• 3
  • 4
2009-07-10, 16:10
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Varför budar 3 st användare över sig själva flera gånger? Är det så det funkar där? De har sitt "click" med polare som trissar upp priset åt varandra?
Det finns en funktion för automatisk budgivning. Låt oss säga att du sätter ett maxbud på 100SEK och startpriset är 1SEK (vilket du bjuder), sedan bjuder någon två kronor. Då kommer du automatiskt att lägga ett bud på tre kronor osv. ändå tills man når maxgränsen.

Av någon anledning så brukar de "förlorande" buden ibland inte visas i listan. Varför vet jag inte, men det handlar i alla fall inte om att de försöker att trissa upp priset (även om det naturligtvis förekommer på Tradera). Edit: "Vanliga" bud som förlorar brukar alltid visas, det är bara när autofunktionen används som det knasar.
Senast redigerad av antagonisten 2009-07-10 kl. 16:13.
Citera
2009-07-10, 16:17
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Det finns en funktion för automatisk budgivning. Låt oss säga att du sätter ett maxbud på 100SEK och startpriset är 1SEK (vilket du bjuder), sedan bjuder någon två kronor. Då kommer du automatiskt att lägga ett bud på tre kronor osv. ändå tills man når maxgränsen.

Av någon anledning så brukar de "förlorande" buden ibland inte visas i listan. Varför vet jag inte, men det handlar i alla fall inte om att de försöker att trissa upp priset (även om det naturligtvis förekommer på Tradera). Edit: "Vanliga" bud som förlorar brukar alltid visas, det är bara när autofunktionen används som det knasar.

Tackar och bockar för informationen!

Då e det väl bara att hoppa in och börja buda
Citera
2012-02-09, 22:09
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Driver killen egen datorfirma? För vem får tag på så många trasiga hårddiskar egentligen?

Gammal tråd i know, men jag sålde två hårddiskar till honom för ett par år sedan, en fungerande maxtor på 80 gig och en seagate på 160 gb, båda med ide-anslutning i prisklassen 40 kr. Tidigare hade jag gjort en affär med honom där en hårddisk skickades med DHL, vilken han hade hämtat ut men tydligen ändå inte fått enligt hans egna ord.

Dessa två hårddiskar åkte också iväg med DHL, där jag fick lägga ut pengar för frakten. Efter tester av hårddiskarna, som båda såldes som defekta, var han missnöjd och ville pruta bort hela frakten som var ungefär priset för hårddiskarna så han slapp lämna negativt omdöme. Fick hota honom med två hämndomdömen då han redan lämnat positivt på en av hårddiskarna just då.

Annars är människan en jävel på att prata i telefonen. Han verkar vara i 65-årsåldern och samla på hårddiskar, hade väl runt 700st när jag ringde (minns inte exakt, haha). Vi pratade bland annat om att han hade ett mycket långsamt modem och bodde i skogen, att han gillade den mörkhåriga bruden på tv4-nyheterna och vilka enorma flervåningsflygplan man kan flyga utomlands med. Det längsta samtalet varade i nästan tre timmar, sedan blev jag plötsligt mycket upptagen när han fortsatte ringa. Nu har dock dennes traderakonto varit nere sen dec 2010.
Citera
2012-02-09, 22:12
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten

Leve gamla Tradera, där man fick sitta uppe nattetid och "vakta" auktioner då maxbudsfunktionen inte var automatisk. Var så mycket mer spänning då
Citera
2018-01-01, 18:52
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenutanminne
Lånar tråden för att diskutera denna snubbe som jag tycker är lite rolig,

Visst, han är ingen bedragare, han ligger inom reglerna för tradera. Men lite roligt är det allt. Han har typ fyra procent negativa feedbacks på 400+ affärer, vilket är skapligt högt. Och tittar man på omdömena så är det en sak som återkommer hela tiden: "missuppfattade beskrivningen"
...visst, man kan hävda att man är utsatt för en komplott av slarviga köpare, att man är drabbad av otur. Men om det återkommer hela tiden, och andra storsäljare inte har lika många negativa omdömen -- borde man inte inse någonting då?

I korthet: han säljer en massa hårddiskar, de flesta diskar är antingen moderna trasiga diskar, eller gamla fungerande diskar i storleksordningen megabyte.
På de trasiga diskarna står det aldrig "defekt" i rubriken, han skriver det i annonsen i stället. Ville man vara lite elak kunde man sammanfatta det med att han vet att om han skrev "defekt" i rubriken så skulle inte en jävel intressera sig.
Sen är det många som bjuder på en 220Mb disk också, och tror det är en 220Gb. Härligt.
Tror "hårddisken" är i farten igen, efter ett halvdecenniums semester. Denna gång som försäljare av skrotbilar under nicket "Däckgubben" på Blocket:

Micra K10
Opel Vectra
Saab 9000

Förvånansvärt snarlikt annonsupplägg (flertalet bilar för 1 900:-, de flesta utan motor, och med allmänt skumma bilder som en bild på ratten eller en framlykta).

Sökte i mejlhistoriken då jag sålde en hårddisk till "hårddisken" 2010 och båda visar sig höra hemma i Storuman.

