2009-02-18, 18:48
  #1
Bannlyst
Hej!

Jag har en 150 GB partition som är skapad nyligen. Nu ska den formateras men när jag högerklickar på hårddisken och väljer Formatera och Starta så kommer det upp en ruta som säger "Den här enheten används. Ett annat program eller en annan process använder den här enheten. Vill du formatera den ändå?"

Den är i princip helt tom, men inte formaterad. Kan inte tänka mig nåt program som använder partitionen, som för övrigt är helt skild från Windows. Kan jag köra på i alla fall?

Tack på förhand!
Citera
2009-02-18, 18:54
  #2
Medlem
Om du är helt säker på att den inte används till något så är det bara att köra på.
Jag hade tagit bort partitionen och skapat en ny. Bara för att se om det händer igen.
Citera
2009-02-18, 18:54
  #3
Medlem
Andreasvbs avatar
Kolla om du kan formatera den i datorhanteraren. Högerklicka på Den Här Datorn > Hantera > Diskhanteraren.

Skulle inte det fungera: Skriv i cmd > format Y: /X /fs:ntfs
Citera
2009-02-18, 19:04
  #4
Bannlyst
Testade i Diskhantering och där står det:

"Volymen används för tillfället. Klicka på Ja om du vill framtvinga en formatering av den här volymen.

VARNING! Framtvingad formatering av en volym kan leda till oväntade fel i programmet som använder den här volymen. Vill du fortsätta?"

Jag är övertygad om att ingen process använder denna enhet, men det är väl dumt att chansa. Kan man inte kolla upp vilken process som är kopplad till volymen?
Citera
2009-02-18, 19:09
  #5
Medlem
Andreasvbs avatar
Testa stäng alla Explorer-fönster.
Citera
2009-02-18, 19:11
  #6
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Testa stäng alla Explorer-fönster.

Diskhantering är det enda fönster jag har uppe. Om det var det du menade.
Citera
2009-02-18, 19:14
  #7
Medlem
Andreasvbs avatar
Nä, den använder MMC.

Om det inte är en systemdisk är det nog inga problem.

Det enda som händer är att den kommer avmonteras i t.ex. Explorer.
Och du kan inte komma åt den i något program medan den formateras.

Jag är säker på att det är lugnt att fortsätta.
Citera
2009-02-18, 19:18
  #8
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Nä, den använder MMC.

Om det inte är en systemdisk är det nog inga problem.

Det enda som händer är att den kommer avmonteras i t.ex. Explorer.
Och du kan inte komma åt den i något program medan den formateras.

Jag är säker på att det är lugnt att fortsätta.

Okej tack!

Vad är MMC?
Citera
2009-02-18, 19:19
  #9
Medlem
Andreasvbs avatar
Microsoft Management Console.
Används av bl.a. tjänster, diskhanteraren och andra snapp-ins.
Citera
2009-02-18, 19:39
  #10
Bannlyst
Okej!

Håller på formatera nu och än har datorn inte kraschat! Tack för dina snabba svar!
Citera
2009-02-18, 23:33
  #11
Medlem
Jag antar att du har en hårddisk på säg 500gb som du redan formaterat och skapat en partition där ditt OS ligger. Om du redan formaterat hårddisken en gång är det rätt ovärt att göra det igen, det gjorde inte jag när jag skapade en till partition på min nuvarande hdd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in