2009-02-18, 19:18
Medlem
Fick en äldre laptop från morsans jobb, har gått på nätverk. Kräver såklart ett lösenord som ingen längre kommer ihåg?

Vad kan jag göra? Är halvkass på sånt här. Formatera om eländet eller vad? Var minst 10 år sedan jag formaterade om en dator. Den här har XP så långt har jag begripit iallafall.

Tänkte ordna en speldator till dottern såatte...tacksam för lite snabba tips.
Citera
2009-02-18, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pybo
Fick en äldre laptop från morsans jobb, har gått på nätverk. Kräver såklart ett lösenord som ingen längre kommer ihåg?

Vad kan jag göra? Är halvkass på sånt här. Formatera om eländet eller vad? Var minst 10 år sedan jag formaterade om en dator. Den här har XP så långt har jag begripit iallafall.

Tänkte ordna en speldator till dottern såatte...tacksam för lite snabba tips.

f8 starta i felsäkertläge. logga in på kontot som kommer upp. kontrollpanelen ta bort lösenord. fixat och klart
Citera
2009-02-18, 19:20
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontknowtomuch
f8 starta i felsäkertläge. logga in på kontot som kommer upp. kontrollpanelen ta bort lösenord. fixat och klart

Gäller bara om det är XP Home Edition.

För XP Professional är det bara att trycka Ctrl+Alt+Delete 2 ggr vid inloggningen. Du måste såklart veta Administratörs lösenord, kan vara blankt, om du har tur.

Annars kan du alltid återställa det med det här: http://home.eunet.no/pnordahl/ntpasswd/
Citera
2009-02-18, 19:22
Medlem
thezushs avatar
OHPCRACK är annars utmärkt om du vill få fram lösenordet
http://ophcrack.sourceforge.net/
Citera
2009-02-18, 19:36
Medlem
F8 gav mig inga alternativ jag tyckte såg bra ut. Vad ska jag leta efter? Det är XP-professional.

ctrl alt del 2 gånger hjälpte inte heller...

Fler tips, tack, tack, hjälp en idiot.
Citera
2009-02-18, 19:50
Medlem
Har meckat vidare, hittar inget sätt att ändra bootsektor... finns bara ett alternativ.
Citera
2009-02-18, 20:05
Medlem
Andreasvbs avatar
Laddade du ned ntpasswd jag länkade till ovan?

Bränn på en skiva och boota.
Citera
2009-02-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Laddade du ned ntpasswd jag länkade till ovan?

Bränn på en skiva och boota.

Funkar det då den är settad att boota från BIOS?
Citera
2009-02-18, 21:10
Medlem
Andreasvbs avatar
Om DVD-spelaren är det, ja.
Citera
2009-02-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Om DVD-spelaren är det, ja.

Du får ursäkta om jag ställer dumma frågor men jag är inte superbäst på sånt härnt. Förstår inte riktigt vad du menar med det du skrev sist, se ovan.
Citera
2009-02-18, 21:21
Medlem
martiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pybo
Du får ursäkta om jag ställer dumma frågor men jag är inte superbäst på sånt härnt. Förstår inte riktigt vad du menar med det du skrev sist, se ovan.

För att få skivan att funka måste du ändra "boot priority" i BIOS. Leta runt lite så ska du se att du hittar något. KAn heta "boot seq" eller liknade också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in