• 3
  • 4
2016-08-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Jag är lite förvånad över all kritik mot tidskriften i denna tråd.

Visst, den är inte allt den kunde vara och blir kanske även under Hakelius ibland lite väl PK, men relativt ofta tycker jag faktiskt den bjuder på riktigt intressanta artiklar. I brist på bättre alternativ vill jag absolut inte vara utan den till helgen.

(Men jag önskar de skulle sluta med sin fåniga årliga kommunrankning...)
Är det 69 000 läsare de har? Då är du ju inte ensam om att gilla tidningen.

Eller, för att spetsa till det lätt osakligt, närmare 99 procent av Sveriges vuxna befolkning, icke-läsarna, kan ju inte ha fel...
Citera
2016-09-12, 13:13
Medlem
"Allt fler tidningar består mest av blaj. Det menar Fokus chefredaktör Johan Hakelius.

– I den ängsliga jakten på läsare vågar få lita på innehållet. Allt blir spektakulärt och skrikigt. Och i grund och botten tomt. Fokus är motsatsen till det."

http://www.resume.se/nyheter/artikla...nativekampanj/

ny skribent: ann heberlein.

contradiction in terms?
Citera
2017-08-30, 16:41
Moderator
Siegfrids avatar
Och nu slutar Johan Hakelius som chefredaktör för att fortsätta som politisk chefredaktör.
In kommer en pålitlig Bonnier-profil, Claes de Faire som tidigare lett Resumé.

de Faire får titeln publisher vilket normalt betyder att chefredaktör och vd är samma person. Han har tidigare haft samma position på Resumé och Veckans Affärer.

Resumé frågar naturligtvis om Hakelius fått sparken pga att han inte sjungit med änglarna om NMR.
Citat:
Har det här beslutet påverkats någonting av den kritiserade text du skrev i somras?

– Nej, den här processen satte igång redan i våras. Det finns en märklig idé om att ägare inte skulle tycka om när man skriver något som kritiseras och får uppmärksamhet. Det är det som är mitt jobb. Hade det varit så att ägarna hade några synpunkter skulle de inte tillåta mig att få ytterligare utrymme att skriva, avslutar Hakelius.

https://www.resume.se/nyheter/artikl...-chefredaktor/
Citera
2017-10-25, 10:47
Medlem
InnesIs avatar
Jag har nyligen börjat läsa Fokus och har uppskattat den mest av de nyhetsmagasin jag tagit del av. perfekt format också. Lagom långt och utkommer en gång i veckan. Att läsa dagstidningar har jag inte tid eller ro att göra och månadsmagasin är en helt annan sak. Fokus är det perfekta mellanläget.

Hakelius är skarp. Jag håller naturligtvis inte med om allt men han är alltid tänkvärd. Jag upplever också att åsikterna som vädras i allmänhet inte är lika fastkedjade i åsiktskorridoren.

Jag får Fokus gratis genom jobbet men en prenumeration tycker jag nog det skulle vara värt pengarna. Hoppas kvaliteten hålls uppe trots ny chefredaktör.
Citera
2017-10-25, 16:05
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Tidningen Fokus är väl mest känd som tidningen som fegade ur en planerad granskning av vänsterextrema Researchgruppen (tidigare AFAs kartläggningsgrupp) efter ett drev från extremvänstern på bland annat Twitter. Istället kom tidningen Dagens Samhälle att publicera det granskade reportaget.

Om man är en vän av yttrandefrihet och obekväma granskningar så är inte tidningen Fokus något att rekommendera.
Citera
2018-02-07, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Och nu slutar Johan Hakelius som chefredaktör för att fortsätta som politisk chefredaktör.
In kommer en pålitlig Bonnier-profil, Claes de Faire som tidigare lett Resumé.

...

Har någon som prenumererat länge på tidningen någon uppfattning om den blivit bättre efter de Faire tog över? Jag slutade prenumerera efter Hakelius blev chefredaktör.
Citera
2020-10-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oceanliner
Har någon som prenumererat länge på tidningen någon uppfattning om den blivit bättre efter de Faire tog över? Jag slutade prenumerera efter Hakelius blev chefredaktör.

Jag svarar på min egen fråga om någon annan hittar hit. Har åter börjat prenumerera på Fokus och tycker den är mycket bra! Kan varmt rekommendera att läsa denna tidning, som kommer ut en gång i veckan, framför att scrolla i ett click-bait nyhetsflöde. Jag är mer påläst och insatt i senaste tidens händelser än vänner och bekanta som läser nyheter dygnet runt i sina telefoner trots att jag använder en flera hundra år gammal teknik: det tryckta ordet. Och nej jag är inte 70+ eller bakåtsträvare.
Citera
2021-03-06, 09:12
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:
Jag svarar på min egen fråga om någon annan hittar hit. Har åter börjat prenumerera på Fokus och tycker den är mycket bra! Kan varmt rekommendera att läsa denna tidning, som kommer ut en gång i veckan, framför att scrolla i ett click-bait nyhetsflöde. Jag är mer påläst och insatt i senaste tidens händelser än vänner och bekanta som läser nyheter dygnet runt i sina telefoner trots att jag använder en flera hundra år gammal teknik: det tryckta ordet. Och nej jag är inte 70+ eller bakåtsträvare.

Kul att höra, det låter riktigt bra. Tack för att du delar med dig, ska nog starta en prenumeration
Citera
2021-03-06, 10:23
Bannlyst
Citat:

Fy fan. Den där tidningen intresserade mig några gånger för 15 år sedan men insåg ju snabbt att det inte var någon Time (inte ens Time duger, Time är slask för pretentiösa). Fokus läsare är också pretton, ofta folkpartister.

Jag är också intresserad av gammal media. Böcker. Men inte att "följa med". Journalister är ju pack.
Senast redigerad av Mertillen 2021-03-06 kl. 10:27.
Citera
2021-05-12, 13:42
Medlem
Fokus verkar nu ha värvat folket som lämnade Bulletin.

Citat:
Susanna Popova och Alice Teodorescu Måwe bidrar med en krönika vardera, var tredje vecka. Markus Kallifatides och Thomas Gür ska skriva under vinjetten ”En halv grek och en turk”. Där tar de sig an en aktuell fråga, samma för båda, utifrån ett vänster – respektive högerperspektiv.

Sedan tidigare finns Nina Lekander där.

Teodorescu inleder med en artikel som handlar om cancel culture på Mittenuniversitetet men med en rubrik som tydligt anspelar på Bulletin: "snart vinner den som trycker på mute först".

Utöver nya krönikörer så Fokus även ha fått en ny betalvägg.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in