2009-02-18, 22:38
Bannlyst
Hur många av de bannade användarna söker amnesti efter sex månader? Och hur många av de som söker amnesti beviljas återinträde till forumet? Och slutligen, vad avgör om de beviljas amnesti eller inte - har det med sorten av regelbrott att göra, eller vilka faktorer bedömer man utifrån?

Givetvis förväntar jag mig inget exakt svar, men en ungefärlig uppskattning (förslagsvis procentuell) som fingervisning vore trevligt att få ta del av om det är möjligt.

Tack!
Citera
2009-02-18, 22:40
Medlem
kamikaze_kids avatar
Tror inte att du kommer få några siffror alls på det.. bara vad jag tror..
Citera
2009-02-18, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Tror inte att du kommer få några siffror alls på det.. bara vad jag tror..
Varför, skulle det vara känsligt eller hemligt menar du?
Citera
2009-02-18, 22:48
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Gissar att du redan läst igenom denna korta tråd?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=349815
Citera
2009-02-18, 22:50
Medlem
kamikaze_kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Envig
Varför, skulle det vara känsligt eller hemligt menar du?

Ne absolut inte, vilka användare som har fått amnesti går säkert bra att få reda på, men tveksamt med hur många som söker amnesti. - Spontant känns det så, men kan och har säkert fel.
Citera
2009-02-18, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Gissar att du redan läst igenom denna korta tråd?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=349815
Nej, men nu har jag! Tack! Jag förstår din point, men tycker fortfarande det skulle vara intressant att få veta hur många som söker amnesti och på vilka grunder de i den länkade tråden har ansetts värdiga ett återinträde (givetvis är det också intressant att få höra om de fall som inte har medgivits återinträde).
Citera
2009-02-18, 23:02
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Nej, men nu har jag! Tack! Jag förstår din point, men tycker fortfarande det skulle vara intressant att få veta hur många som söker amnesti och på vilka grunder de i den länkade tråden har ansetts värdiga ett återinträde (givetvis är det också intressant att få höra om de fall som inte har medgivits återinträde).

Så lite så

Mod El Zorro har kanske bra koll,skicka pm och se om du kan få nått svar här i tråden.

Är det bara nån procent i siffror du vill ha så går det kanske bra (bara gissar nu) För nick och så får du inte reda på.
Citera
2009-02-18, 23:04
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Hur många av de bannade användarna söker amnesti efter sex månader?
Det finns nog ingen statistik att plocka fram, men det är rätt ovanligt att användare ansöker om amnesti.
Citat:
Och hur många av de som söker amnesti beviljas återinträde till forumet?
Det finns som sagt ingen statistik, men hyfsat många av de som ansöker beviljas amnesti.
Citat:
Och slutligen, vad avgör om de beviljas amnesti eller inte - har det med sorten av regelbrott att göra, eller vilka faktorer bedömer man utifrån?
Det beror väldigt mycket på vad det var för regel som användaren bröt mot.
Det är exempelvis betydligt svårare att få amnesti om man har blivit bannlyst p.g.a. KFK eller om man har outat en annan användare jämfört med att exempelvis ha postat en "oskyldig" referrallänk. Man tar naturligtvis även hänsyn till saker som hur användaren skötte sig innan bannlysningen, varför personen anser att amnesti bör beviljas m.m.
Citera
2009-02-18, 23:19
Bannlyst
Frågan i denna tråd måste väl ändå vara ämnad åt "admin"?

Regelverket verkar ju klart som korvspad i den här frågan

Citera
2009-02-19, 07:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Är det bara nån procent i siffror du vill ha så går det kanske bra (bara gissar nu) För nick och så får du inte reda på.
Nädå, vad ska jag med nick till? Men någon procent i siffror går bra, g-i-s-s-a-r du? Tack, då vet vi...

Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Det finns nog ingen statistik att plocka fram, men det är rätt ovanligt att användare ansöker om amnesti.
Hmm, hur vet du att det är ovanligt - har admin hävdat det? Jag fattar inte varför det skulle vara ovanligt när möjligheten medger att söka amnesti? Kan det bero på att det är hart när omöjligt att nå admin när man är bannad, eller otydligt informerat om att möjligheten finns och hur man ska gå tillväga? Eller är det på grund av att admin endast redovisar de som beviljats amnesti och att det därför inte syns ett stort mörkertal?

Citat:
Det finns som sagt ingen statistik, men hyfsat många av de som ansöker beviljas amnesti..
Inte för att vara petig, men ovan skrev du att det nog inte finns någon statistik och nu är du mer definitiv om dess frånvaro? Jag fick det till att 27 st användare har beviljats amnesti sedan juni 2006 enligt den länkade tråden i något av inläggen ovan. Det måste vara försvinnande få i jämförelse med hur många som har bannats under samma period. Vi måste vara nere på promille-nivå, vilket i någon mån motsäger de uppgifter du lägger fram. Antingen söker väldigt få amnesti, eller så ska det mycket till att beviljas amnesti helt enkelt. Jag kan inte tolka sambanden utifrån faktan på något annat sätt.

