2009-02-21, 17:57
Medlem
Wandras avatar
Kan inte folk fatta att det inte finns "allergivänliga" katter?

Katter är katter och vissa människor är helt enkelt allergiska. Däremot kan det vara så att en människa kan tåla vissa katter bättre men man kan ALDRIG veta det i förväg. Dessutom kan en ev. allergi utvecklas efter ett par år.

Det finns idag i och för sig väldigt effektiva allergimediciner som kan hjälpa.

Det är själviskt att skaffa en katt för att prova om man tål den eller ej. Vad gör Du med katten sedan? En katt kan leva ca 20 år.

Jag ber er "Tänk efter före"!
Citera
2009-02-22, 01:00
Medlem
puttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nokenoa
Ah, så det finns en förklaring! Får hålla tummarna för att det är just det som Peter är allergisk mot. Men det är sant som sagt, ju pälsigare desto gosigare
http://www.imagebam.com/image/23d87924546306 Här är mina 2 monster, hårar en del om man inte kammar dom dagligen. Tyvärr har jag fått lämna bort den vita till min äldre bror då dom av någon anledning inte drog jämt. Blev en hel del bråk mellan dom. Den röda höll sig bara undan.
Citera
2009-04-16, 23:47
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:
Det är den som vi är mest intresserade av faktiskt. Och åka till ett testhem kommer nog framöver. Det är mest pengarna som är ett problem just nu. Peter vill inte lägga ut så mycket för en katt, så det är jag som kommer att få betala den, så nu blir det spara av! Men som sagt, det är ju inte ens säkert att vi kan komma att kunna ha katt ändå.

Allergitesta för sibirisk? Menar du att besöka testhem eller går det att göra sånt på vårdcentralen?

Ok, rätt länge sen nu, men vi vill ju höra, hur går det? Har ni varit till ett testhem och hur gick det isåfall?

Jag e iaf grymt sugen på o skaffa en liten katt-tös.

Citat:
Ursprungligen postat av Wandra
Kan inte folk fatta att det inte finns "allergivänliga" katter?

Katter är katter och vissa människor är helt enkelt allergiska. Däremot kan det vara så att en människa kan tåla vissa katter bättre men man kan ALDRIG veta det i förväg. Dessutom kan en ev. allergi utvecklas efter ett par år.

Det finns idag i och för sig väldigt effektiva allergimediciner som kan hjälpa.

Det är själviskt att skaffa en katt för att prova om man tål den eller ej. Vad gör Du med katten sedan? En katt kan leva ca 20 år.

Jag ber er "Tänk efter före"!

Vill bara lägga in mitt veto. Det verkar som så att rasen sibirisk katt faktiskt ÄR allergivänlig då den saknar en gen som kodar för ett protein/enzym. Därför kan man inte jämföra den med allergivänliga hundar som inte mjällar myckat o så, utan katten verkar verkligen vara allergivänlig.
Citera
2009-04-17, 00:01
Medlem
Nokenoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy.Jones
Ok, rätt länge sen nu, men vi vill ju höra, hur går det? Har ni varit till ett testhem och hur gick det isåfall?

Jag e iaf grymt sugen på o skaffa en liten katt-tös.

Vill bara lägga in mitt veto. Det verkar som så att rasen sibirisk katt faktiskt ÄR allergivänlig då den saknar en gen som kodar för ett protein/enzym. Därför kan man inte jämföra den med allergivänliga hundar som inte mjällar myckat o så, utan katten verkar verkligen vara allergivänlig.
Nä, nåt allergihem har vi inte varit på.

Fick en tråkig bekännelse från min sambo om att han nog inte vill ha katt ändå, då han mindes hur "jobbiga" nätterna hade varit med dom förra katterna. Så där tog det stopp. Finns inte så mycket att göra tyvärr, han är oövertalbar

Men katt ska jag ha någon gång i livet, jag ger inte upp!
Citera
2009-04-17, 10:54
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Fick en tråkig bekännelse från min sambo om att han nog inte vill ha katt ändå, då han mindes hur "jobbiga" nätterna hade varit med dom förra katterna. Så där tog det stopp. Finns inte så mycket att göra tyvärr, han är oövertalbar

Har de varit jobbiga? Vår oriental (som blev ensam för drygt 3 veckor sedan) Väcker hela jävla huset (avgrunds vrål! Han låter som att man håller på och sliter isär honom i stycken!!) vid 7 hugget på morgonen (jag kör kvällar/nätter) då är han ju "så-där" omtyckt på morgonen.. Men... det är ju "husses katt" så efter att man vaknat till och fått kaffe,så kelar vi ju massor!
Citera
2009-04-17, 11:04
Medlem
Davy.Joness avatar
Citat:

Ja de var ju lite synd. Men halva anledningen att besöka ett testhem är ju att efter o ha träffat en söt liten kattunge har man väldigt lätt för att ändra åsikt... Det hände iaf mig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in