2009-02-18, 21:03
Medlem
Tjena!

Jag har letat lite här på flashback angående fel när man gör systemåterställning men har inte hittat något svar på mitt problem. Grejen är den att jag fick ett virus för kanske 2-3 veckor sedan. Jag har tagit bort en del av viruset (tror jag) men min dator blir bara segare och segare. Jag bestämde mig för att göra en systemåterställning till ungefär 25 januari då jag vet att datorn fungerade felfritt.

Jag gick in på systemåterställnings menyn klickade i när jag ville dra tillbaka min återställning tryckte nästa och så börjar datorn att återställas, den startas om. Jag får fram ett meddelande som säger att datorn kan inte återställas till vald tidpunkt=inga ändringar har gjorts. Jag har försökt med olika tidpunkter i både normalt och felsäkert läge i windows men inget har lyckats.

Kan det vara ett virus som ställer till med oredan? Har gjort antivirus sökning med F-secure och den hittade bla riskware objekt som jag tog bort. Har också fått meddelande angående
C:\System Volume Information\_restore{A0E2A2E3-0348-4013-AE6F-64D1789E6D47} (har kollat i mappen och fått fram att här är information ang system återställning), i meddelandet var det någon varning och tror också virus har varit här och härjat (inte säker).

Vad kan jag göra för att få återställningen att fungera igen? Eller måste jag formatera datorn IGEN!?!

BTW: jag använder Windows XP Professional.

Tacksam för svar
MLjung
Senast redigerad av MLjung 2009-02-18 kl. 21:06.
Citera
2009-02-18, 21:14
Medlem
Djurmos avatar
Kan bara berätta att jag hade påhälsning av en poppupp-hitler som jävlades ordentligt. I alla fall så ville jag bara bli av med eländet och efter några fruktlösa försök så beslöt jag mig för en systemåterställning. Jag blev rätt paff när det plötsligt inte fanns en enda återställningspunkt kvar att välja på, allihop var borta.

Sedan kontaktade jag Panda (ja de kanske inte är bäst, men dom var billiga i alla fall) och jag fick svar från dom. De berättade att ofta så finns en kopia av virus (eller om det bara var namnet på viruset) och liknande kvar i just _restore mappen, där ska de sedan inte kunna göra någon skada, men virusprogrammet kan ändå börja larma och bete sig.
Citera
2009-02-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MLjung
Tjena!

Jag har letat lite här på flashback angående fel när man gör systemåterställning men har inte hittat något svar på mitt problem. Grejen är den att jag fick ett virus för kanske 2-3 veckor sedan. Jag har tagit bort en del av viruset (tror jag) men min dator blir bara segare och segare. Jag bestämde mig för att göra en systemåterställning till ungefär 25 januari då jag vet att datorn fungerade felfritt.

Jag gick in på systemåterställnings menyn klickade i när jag ville dra tillbaka min återställning tryckte nästa och så börjar datorn att återställas, den startas om. Jag får fram ett meddelande som säger att datorn kan inte återställas till vald tidpunkt=inga ändringar har gjorts. Jag har försökt med olika tidpunkter i både normalt och felsäkert läge i windows men inget har lyckats.

Kan det vara ett virus som ställer till med oredan? Har gjort antivirus sökning med F-secure och den hittade bla riskware objekt som jag tog bort. Har också fått meddelande angående
C:\System Volume Information\_restore{A0E2A2E3-0348-4013-AE6F-64D1789E6D47} (har kollat i mappen och fått fram att här är information ang system återställning), i meddelandet var det någon varning och tror också virus har varit här och härjat (inte säker).

Vad kan jag göra för att få återställningen att fungera igen? Eller måste jag formatera datorn IGEN!?!

BTW: jag använder Windows XP Professional.

Tacksam för svar
MLjung

Ladda hem malwarebytes och scanna med det.
Citera
2009-02-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phlaxurqx
Ladda hem malwarebytes och scanna med det.