Citat:
Det är exempelvis betydligt svårare att få amnesti om man har blivit bannlyst p.g.a. KFK eller om man har outat en annan användare jämfört med att exempelvis ha postat en "oskyldig" referrallänk. Man tar naturligtvis även hänsyn till saker som hur användaren skötte sig innan bannlysningen, varför personen anser att amnesti bör beviljas m.m.
Jag ifrågasätter inte dina uppgifter, men undrar hur du kan veta så säkert när beviljan om amnesti tydligen helt ligger på admins bord, eller gör du en kvalificerad gissning?

Om det är som du lägger fram tycker jag besluten baseras på delvis fel premisser. Att KFK kan omöjliggöra amnesti kan jag förstå, men att en enskild outning skulle bedömas likvärdigt har jag mycket svårt att förstå. Gång på annan har outningar ofta visat sig vara ödesdigra och icke genomtänkta misstag, uppfattar jag det som? Troligtvis har man lärt sig läxan om man blivit avstängd för outning en gång, varför det troligtvis aldrig kommer att ske igen från en användare som har gjort detta p g a ett obetänkligt misstag.

Tack för svar, oavsett verklighetsförankrad substans i dem eller inte...

Citat:
Ursprungligen postat av Talkactive
Frågan i denna tråd måste väl ändå vara ämnad åt "admin"?

Regelverket verkar ju klart som korvspad i den här frågan
Ja, admin är nog rätt filur att svara på frågan. Dock tycker jag inget i frågan är klart som korvspad, även om man läser igenom infon i spoilern.

Mvh
Citera
2009-02-19, 09:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ärligt talat, hur många som bannlysts för KFK söker amnesti?

Jag misstänker att de allra flesta som söker får amnesti såvida man inte haft ett trollkonto under de senaste sex månaderna under tiden man varit bannlyst? Ska man inte få amnesti misstänker jag att man ska ha uppfört sig väldigt illa och jag antar att de personerna i väldigt liten utsträckning söker amnesti.
Citera
2009-02-19, 12:34
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Jag fattar inte varför det skulle vara ovanligt när möjligheten medger att söka amnesti? Kan det bero på att det är hart när omöjligt att nå admin när man är bannad, eller otydligt informerat om att möjligheten finns och hur man ska gå tillväga? Eller är det på grund av att admin endast redovisar de som beviljats amnesti och att det därför inte syns ett stort mörkertal?
Väldigt få personer ansöker om amnesti och varför det är så går inte att svara på.
Citat:
Inte för att vara petig, men ovan skrev du att det nog inte finns någon statistik och nu är du mer definitiv om dess frånvaro? Jag fick det till att 27 st användare har beviljats amnesti sedan juni 2006 enligt den länkade tråden i något av inläggen ovan. Det måste vara försvinnande få i jämförelse med hur många som har bannats under samma period. Vi måste vara nere på promille-nivå, vilket i någon mån motsäger de uppgifter du lägger fram. Antingen söker väldigt få amnesti, eller så ska det mycket till att beviljas amnesti helt enkelt. Jag kan inte tolka sambanden utifrån faktan på något annat sätt.
Det jag menade var att man inte samlar in statistik över hur många som ansöker om amnesti och hur många som beviljas det, men skulle man gå igenom alla fall manuellt så skulle man säkert kunna få fram en siffra.
Citat:
Jag ifrågasätter inte dina uppgifter, men undrar hur du kan veta så säkert när beviljan om amnesti tydligen helt ligger på admins bord, eller gör du en kvalificerad gissning?
Det finns en del information i outlaw...
Citat:
Om det är som du lägger fram tycker jag besluten baseras på delvis fel premisser. Att KFK kan omöjliggöra amnesti kan jag förstå, men att en enskild outning skulle bedömas likvärdigt har jag mycket svårt att förstå. Gång på annan har outningar ofta visat sig vara ödesdigra och icke genomtänkta misstag, uppfattar jag det som? Troligtvis har man lärt sig läxan om man blivit avstängd för outning en gång, varför det troligtvis aldrig kommer att ske igen från en användare som har gjort detta p g a ett obetänkligt misstag.
Det beror ju naturligtvis även på hur pass allvarlig outningen är. Som du kanske vet så är anonymiteten en av Flashbacks grundpelare, och brott mot regel 1.06 ses därför som extra allvarliga.
Har personen skrivit ut en användares personuppgifter någonstans så kan man nog glömma tanken på amnesti, men om det däremot är någon "oskyldig" grej som att sammankoppla två användare som alla förstår är samma person så har man större chans att få amnesti.
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ska man inte få amnesti misstänker jag att man ska ha uppfört sig väldigt illa och jag antar att de personerna i väldigt liten utsträckning söker amnesti.
Ja, och det är antagligen därför rätt många av de som ansöker om amnesti faktiskt beviljas det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in