Edit: Det är samma person. Förnamn, efternamn och ort överensstämmer iallafall. Ägare till 94 bilar...
Senast redigerad av avc 2018-01-01 kl. 19:01.
Citera
2018-01-01, 23:27
Medlem
TheBouncers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Tror "hårddisken" är i farten igen, efter ett halvdecenniums semester. Denna gång som försäljare av skrotbilar under nicket "Däckgubben" på Blocket:

Micra K10
Opel Vectra
Saab 9000

Förvånansvärt snarlikt annonsupplägg (flertalet bilar för 1 900:-, de flesta utan motor, och med allmänt skumma bilder som en bild på ratten eller en framlykta).

Sökte i mejlhistoriken då jag sålde en hårddisk till "hårddisken" 2010 och båda visar sig höra hemma i Storuman.

Edit: Det är samma person. Förnamn, efternamn och ort överensstämmer iallafall. Ägare till 94 bilar...

Haha Vilken lirare
Hårddiskar och skrotbilar. Bara skriker tattare om denna människa.

Ingen från Storuman på forumet som vet hur han ser ut och kan bidra med en bild på gubben??
Han borde vara tämligen känd bland lokalborna
Citera
2018-01-02, 10:39
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Har köpt hundratals prylar på tradera och det har fungerat utmärkt varje gång. Några få gånger har leveransen tagit bortåt 10 dagar när jag förväntade mig 3-4 dagar. Det kan man leva med.

Jag köper oftast bara om säljaren har bra betyg och viss historik. Men jag har tagit lite högre risker om priset är väldigt lågt och det har fungerat också.

Min erfarenhet/uppfattning är att omdömessystemet fungerar löjligt bra. Det är extremt självsanerande.

Man måste nästan vara lite korkad om man blir "lurad" på tradera.
Citera
2018-01-02, 21:02
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBouncer
Haha Vilken lirare
Hårddiskar och skrotbilar. Bara skriker tattare om denna människa.

Ingen från Storuman på forumet som vet hur han ser ut och kan bidra med en bild på gubben??
Han borde vara tämligen känd bland lokalborna
Han verkar driva nån privatfirma vid namn "Björnen" iallafall. Man undrar ju hur det gick med hårddiskverksamheten efter vederbörande stängts av från Tradera...

Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Har köpt hundratals prylar på tradera och det har fungerat utmärkt varje gång. Några få gånger har leveransen tagit bortåt 10 dagar när jag förväntade mig 3-4 dagar. Det kan man leva med.

Jag köper oftast bara om säljaren har bra betyg och viss historik. Men jag har tagit lite högre risker om priset är väldigt lågt och det har fungerat också.

Min erfarenhet/uppfattning är att omdömessystemet fungerar löjligt bra. Det är extremt självsanerande.

Man måste nästan vara lite korkad om man blir "lurad" på tradera.
Det är dock lätt att, av oro för att råka ut för negativt omdöme själv, ge sjutton i att lämna negativt omdöme. Här är inte jag guds bästa, då jag varit missnöjd med mer än en affär som jag ändå lämnat positivt omdöme på (bristfällig objektsbeskrivning/dolda fel/varor av allmänt undermålig kvalitet som säljaren vägrat ta ansvar för och hänvisat till "befintligt skick", otrevliga säljare men varorna har trots allt kommit fram till slut och fungerat, eller som "hårddisken", som prompt skall vinna budgivningen och sedan försöka pruta på sitt eget bud).

Har drygt 300 omdömen och håller dock med dig på sätt och vis, det är ytterst få affärer (typ 1 på 100-150) som gått riktigt dåligt. Har blivit blåst en gång på en billig TV, en annan gång beställde jag en mobil som aldrig kom fram, där säljaren ersatte hela beloppet (ovanligt idag dock).

Det man som säljare skall passa sig för är att lämna omdöme innan köparen gjort det. Då är köparen ofta betydligt mer villig att reda ut eventuella oegentligheter.
Citera
2018-01-03, 01:28
Medlem
TheBouncers avatar
Om det är samma snubbe som driver firman Björnen, så har killen börjat handla med flygplansdelar nu.

Han har gått "livets hårda skola" och är enligt han själv pilot och entreprenör.

https://www.facebook.com/bjornalrik....4%3A1514938819

Kan detta vara rätt gubbe? För det känns som om han borde varit äldre, även om detta också uppenbarligen är en tattare.

Edit: Det måste vara han. Han har en bild på ett framhjul med rostig skärmkant, med bildtexten
Citat:
Toyota Corolla 16V 4 WD!

Väldigt likt de övriga bilannonserna
Senast redigerad av TheBouncer 2018-01-03 kl. 01:33.
Citera
2018-01-06, 22:39
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBouncer
Om det är samma snubbe som driver firman Björnen, så har killen börjat handla med flygplansdelar nu.

Han har gått "livets hårda skola" och är enligt han själv pilot och entreprenör.

https://www.facebook.com/bjornalrik....4%3A1514938819

Kan detta vara rätt gubbe? För det känns som om han borde varit äldre, även om detta också uppenbarligen är en tattare.

Edit: Det måste vara han. Han har en bild på ett framhjul med rostig skärmkant, med bildtexten

Väldigt likt de övriga bilannonserna
Wow.. Skrotnissen ser förvånansvärt normal ut för uppfattningen man fått i övrigt. Gissade på att han var 60+ när jag pratade med honom vid millennieskiftet. Är det han som har ett till konto och kommenterar sina egna kommentarer under samma namn?

Edit: Pilot vettefan, men han var väldigt fascinerad av flygplan vad jag kan minnas från mitt samtal med honom.
Senast redigerad av avc 2018-01-06 kl. 22:48.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in