2009-02-17, 22:44
Medlem
Rafos avatar
Fick i förra veckan en smäll på armen, inget särskilt hårt men förstod genast att det skulle bli ett smarrigt blåmärke dagen efter. Syntes inte så mycket utan bara lite röd och öm, inte konstigt med tanke på smällen. Sedan fick jag ett litet blåmärke vilket har växt under de senaste dagarna och har nu ett prydligt stort gult blåmärke som på sina ställen är rödaktigt.

Undrar om det är vanligt att blåmärken tar så lång tid att försvinna eller om det skulle kunna vara någon sjukdom eller ämnesbrist som orsakar det långsamma återhämtandet för mej.
Citera
2009-02-17, 22:48
Medlem
Blåmärken försvinner vanligtvis gradvis under ca 2 veckor.
Citera
2009-02-17, 22:51
Medlem
Pratbubblans avatar
Jag får hela tiden blåmärken. Om de är "djupa" och stora så tar det ibland någon vecka innan de försvinner medan de genomgår olika färgfaser. Det är inget farligt för jag har haft så här i hela mitt liv utan att de hittat något fel på mig. Kan ha många, många, många samtidigt på kroppen. Är i stort sett aldrig fri från blåmärken och närmar mig 50 år med stormsteg, så det har uppenbarligen inte satt ned min livskraft. Och alla mina blodvärden är i topp.
Citera
2009-02-18, 08:04
Medlem
BlueStars avatar
Som nämnt brukar blåmärken försvinna efter 1-2 veckor. Dock kan du pröva använda krämen hirudoid som påskyndar läkningen av blåmärken. För ett par år sedan fick jag ett stort blåmärke och prövade då hirudoid och blåmärket var borta efter c:a fyra dygn.
Citera
2009-07-21, 16:06
Medlem
klybans avatar
Kapar denna tråd.

Fick ett blåmärke på handleden helt plötsligt känns det som, för har inget minne att jag har slått i den i den närmaste tiden.
Visserligen slog jag i handen för ca 2veckor sedan men att ett blåmärke ska uppstå så lång efter känns väldigt osannolikt.

Det känns lite ömt i det ben som ligger intill tummen mot handleden och då under tryck från sidan.
Kan inte se någon svullnad, blir helt enkelt väldigt fundersam på varför det är så här.

Försökte ta kort på skiten men blev inte bättre än så här, och ta kort med vänster hand är inte min starka sida har jag märkt
http://i28.tinypic.com/2ens4dk.jpg
Citera
2009-07-21, 21:13
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kapar denna tråd.

Fick ett blåmärke på handleden helt plötsligt känns det som, för har inget minne att jag har slått i den i den närmaste tiden.
Visserligen slog jag i handen för ca 2veckor sedan men att ett blåmärke ska uppstå så lång efter känns väldigt osannolikt.

Det känns lite ömt i det ben som ligger intill tummen mot handleden och då under tryck från sidan.
Kan inte se någon svullnad, blir helt enkelt väldigt fundersam på varför det är så här.

Försökte ta kort på skiten men blev inte bättre än så här, och ta kort med vänster hand är inte min starka sida har jag märkt
http://i28.tinypic.com/2ens4dk.jpg

Jag har en gång för många år sedan råkat ut för i stort sett samma. Jag hängde tvätt och kände hur det var något i handleden - just nedanför tummen. Satt och såg ett stort blåmärke växa fram som täckte halva handleden till sist. Ömmade bara något några dagar. Och försvann som alla andra efter en tid.
Så ett blodkärl kan alltså brista lätt av sej själv - kanske man har slagit emot eller något som man inte ens vet men som försvagat kärlet.
Mvh
Citera
2009-07-25, 11:54
Medlem
klybans avatar
Skumt helt klart, har suddats ut lite men fortfarande kvar.
Har svårt att få blåmärken annars tex igår blev jag biten av en häst i armen och blev inget alls.
Fast än han fick bra tag och gjorde ont som faan i 5min.
Och trycker jag där han bet så gör det ont i musklen, men inget blåmärke.

Skumt som tusan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in