2003-09-19, 10:55
Medlem
irrblosss avatar
Vad gör man när pengarna är slut innan månaden och det suger i sockertarmen? Kan man baka något av det man har hemma möjligen? Jag har väl det mesta hemma utom ägg/smör/margarin/mjölk. Går det baka något ätbart av t.ex.: vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker, kakao, strösocker, salt, matolja och vatten?
2003-09-20, 12:12
Medlem
phreakdentas avatar
Tror inte det.
2003-09-20, 12:25
Medlem
kezoos avatar
Testa att blanda allt till en smet och stek pannkakor av det...
2003-09-20, 13:19
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Vad gör man när pengarna är slut innan månaden och det suger i sockertarmen? Kan man baka något av det man har hemma möjligen? Jag har väl det mesta hemma utom ägg/smör/margarin/mjölk. Går det baka något ätbart av t.ex.: vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker, kakao, strösocker, salt, matolja och vatten?

Du har det "mesta" hemma utom typ det viktigaste...
2003-09-20, 13:23
Medlem
irrblosss avatar
Jag hittade lite tomflaskor i skaferiet att panta. För det köpte jag 500 g margarin, mjölk och en påse hasselnötter. Av det lyckades jag få till en Devil's Float. Blev riktigt gott

http://www.geocities.com/itilstam/recept/dev.htm
2003-09-22, 07:33
Medlem
oGGos avatar
Citat:
Ja, med lite ägg också så kan du koka ihop riktigt smarriga Amerikanska Muffins!
Jag har inte exakt recept i skallen men ungefär kan jag säga!

Choklad (går väl hyfsat med kakao med men det blir inte samma resultat)
Vatten (bara lite att röra ut kakaon med)
Vetemjöl (blanda i så du får en riktigt tjock jävla smet)
Bakpulver (normalmängd)
Socker (häll i så mycket tills du tycker det smakar bra)
Olja (ja man skall ha olja, ungefär 1-1½ dl)

Grädda i ugnen!

Notera att du kan göra denna smet utan ägg, men att baka utan ägg blir aldrig lika bra!

Annars kan jag ju rekomendera dig att röra ihop dom ingredienser du har dvs.
vatten
vetemjöl
smaksättning
socker
bakpulver
ganska mycket olja

mixa ihop till en hyfsat tjock smet och baka av som kakor, dom kommer bli rätt torra men vafan, kör man lågbudget så gör man!
2003-09-24, 16:04
Medlem
tuffes avatar
sött

riktigt sött blir det
om du smälter margarin i kastrullen , häller ner havregryn + massa socker o rör i hop

rätt gott faktiskt
2003-09-26, 16:46
Medlem
Citat:
´

Om du skaffar lite smör kan du göra ett grundrecept på mördegskakor. Sedan kan du variera det med sylt och kakao, dvs göra massor av varianter från grundreceptetet; syltkakor, finska pinnar och chokladsnurror.

Grundreceptetet hittar du här: http://www.pastarecept.com/ko/recept....asp?hk=1&uk=9

Medina.
2011-10-03, 11:10
Medlem
gretts avatar
Citat:

Syltkakor

20 st

250 g smör (rumsvarmt)
1,5 dl socker

4,5 dl mjöl
1,5 teskedar bakpulver
1 dl marsanpulver, ca 1 påse (samma som till vaniljsås)

Hallonsylt

Ugn 200ºC, 10 min

Hur: Blanda först smöret och sockret. Blanda sen mjölet, bakpulvret och marsanpulvret och blanda sen det med smöret och sockret. Dela upp det i 20 kakor i pappformar gör små intryck, tryck med fingret i mitten och ta lite hallonsylt där. Sen in i ugnen, ta ut det efter 10 min även om dem verkar mjuka, låt dem sen svalna så stelnar kakorna. Lägg sedan dom i kylen så blir dom fasta.
2011-10-03, 11:33
Moderator
evilhoneys avatar
Vilken jävla bump! Sen 2003 så har vi dels gjort ett helt underforum för bakning och dels denna tråd https://www.flashback.org/t194024 för billiga mattips.
*Klick*
//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in