2009-05-14, 12:43
Medlem
oboypakets avatar
Användarnamn i hörnet vid inloggning, nödvändigt?

Som inloggad här på FB står ens användarnamn högst upp i höger hörn av skärmen vilket gör det relativt enkelt för andra att se vad man har för användarnamn här. Om man tillexempel vill visa forumtrådar för kompisar eller flickvännen kan dessa nästan genast se användarnmanet om man inte först loggar ut och därmed ar anonymiteten borta.

http://img2.imageshack.us/my.php?image=bild2o.jpg

Tycker det känns ganska onödigt att ens flickvän, kompis, förälder mm så enkelt kan råka se vad man har för användarid och sen snoka runt bland det man tidigare skrivit.

En av grundpelarna här på FB är ju att man ska kunna vara helt anonym.

skulle det inte vara mer praktiskt att gömma användarnamnet så att man inte ser det lika lätt?
Citera
2009-05-14, 12:47
Medlem
cannaBes avatar
Jag håller med dig, men samtidigt så är det ingen som tvingar dig att spara användarnamnet och lösenordet på sidan Du får välja, lat eller osynlig.
Citera
2009-05-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Jag håller med dig, men samtidigt så är det ingen som tvingar dig att spara användarnamnet och lösenordet på sidan Du får välja, lat eller osynlig.

Det är ju inte det TS menar. Det har inget med sparat anv. namn eller lösen att göra. Läs igen!

Jag håller med TS för övrigt. Det är kass när det är som det är.
Citera
2009-05-14, 12:50
Medlem
torrenttobbes avatar
har tänkt på det också, varför inte kunna dölja den eller bara ha den på 1 sida, som det är nu så följer den ju efter en vart man än är.
Citera
2009-05-14, 12:52
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Det är ju inte det TS menar. Det har inget med sparat anv. namn eller lösen att göra. Läs igen!

Jag håller med TS för övrigt. Det är kass när det är som det är.
Näe sant, ska han visa en tråd för någon så får han scrolla ner så att användarnamnet göms eller logga ut innan det är helt riktigt. Jag tänkte mer på att om någon vän eller någon i hans familj ska använda datorn och kommer in på sidan så syns användarnamnet för att han har valt att det ska sparas
Citera
2009-05-14, 13:03
Medlem
oboypakets avatar
Citat:
Näe sant, ska han visa en tråd för någon så får han scrolla ner så att användarnamnet göms eller logga ut innan det är helt riktigt. Jag tänkte mer på att om någon vän eller någon i hans familj ska använda datorn och kommer in på sidan så syns användarnamnet för att han har valt att det ska sparas

Sant, men om det inte står vilken användare som är inloggad så blir det inte like lätt för utomstående att se vad personen har för användarnamn, oavsett om man valt att spara lösen och användarnamn eller ej.

Det skulle kunna stå "välkommen" eller "inloggad" istället för "Välkommen tillbaka Oboypaket" högst uppe i hörnet.
Citera
2009-05-14, 13:08
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboypaket
Sant, men om det inte står vilken användare som är inloggad så blir det inte like lätt för utomstående att se vad personen har för användarnamn, oavsett om man valt att spara lösen och användarnamn eller ej.

Det skulle kunna stå "välkommen" eller "inloggad" istället för "Välkommen tillbaka Oboypaket" högst uppe i hörnet.
Ah jag förstår hur du menar och jag håller med dig. Det är lite onödigt att det står, det vore kanske bättre om man var tvungen att gå in på Kontrollpanelen för att se vilken mail man var inloggad med eller nåt. Men det hjälper ju bara när man ska visa en tråd för någon, inte om någon annan använder datorn
Citera
2009-05-14, 13:12
Medlem
oboypakets avatar
Citat:
Ah jag förstår hur du menar och jag håller med dig. Det är lite onödigt att det står, det vore kanske bättre om man var tvungen att gå in på Kontrollpanelen för att se vilken mail man var inloggad med eller nåt. Men det hjälper ju bara när man ska visa en tråd för någon, inte om någon annan använder datorn

Klart att någon som kommit över datorn kan ta reda på vem som har tillgång till kontot om du är inloggad men topic är inte att göra det omöjligt att se vem som är användar utan bara gömma namnet i hörnet så att det blir mindre uppenbart...
Citera
2009-05-14, 13:23
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboypaket
Klart att någon som kommit över datorn kan ta reda på vem som har tillgång till kontot om du är inloggad men topic är inte att göra det omöjligt att se vem som är användar utan bara gömma namnet i hörnet så att det blir mindre uppenbart...
Tydligen så fattar du inte vad jag skriver men vi menar samma sak så nu slutar vi Din fråga har kommit fram och snart får du nog ett bra svar på varför det är som det är.
Citera
2009-05-14, 14:19
Bannlyst
Ja det hade räckt med inloggad och att det står Välkommen tillbaka alt välkommen när man loggar in innan.
Citera
2009-05-14, 14:22
Medlem
Artygs avatar
Men om man är flera personer som delar på en dator och har flera funktioner så är det bekvämt att se vem som är inloggad istället för "välkommen inloggad". Det är ju inte kul att börja posta i någon annans namn.
Citera
2009-05-14, 14:24
Medlem
micaeles avatar
Nämnde detta i någon annan tråd där frågan uppstod, och ifall ni kör Firefox är saken väldigt lätt att fixa med tillägget Remove It Permanently. Bara att RIP:a bort hela rutan uppe till höger eller valda delar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in