2009-02-18, 19:51
Medlem
fsdfsdfs avatar
När jag var liten prenumererade jag på Bamse men vi gick över till Kalle Anka ungefär samtidigt som det kom fram att deras lilla dotter var utvecklingsstörd och nog skulle få gå i en egen skola.

Vad har hänt på 20 år? Skulle kunna plocka upp ett nummer på pressbyrån, men frågar er.. någon kanske läser eller är småbarnsförälder.

Sökte i forumet men hittade mest en tråd om huruvida Bamse blivit elak.

Stannade dom i växten eller är Teddy civilingenjör, Brum fotbollsproffs och Nalle-Maja investmentbankir hos Krösus Sork? Hur går det för den minsta som pratade med djuren? Har det kommit några fler? Lever Gammelfarmor?
Citera
2009-02-18, 20:22
Medlem
Uncle Dukes avatar
Ja, de har stannat i växten i lågstadieåldern, i alla fall i det senaste numret jag läste (var väl några år gammalt). Jag har dock alltid haft en föraning om att Teddy kommer att visa sig vara bög, han är den enda av trillingarna som ännu inte haft en heterosexuell kärleksrelation, om han haft det har det gått mig förbi. Det känns ju som om sexuella minoriteter är den enda samhällsfråga som Bamse inte tagit upp.

Brumma, det yngsta barnet (hon som är utvecklingsstörd), går fortfarande på dagis tror jag.

Klart Farmor lever, vem skulle annars göra dunderhonung?
Senast redigerad av Uncle Duke 2009-02-18 kl. 20:24.
Citera
2009-02-18, 20:26
Medlem
Dr.hankeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Ja, de har stannat i växten i lågstadieåldern, i alla fall i det senaste numret jag läste (var väl några år gammalt). Jag har dock alltid haft en föraning om att Teddy kommer att visa sig vara bög, han är den enda av trillingarna som ännu inte haft en heterosexuell kärleksrelation, om han haft det har det gått mig förbi. Det känns ju som om sexuella minoriteter är den enda samhällsfråga som Bamse inte tagit upp.

Brumma, det yngsta barnet (hon som är utvecklingsstörd), går fortfarande på dagis tror jag.

Klart Farmor lever, vem skulle annars göra dunderhonung?

Är brumma utvecklingsstörd
Citera
2009-02-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Är brumma utvecklingsstörd

Det stämmer. Det var dessutom HON som gjorde (med lite hjälp av Skalman), uttrycket "Hakuna Mattata" känt i sverige. Detta långt innan Timon och Pumba ens var en skissade på en servett...
Citera
2009-02-18, 20:40
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthPeter
Det stämmer. Det var dessutom HON som gjorde (med lite hjälp av Skalman), uttrycket "Hakuna Mattata" känt i sverige. Detta långt innan Timon och Pumba ens var en skissade på en servett...

För att inte tala om att de drev tusentals svenska barn till vansinne genom att aldrig berätta vad "hakuna matata" betydde, utan låta det vara en hemlighet mellan Brumma och Skalman "och femtio miljoner till", så att man fick vänta tio år eller så tills Lejonkungen dök upp (på den här tiden fanns inte internet, ungdomar!) innan man fick veta vad de betydde, och så var det inget krångligare än "inga bekymmer" (jag hade rätt svårt att tro på att det var något så simpelt)
Citera
2009-02-18, 20:46
Medlem
JollyRogerss avatar
Hur och när avslöjar de denna detalj om Brumma?
Citera
2009-02-18, 20:56
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JollyRogers
Hur och när avslöjar de denna detalj om Brumma?

I "Ett befriande leende", Bamse nr 3 1989. Skalman (såklart) märker Brummas försenade språkutveckling (hon är född samtidigt som Mini-Hopp, som pratar rent och korrekt, medan Brumma inte har lärt sig tala) och andra kognitiva svårigheter och tar ett snack med Bamse och Brummelisa om att Brumma är "annorlunda", har svårare att lära sig saker och kanske måste gå i en specialklass.

