Flashback bygger pepparkakshus!
2009-02-18, 15:05
Hej

Jag pluggar på KAU och har varit bosat uppe på Kronoparken i 2 år nu. Tänkte höra om det möjligtvis finns några andra "flashbackare" som också läser vid universitetet här? Isåfall, är verkligen Kronoparken en bra miljö för en student?!

Varför har man valt att förlägga ett universitet här uppe?!
Är ju inga företag här uppe med direkt koppling till universitetet sedan så är ju som sagt miljön rent deprimerande, så fort mina studier är avklarade så lämnar jag denna gudsförgätna plats.
Kan inte förstå när man ser yngre barnfamiljer komma gåendes här uppe, hur kan man bo här med familj och barn?!

Personligen skulle jag vilja se att Kronoparken isåfall utvecklades till en renodlad universitetsstadsdel om man inte flyttar hela skiten.
Citera
2009-02-18, 19:04
Medlem
Jag är inte student men har andra relationer till Kronoparken och det är inte ett bra område för studenter!!!! Det är ett invandrarätt ghetto med en massa WT-människor...Min flickvän som pluggar på universitetet flyttade nyligen därifrån och hon sätter aldrig sin fot där igen......
Citera
2009-02-18, 22:35
Medlem
bodde där hela min 5åriga student tid.. bästa tiden i mitt liv!

många invandrar orignal! som man förvisso fick ta med en nypa salt..i övrigt extremt mycket lösaktiga teens/damer
Citera
2009-02-19, 02:55
Medlem
Leopolds avatar
Vad är problemet? Stör du dig på alla kurder? De beblandar sig inte med studenter ändå, förutom vissa representanter som kör fulla studenter till krogen i den välutbyggda svarttaxiverksamheten. Inte så fina hyreshus? inte så dåliga heller, klassiska 60-talshus som inte ens kan klassas som höghus. Långt från stan? Inte så värst, 15 minuter med bussen så är du framme. Sen är det helt annan fråga varför man ska behöva resa så länge för att komma till centrum i en stad av Karlstads storlek. I den stan har någon smartis kommit på att folk gillar natur så den naturliga slutsatsen blev att mellan varje statsdel ha skog. En relativt liten stad har på det viset fått sträcka ut sig på 1,5 mil.

Sen är det klart, studenter har spridits över hela kronoparken så något klassiskt campusområde finns inte. Inga fik, inga uteställen (nåja). Därmed saknas det mesta som liknar studentliv. Visst hade det varit mer praktiskt om universitetet hade legat centralt som i de flesta andra städer, men Universitetet är rätt så ny företeelse i den staden så det mesta av centralt belägen byggmark var upptaget när det byggdes. Men hade universitetet byggts centralt hade studenterna fått bo en bit ifrån universitetet. Gissa var? Just det, Kronoparken hade även i så fall förmodligen blivit studentghetto.

Sen är det mycket folk från småstäder som har kommit för att läsa i Karlstad. Kronoparken blir en chock för dem då den enda invandraren de tidigare har sett är pizzabagaren. Men jag vill hävda att Kronoparken är ganska lugnt område. Så har det varit alla gånger jag besökt stället, så har mina bekanta som har bott upplevt stället också. Visst kan man läsa i tidningen att det har inträffat en och annan misshandel och att någon har gripits för haschhandel men det är få som har sett ens antydan till obehagligheter. Det handlar om interna saker, sällan är utomstående inblandade.
Citera
2009-02-19, 06:33
Medlem
Wie bitte?s avatar
Som Karlstadbo vågar jag påstå att KRP har blivit hundra gånger trevligare sen vi ifck universitetet. Lite mindre svartskallar, och en hel del pundare försvann till förmån för studenter.
Inte illa.
Citera
2009-02-19, 06:50
Medlem
Boones avatar
Det är absolut inget fel på Kronoparken om man bara håller sig till de rätta delarna. Så som jag har upplevt det bor allt pack på södra sidan om universitetet och de flesta studenter på den norra sidan. STUB som erbjuder studentlägenheter har lagt fokus på att få lägenheterna ljudisolerade, så det är bara under fredag- och lördagkvällar man faktiskt märker av att man har grannar om man så önskar.

Tog en kandidatexamen när jag bodde där och det var en riktigt rolig tid!
Senast redigerad av Boone 2009-02-19 kl. 06:52.
Citera
2009-02-19, 11:02
Medlem
catlands avatar
Beror mycket på var du bor. Men visst har KRP blivit bättre! Bor själv på Campus II. Och, det bisarra - det är det lugnaste stället jag bott på hittills under mitt liv. Annars tycker jag det är fint, förutom KRP centrum som ser ut som skit.

Själva Universitetet är skitfint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in