Ska testa direkt
Citera
2009-02-18, 21:46
Medlem
Viruset finns kanske kvar i återställnings punkterna som Anti virus programmet inte kan ta bort. Vissa virus skapar avsiktligen ditt problem.

Eftersom det ändå inte funkar får du stänga av system återställningen tillfälligt så att alla återställnings punkter tas bort. Sedan scannar du igen och tar bort allt misstänkt. Virus, adaware etc.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / System återställningen

Om inte det löser problemet får du formatera och installera om allt.
Citera
2009-02-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Viruset finns kanske kvar i återställnings punkterna som Anti virus programmet inte kan ta bort. Vissa virus skapar avsiktligen ditt problem.

Eftersom det ändå inte funkar får du stänga av system återställningen tillfälligt så att alla återställnings punkter tas bort. Sedan scannar du igen och tar bort allt misstänkt. Virus, adaware etc.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Egenskaper / System återställningen

Om inte det löser problemet får du formatera och installera om allt.

Har också funderat på detta, att viruset gör det avsiktligt. Man kan inte på något sätt ta bort filerna manuellt? Fast det borde väll finnas anti virus program som kan söka igenom dessa mapparna och hitta vilka filer som är virus? utan att ta bort?

Ska resra Malwarebytes först, har än så länge hittat två infekterade objekt, iof så tror jag inte det är dessa som skapar problem. Men man vet aldrig

Jag inaktiverar systemåterställning ifall detta inte hjälper och analyserar igen (för säkerhets skull) så får vi se ifall datorn börjar gå fortare.

Tack för all hjälp så här långt!
Citera
2009-02-19, 03:43
Medlem
hasenfrasens avatar
Angående systemåterställning, det är bland de första platserna som befolkas av virus och trojaner så det finns INGEN anledning att använda sig av System Restore/systemåterställningen. Gör backup på viktiga data, resten går att fixa till i efterhand via ominstallation om inte Antimalware klarar av att fixa bort eländet.
Citera
2009-02-19, 19:52
Medlem
Djurmos avatar
Så här såg Pandas lösning ut som jag skrev tidigare om:

IMPORTANT: Remember that you should only follow these steps after disinfecting the computer. These steps alone will not deactivate malware.

Sometimes, in computers with Windows XP, even after viruses and other threats have been eliminated the antivirus may detect it again and again in the _restore folder without being able to eliminate it.

Although malware is detected in this folder after disinfecting the computer, it does not mean that the computer is still infected. This situation, created by a particular characteristic of Windows XP, is not dangerous at all, although it may worry some users who are not familiar with the use of the _restore folder.

Windows XP offers the possibility of restoring the system automatically, recovering eliminated files or the system settings accidentally modified.

For that reason, Windows XP keeps all the eliminated or modified elements inside its hidden directory, called _restore, which is protected so that its contents can’t be manipulated by anybody or anything.

This feature, although sometimes advantageous, may cause the following conflict: when the antivirus performs a scan, it will detect the infected and the erased files which Windows XP stores in the _restore folder.

That is why when a new scan is performed, the antivirus will detect again the infected file in the _restore folder but it won’t be able to eliminate it because the file is protected by the operating system and is out of its reach.

How to eliminate viruses and other threats completely from the restore folder

1.
Log on as the Administrator or with the details of the user that has administrator rights.
2.
Click with the right button of the mouse on My Computer.
3.
Select Properties.
4.
Click System Restore.
5.
Check the Turn off System Restore or Turn off System Restore on all drives checkbox.
6.
Click Apply and then OK.

How to reactivate System Restore option

1. Click with the right button of the mouse on MY Computer.
2. Select Properties.
3. Click System Restore.
4. Disable the Turn off System Restore or Turn off System Restore on all drives checkbox.
5. Click Apply and then OK.

After completing these steps, carry out a full scan of your computer using the antivirus program in order to ensure that it correctly disinfected.

Help nº- 20070716 18 EN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in