Här står lite mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_ö...i_Bamse#Brumma

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multim...e5_255059w.jpg
Citera
2009-02-18, 21:16
Medlem
JollyRogerss avatar
Citat:
I "Ett befriande leende", Bamse nr 3 1989. Skalman (såklart) märker Brummas försenade språkutveckling (hon är född samtidigt som Mini-Hopp, som pratar rent och korrekt, medan Brumma inte har lärt sig tala) och andra kognitiva svårigheter och tar ett snack med Bamse och Brummelisa om att Brumma är "annorlunda", har svårare att lära sig saker och kanske måste gå i en specialklass.

Här står lite mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_ö...i_Bamse#Brumma

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multim...e5_255059w.jpg

Jag tackar för den perfekta infon.
Citera
2009-02-18, 22:15
Medlem
fsdfsdfs avatar
Tack för svaren hörni!

Citat:
För att inte tala om att de drev tusentals svenska barn till vansinne genom att aldrig berätta vad "hakuna matata" betydde, utan låta det vara en hemlighet mellan Brumma och Skalman "och femtio miljoner till", så att man fick vänta tio år eller så tills Lejonkungen dök upp (på den här tiden fanns inte internet, ungdomar!) innan man fick veta vad de betydde, och så var det inget krångligare än "inga bekymmer" (jag hade rätt svårt att tro på att det var något så simpelt)

Touché!

En gång var det en svensk tjej som bodde i en missionärsfamilj i Tanzania som efterlyste brevvänner (ja sånt höll vi på med back in the 80's) i tidningen. Hon skröt då att hon visste vad hakuna matata betydde, så om man blev kompis med henne så skulle hon berätta. Hon måste ha fått hordvis med propåer.
Citera
2009-02-18, 22:18
Medlem
fsdfsdfs avatar
När vi ändå är inne på saker vi lärt oss genom Bamse så måste vi nämna Teds och Skalmans hemliga ord "Gnothi Seauton" - känn dig själv.

Dessutom kan man avslöja en falsk Afrika-professor genom att säga "En fråga bara, visst ligger Timbuktu i Burundi?". Då svarar han "självklart, det vet ju alla". Men det ligger ju i Mali!
Citera
2009-02-19, 01:14
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsdfsdf
När vi ändå är inne på saker vi lärt oss genom Bamse så måste vi nämna Teds och Skalmans hemliga ord "Gnothi Seauton" - känn dig själv.

Dessutom kan man avslöja en falsk Afrika-professor genom att säga "En fråga bara, visst ligger Timbuktu i Burundi?". Då svarar han "självklart, det vet ju alla". Men det ligger ju i Mali!

Ja! Och Hypatia! "Den här gången ska Hypatia försvaras!" gormar Skalman om någon påstår att astrologi är vettigt (f ö klottrade Skalman "Gnothi seauton" på Krösus' tält där han lurade av folk pengar mot spådomar och horoskop, och så jämförde han astrologin med Förintelsen en gång, han ansåg att båda två var exempel på att vidskepelse kan vara farlig). I en "Bamses skola" fick vi veta vem Hypatia var (autentiskt citat följer):

Citat:
Den sista av de stora forskarna var HYPATIA, astronom, fysiker, filosof, en lysande föreläsare. Och kanske märkligast av allt: Hon var kvinna i en tid då kvinnor saknade de flesta rättigheter.
Kyrkan med ärkebiskop Kyrillos i spetsen hatade hennes lärdom och vetande, så har kyrkan nästan alltid gjort. Konstigt nog!
Man hetsade folket att bränna biblioteket med alla 'hedniska' bokrullar och att mörda Hypatia. Det sägs att hon flåddes med snäckskal.
Därmed försvann sjuhundra års kunskap för att ge plats åt vidskepelse.
Citera
2009-02-20, 02:49
Medlem
Don_Burres avatar
Vet inte hur relevant det är för frågan men det var iaf Johan Höjer (nu lärare på serieskolan i Gävle) som utvecklade Brummas handikapp (lät lite konstigt det där)! Kan ju vara kul för nån att veta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in