2009-02-18, 15:51
Medlem
Adrian von Butts avatar
Jag har fått mina små knubbiga händer på en bit alldeles underbar hängmörad märgpipa (med ben) som jag vill överträffa mig själv som grytkonstnär med...En gryta med vin a'la bourgogne vore kanske det självklara valet, men jag vill förnya mig.

Tipsa på! (DePaul, jag tittar på dig)
Citera
2009-02-18, 16:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian von Butt
Jag har fått mina små knubbiga händer på en bit alldeles underbar hängmörad märgpipa (med ben) som jag vill överträffa mig själv som grytkonstnär med...En gryta med vin a'la bourgogne vore kanske det självklara valet, men jag vill förnya mig.

Tipsa på! (DePaul, jag tittar på dig)
OK . Mitt råd är mycket enkelt, strunta i en traditionell gryta och kör det här i stället:

Nötgryta på rotfruktsmarinad (4 portioner)

Ingredienser:• 1 kg märgpipa eller fransyska (alt. ännu finare kött. Ju finare desto bättre)
• 1 stor gul lök
• 2 msk torkad timjan
• 2-3 lagerblad
• 3 kryddnejlikor
• 2 kryddpepparkorn
• malen svartpeppar eller hel svartpeppar som man maler själv
• ¼ stor rotselleri
• ¾ stor morot
• 1 msk färsk, hackad persilja
• 1 köttbuljongtärning
• ½ l vatten
• ättika
• 2 dl grädde/vetemjöl till redning

Arbetsgång:
Skär moroten och sellerin i 4 mm tjocka skivor. Fräs lök tills den blivit genomskinlig. Tillsätt timjan, lagerblad, nejlikor, peppar och kryddpeppar och fräs ytterligare i ca 2 minuter under omrörning. Tillsätt den skurna moroten och sellerin och fräs i ca 5 minuter till på svag värme. Lägg sedan i buljongtärningen och häll på vatten. Sjud tills grönsakerna är mjuka men inte överkokta. Låt svalna. Därmed är marinaden färdig.

Häll marinaden i en hel, tättslutande påse och tillsätt persiljan. Pressa ut luften och lägg i köttet samt tillslut påsen med en knut. Marinera köttet i minst ett dygn, helst två.

Lägg alltsammans i en större gryta och sjud köttet i marinaden tills det är genommjukt. Ta sedan ut köttet och passera marinaden genom en sil/durkslag. Häll marinaden tillbaka i grytan och smaksätt den med ättika, eventuellt mer peppar och salt samt red den med en blandning av grädde/vetemjölblandningen. Passera igen för att undvika klumpar.

Skär köttet i ca 8 mm tjocka skivor, lägg det i grytan och häll på den nu färdiga såsen. Värm försiktigt strax före servering (för att eliminera risken för att såsen blir tunn).

Servera rätten helst med knödel med det funkar också med ris, kokt potatis och även grövre pastasorter.

~Paul~
Citera
2009-02-18, 20:34
Medlem
Adrian von Butts avatar
Tyvärr lade min internätlina tuttarna i vädret så jag missade detta...men det sparas för senare provning. Tack!

Märgpipan ligger nu och puttrar ihop med porter, sv vinbärssaft, lök, vitlök, kålrot, rotselleri, morötter och rökt sidfläsk. Enbär och lagerblad också. Doftar ljuvligt! Sen får grytan stå och dra tills på Fredag. Kommer bli mumma!
Citera
2009-02-18, 20:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tyvärr lade min internätlina tuttarna i vädret så jag missade detta...men det sparas för senare provning. Tack!

Märgpipan ligger nu och puttrar ihop med porter, sv vinbärssaft, lök, vitlök, kålrot, rotselleri, morötter och rökt sidfläsk. Enbär och lagerblad också. Doftar ljuvligt! Sen får grytan stå och dra tills på Fredag. Kommer bli mumma!
Det låter väldigt gott. Lycka till!

~Paul~
Citera
2009-02-19, 23:53
Medlem
Adrian von Butts avatar
Det blev....underbart! Buljongen/spadet är god nog att serveras i vinglas...Köttet så mört att det faller i bitar av en ilsken blick. Ska jag hitta nåt att klaga på så kunde rotsakerna behövt 5 minuter till för att få perfekt konsistens, men på det hela taget var det skrämmande gott.
Citera
2009-02-20, 07:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det blev....underbart! Buljongen/spadet är god nog att serveras i vinglas...Köttet så mört att det faller i bitar av en ilsken blick. Ska jag hitta nåt att klaga på så kunde rotsakerna behövt 5 minuter till för att få perfekt konsistens, men på det hela taget var det skrämmande gott.
Låter kanon! Grattis! Du kunde ha kört grönsakerna separat en stund till under tiden som köttet vilar.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in