där kan du själv välja vad du vill göra. Du är fri att flytta ut i skogen om du vill, men eftersom det inte finns någon slavdrivare som kan ge bort frukterna av andras frivilliga arbete får du kanske klara dig utan.

Vi är inte slavar för samhället, vi är istället frivilliga deltagare i samhället. Alla är idag fria att leva utanför samhället om de vill, men de vill dem inte. Iallafall inte de flesta. Grundtillståndet för människan är absolut total fattigdom, sedan får man börja skapa själv, samhället har uppstått för att vi vill ha en sådan form; det gör att vi kan skapa mer välstånd till oss själva.

Slaveri, det är det först när man tvingas göra något - inte när man gör något för att få vara en del av något. Då kan man välja motsatsen. Tänk dig en ö med 20 människor. Om två med våld tvingar de övriga arton att jobba, annars kommer de bli dödade, då är det slaveri. Om två av personerna skapar något och erbjuder andra att vara med eller gå på egen hand, då är det däremot inte slaveri. Distinktionen är viktig, samhället är mest ett tankespöke; samhället är en samling av individer. Många vill tillhöra den samlingen, den verkar ge tillfredställelse på ett individuellt val.

Negativa rättigheter är inte slaveri, positiva rättigheter innebär direkt slaveri - någon kommer då tvingas av med saker för att ge andra sina rättigheter. Så du angriper från fel håll, om du vill komma åt det moderna slaveriet. Alla som arbetar måste ge > +50% av sitt arbete till politikerna, annars får man fängelse. Det är möjligen slaveri.
Senast redigerad av Dr.Jekyll 2009-02-23 kl. 17:08.
Citera
2009-02-23, 17:16
Bannlyst
även om jag var en miljonär skulle jag ändå jobba. jag vet inte vad jag skulle göra annars. det finns inget intressant att göra, så jag kan lika gärna göra någon nytta.

men det vore kanske bra om alla människor skulle få några miljoner kronor så att man inte behöver jobba om man inte vill, för det finns säkert många som inte vill.
Citera
2009-02-23, 19:37
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
även om jag var en miljonär skulle jag ändå jobba. jag vet inte vad jag skulle göra annars. det finns inget intressant att göra, så jag kan lika gärna göra någon nytta.

men det vore kanske bra om alla människor skulle få några miljoner kronor så att man inte behöver jobba om man inte vill, för det finns säkert många som inte vill.
Det är ju ett frivilligt val, inte slaveri.
Intressant även; hur har du tänkt göra så att alla människor får några miljoner? Har du läst stadsekonomi enligt Mugabe nyligen? Kung är den gubben!
Citera
2009-02-23, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Det är ju ett frivilligt val, inte slaveri.

jag vet, jag skämtade bara när jag sa att vi är slavar för samhället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in