2009-02-18, 17:39
Bannlyst
Hejsan!

Ska öppna en port och har stött på ett problem.

Såhär ser sidan ut när jag loggar in på mitt modem:
http://localhostr.com/files/78ee6e/ip.bmp

Jag har satt upp en statisk ip adress pluss att min dator har en reserverad intern.

När jag ska välja min ip adress i fältet längst till höger under "Intern IP" så finns inget där att välja!
Om jag trycker Lägg till utan at välja där får jag felmeddelande "Välj LAN klient IP!"

hjälp uppskattas!

/E

Edit: Vet inte om detta är rätt forum... flytta annars.
Senast redigerad av Etaro 2009-02-18 kl. 17:42.
Citera
2009-02-18, 17:44
Medlem
stilltons avatar
står i manualen till höger att du måste göra en IP-adressreservation.. vet inte vad det innebär, men antar att den måste undants från adresser som DHCP-servern kan dela ut till din dator.. ställ exempelvis in att den endast delar ut adresser över 192.168.1.50
Citera
2009-02-18, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
står i manualen till höger att du måste göra en IP-adressreservation.. vet inte vad det innebär, men antar att den måste undants från adresser som DHCP-servern kan dela ut till din dator.. ställ exempelvis in att den endast delar ut adresser över 192.168.1.50

Hur och var gör jag det då? =/

Datorn interna ip är 192.168.1.4, med inställningen du sa delar den inte ut min alltså?
Citera
2009-02-18, 17:56
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Hur och var gör jag det då? =/

Datorn interna ip är 192.168.1.4, med inställningen du sa delar den inte ut min alltså?
jo, det står ju i den övre rutan ser jag nu..
fyll i datorns mac-adress och ip på raden under IP-adressreservation, och klicka sedan på lägg till
Jag antar att den inställningen låser IP-adressen så den endast kan delas ut till din dator. detta för att förhindra att någon annan enhet får denna ip-adress, vilket skulle leda till att porten öppnas mot fel enhet.

sen ska du få fram den i listan vid port forward
Citera
2009-02-18, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
jo, det står ju i den övre rutan ser jag nu..
fyll i datorns mac-adress och ip på raden under IP-adressreservation, och klicka sedan på lägg till
Jag antar att den inställningen låser IP-adressen så den endast kan delas ut till din dator. detta för att förhindra att någon annan enhet får denna ip-adress, vilket skulle leda till att porten öppnas mot fel enhet.

sen ska du få fram den i listan vid port forward

Jo, har redan provat det... sidan laddar om och visar antingen förstasidean eller samma sida igen, utan att något läggs till under... dock står det ju JA under "Reservera IP:" där ovanför...
Citera
2009-02-18, 18:03
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Jo, har redan provat det... sidan laddar om och visar antingen förstasidean eller samma sida igen, utan att något läggs till under... dock står det ju JA under "Reservera IP:" där ovanför...
ser det.. borde ju vara riktigt då, även om det ser ut som att det ska skapas en lista där under.

vad har du för märke/modell på modemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in