2009-02-17, 20:40
Medlem
tjena
Jag har installerat ett gammalt spel på min dator, med vista, o har hört att de blir massa krångel. Hur som helst har jag löst dom flesta problem, men nu när jag startar kommer det upp en ruta där det står "you dont have the administrative priveledges on this machine", men jag är admin på datorn, och den enda.

Har testat att stänga av UAC men det funkade inte, någon som vet vad som kan vara en lösning?

När man högerklickar på .exe filen finns de dels "öppna" men också "kör som administratör", men det spelar ingen roll vilken av dom två jag klickar på.

mvh andreas.
Citera
2009-02-17, 21:26
Medlem
Titus pollos avatar
När du startar spelet alltså?

Kanhända att det spelet (eller om det finns nåt malware i den) kräver den yttersta administratören. I Vista finns det nämligen ett hemligt och kraftigare administratörskonto som man i princip aldrig behöver använda, de program som vill åt de delar som det kontot skyddar bör man fundera på. Om det är ett crackat spel så är det big nono, inga spel bör kräva så djupa rättigheter.

Den enda gången jag stött på att jag måst använda det kontot var när jag installerade mitt backupprogram Shadowprotect och det var en bug i den första versionen för Vista som tillverkaren åtgärdade med en ny version, sen behövde jag inte använda det kontot mer.

här kan du läsa mer om det "yttersta" adminkontot och hur du loggar in i den om du skulle behöva.
http://www.rlslog.net/make-yourself-...ator-in-vista/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in