• 1
  • 2
2009-02-19, 20:39
Medlem
FetFulElaks avatar
HUmm.. har alltid trott att de där "korta" eller spejsade hyvlarna var för mjukostar (gräddiga ostar) så de inte fastnar på hyveln?
Citera
2009-02-19, 21:32
Medlem
CaptainMilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Envig
Jösses! Det är nog den mest onödiga detalj jag någonsin har hört talas om. Ostskivan stannar ju för böfvelen kvar på osthyveln när man skär en bit ost, så vad är det man ska plocka upp?
Om man har starkare ostar brukar skivorna gå av på mitten, då kan det kanske vara bra...

Har för övrigt inte använt detta hittils, borde äta mer ost.
Citera
2009-02-20, 10:14
Medlem
BrianGriffins avatar
Yes, för att plocka upp ostbitarna, när man har hyvlat.
Hade en annan variant, där hornen satt på sidan istället.
Citera
2009-02-22, 23:56
Medlem
ibanez2s avatar
Han som designade den var djävulsdyrkare
Citera
2009-02-23, 04:13
Bannlyst
Just horn och andra produkter som kommer från protein i djuriket har en god vattenbäständighet. Det är väl därför dom ofta används i köksamanhang.

(Och nu får valfri alkis komma och tracka mig för jag är så enormt smart!)
Citera
2009-02-23, 12:34
Medlem
Bubba_med_ks avatar
Hornen är till för att hota alla andra ostälskare att hyvla ost, så när du väl fått tag i osthyveln och osten kan du sedan ha den för dig själv och hota alla andra närmande människor med hornen. Ett vapen helt enkelt.

True Story!

/Bubba
Citera
2009-02-24, 21:05
Medlem
ibanez2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba_med_k
Hornen är till för att hota alla andra ostälskare att hyvla ost, så när du väl fått tag i osthyveln och osten kan du sedan ha den för dig själv och hota alla andra närmande människor med hornen. Ett vapen helt enkelt.

True Story!

/Bubba

Man lär sig något nytt varje dag
Citera
2009-02-24, 21:20
Bannlyst
Nere på kontinenten brukar vi oftast skära osten med en kort och vass kniv (utan behorning .

Jag tror att osthyvel är en ganska svensk företeelse. Sossar som ville minska på fettintaget bland populassen genom att göra bitarna så smala som möjligt.
Citera
2009-02-24, 21:56
Medlem
Gudfadern.s avatar
Det är säkerligen någon som tagit patent på dessa högst (o)nödiga horn och därmed tjänat miljoner på de (o)viktiga ostplockande hornen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in