2009-02-18, 14:34
Medlem
Flambingos avatar
Hej hopp kaffekopp!

Nu är det så att jag har fått njursten.
Har även fått en tid till röntgen, men det är inte förrens om 3 veckor.

Så nu undrar ´jag hur mycket alkohol kan påverka mina njurstenar.
Ska man undvika alkohol totalt eller är det okej att ´hälla i sig ett par liter någon kväll?

Mvh / Flam
Citera
2009-02-18, 14:38
Medlem
Späks avatar
Precis som vid de flesta andra hälsotillstånd så rekommenderas det självklart att du avstår från alkohol helt och hållet.

Hur du väljer att göra är ju upp till dig, men det är nog inte så att du dör av en fylla, lite sprit har väl aldrig dödat någon?

Men ju lugnare du kan ta det, ju bättre är det för din kropp. Ett tips blir att dricka så mycket vatten du kan, vatten minskar risken för mineralbildning eftersom du späder ut urinen.
Citera
2009-02-18, 15:14
Medlem
STHLM2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flambingo
Hej hopp kaffekopp!

Nu är det så att jag har fått njursten.
Har även fått en tid till röntgen, men det är inte förrens om 3 veckor.

Så nu undrar ´jag hur mycket alkohol kan påverka mina njurstenar.
Ska man undvika alkohol totalt eller är det okej att ´hälla i sig ett par liter någon kväll?

Mvh / Flam
3 veckor klarar du dig om du inte är alkoholist. Men förstår dig om du vill festa men håll dig till vanlig dricka och inte sprit/shots. som sagt, drick mycket vatten emellan
Citera
2009-02-18, 16:19
Medlem
Flambingos avatar
Blir nog till och dricka massor med vatten innan man tar fram ölen då

Ska på house of metal om 1.5 vecka så man vill ju ta ett par öl
Citera
2010-05-07, 19:53
Medlem
Gammal tråd, jag vet. Men eftersom jag hittade den via google så vill jag fylla på ändå :P

Jag har precis fått njursten, och när man har det så ska man INTE dricka mycket vatten, utan tvärt om. Att mycket vätska ska igenom njurar förvärrar smärtanfallen nåt jävulskt, så om man måste bli full så är det nog shots som gäller =) Jag sitter här och smuttar på ett glas vatten medan mina vänner blir fulla på öl bakom mig =(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in